به گزارش ایرنا، هوشنگ ملایی عصر یکشنبه در بازدید از سدهای استان افزود: طی 2 روز بارندگی سد استقلال میناب به میزان 2 میلیون مترمکعب آبگیری شد و حجم این سد به 102 میلیون مترمکعب رسید.
وی بیان داشت: همچنین سد شمیل و نیان و جگین نیز در این مدت هر کدام هفت میلیون متر مکعب آبگیری شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: هم اکنون حجم آب سد شمیل و نیان 60 میلیون متر مکعب و سد جگین 130 میلیون متر مکعب است.
به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از 40 سال پیش با ظرفیت 250میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.
با پر رنگ شدن این بحران، از7 سال پیش سد های شمیل و نیان به کمک این سد آمدند و آب این سدها به بخش کشاورزی میناب اختصاص یافت.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان حداقل نیاز آبی روزانه این استان چهار هزار و 100 لیتر است و روزانه 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.
به دلیل تداوم بیش از دو دهه خشکسالی بر استان و کاهش بارندگی اکنون 11 شهر استان در شرایط بحرانی و 15 شهر نیز در آستانه بحران کم آبی قرار دارد.
اکنون از مجموع 54 دشت استان هرمزگان افزون بر 1.4 میلیارد متر مکعب آب از طریق 23 هزار حلقه چاه و حدود 340 چشمه و قنات برداشت می شود.
سهم منابع آبی استان هرمزگان از چاه ها و سدها، 71 درصد و آبشیرین کن ها 29 درصد است که پیش بینی می شود تا پایان سال 99، سهم منابع آبی از آبشیرین کن ها به 66 درصد افزایش و در بخش چاه و سد به 34 درصد کاهش یابد.
هرمزگان پس از مدت ها بی بارشی، در ماه های آخر سال گذشته و در فروردین ماه امسال شاهد بیشترین میزان بارندگی بوده است.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.