به گزارش ایرنا، ایرج حیدری شامگاه دوشنبه درنشستی درهمین رابطه اظهارداشت: هجوم ملخ های صحرایی دارای هیچ خطر انسانی نیست و مردم استان در این رابطه دغدغه نداشته باشند.
وی افزود: برای به حداقل رسانی خسارت های اقتصادی حمله ملخ های صحرایی باید برنامه ریزی مناسب و تلاش شبانه روزی از سوی دستگاه های مسوول انجام شود.
حیدری گفت: با مجموعه اقداماتی که از سوی جهاد کشاورزی هرمزگان با همکاری سایر دستگاه های اجرایی انجام شده بخش مهمی از این آفت در استان کنترل شده اما اقدامات مقابله ای به دلیل گستردگی حمله ملخ های صحرایی نیازمند تداوم است.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان تاکید کرد: فرمانداران همه شهرستان ها ستاد ویژه مقابله با هجوم ملخ های صحرایی را تشکیل و تمام امکانات را برای کمک به جهاد کشاورزی بسیج کنند.

** پاکسازی 6800 هکتار از زمین های کشاورزی هرمزگان از آفت ملخ های صحرایی
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: 6800 هکتار از زمین های کشاورزی استان از آفت ملخ های صحرایی پاکسازی شده است.
حمید دولتی بیان داشت: 38 هزار هکتار از زمین های کشاورزی در استان پایش و ردیابی شده و مناطق مشکوک به آلودگی و ریزش مجدد نیز به طور دائم رصد می شوند.
وی تاکید کرد: مبارزه و پایش و ردیابی این آفت در هرمزگان در سطح گسترده ای انجام شده و تا زمان ریشه کنی کامل آفت ادامه خواهد داشت.
دولتی افزود: به دلیل شرایط جوی و وزش باد احتمال ریزش مجدد ملخ صحرایی در مناطقی از هرمزگان وجود دارد و از همین رو تمام تیم های ردیابی و مبارزه در آماده باش کامل قرار دارند.

**مبارزه با آفات در اولویت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان قرار دارد
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: این استان دارای 156 هزار هکتار زمین قابل کشت است و به همین دلیل مبارزه با آفات و حفظ منابع در اولویت این سازمان قرار دارد.
علی باقرزاده بیان داشت: در حال حاضر نیازمند چهار میلیارد ریال اعتبار جهت تامین تجهیزات و نیروی انسانی برای مبارزه صد درصدی با آفت ملخ صحرایی در هرمزگان هستیم.
وی افزود: تمام مدیریت های شهرستان ها در سطح استان باید به صورت هفتگی گزارش آلودگی و سطح پاکسازی زمین های تحت مدیریت خود را به مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اعلام و در صورت لزوم تیم های ردیابی و مبارزه را به مناطق آلوده اعزام کنند.
به گزارش ایرنا، اواخر دیماه امسال بود که سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نسبت به هجوم ملخ‌ های صحرایی به ایران هشدار داد و اوایل بهمن ماه بود که این ملخ ها از صحرای آفریقا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عمان و قطر راهی استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان شدند.
این ملخ های صحرایی آنچنان وحشی و نابودگر هستند که به هیچ سرسبزی در مسیر سفرشان رحم نمی کنند و هر چه هست و نیست را نابود می کنند و ویرانی بسیاری برجای می گذراند.
این ملخ ها که به صورت گروهی پرواز می کنند، یکی از خطرناکترین و نابودگرترین آفت های تهدید کننده اقتصاد کشاورزی مناطق درگیر هستند و در صورت ریشه کن نشدن می توانند خسارت های جبران ناپذیری بر جای بگذارند.
مناطق پراکنش این آفت غرب و شمال آفریقا، کشورهای حاشیه دریای سرخ و خلیج فارس، شبه جزیره عربستان، پاکستان، هند و جنوب شرق ایران است.
جمعیت هر دسته ملخ صحرایی مهاجر بین 250 تا 350 میلیون عدد اعلام شده و با توجه به اینکه هر یک از آنها 85 تا 90 عدد تخم می گذارد، می توان تخمین زد در صورت مبارزه نکردن اصولی با این موجود مخرب، تنها جمعیت یکی از دسته های آن با گذراندن دوره سه هفتگی تکاملی (از پورگی تا بلوغ) به چند میلیارد می رسد.
ملخ های صحرایی در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف از جمله جنگل ها، باغ های میوه، علوفه، غلات، صیفی ،مراتع و حتی علفهای هرز، آنها را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می شوند.
هجوم ملخ ها به مزارع کشاورزی باعث بروز مشکلات بسیاری برای بهره برداران می شود و مبارزه نکردن با این ملخ ها باعث ازدیاد آنها و در نتیجه از بین رفتن محصول مزارع و حتی شاخه های تازه جوانه زده در فصل بهار می شود.
بهمن امسال اولین گروه ملخ صحرایی (دریایی) در سواحل روستای نخیلو در شهرستان بندرلنگه مشاهده شد که با اقدام به موقع جهاد کشاورزی سم پاشی و نابود گردید.
این ملخ ها اسفندماه امسال در میناب، سیریک و بندرعباس نیز مشاهده شده اند.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.