به گزارش ایرنا این نشست که با هدف ایجاد تعامل بیشتر بین سازمان تامین اجتماعی و کارفرمایان برگزار شده بود مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمان های تامین اجتماعی، مدیرکل تامین اجتماهی هرمزگان و رییس و کارشناس ارشد تعهدهای بیمه ای اداره کل تامین اجتماعی استان و برخی دیگر از کارشناسان بیمه ای به بیان مطالب خود پرداختند.

** حذف ماده 41 قانون تامین اجتماعی به زیان کارگر و کارفرما است
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمان های تامین اجتماعی گفت: حذف ماده 41 قانون تامین اجتماعی در بلند مدت به زیان کارفرما و کوتاه مدت به زیان کارگران است.
رضا معینی روز چهارشنبه در کارگاه هم اندیشی رابطین بیمه ای و بررسی برخی قوانین و مقررات افزود: عده ای در راستای منافع شخصی و یا گروهی خود حذف این ماده را پی گیری می کنند.
وی ادامه داد: حذف ماده 41 ابزار این سازمان را برای حمایت از کارگران می گیرد و براساس برخی برآوردها زندگی و معیشت حدود یک میلیون و500 هزار کارگر تحت تاثیر قرار گیرد.
وی اضافه کرد: با اینکار تنها لیستی که از سوی کارفرما برای سازمان تامین اجتماعی ارسال می شود به عنوان ملاک بیمه شدن افراد قرار می گیرد و اگر کارفرما تعداد واقعی افراد را ذکر نکند ابزاری برای کنترل صحت لیست دریافتی وجود نخواهد داشت.
در ماده 41 قانون تامین اجتماعی مقرر شده است در مواردی که نوع کار ایجاب کند، سازمان تامین اجتماعی می‌تواند نسبت مزد را به کل کار انجام شده تعیین و حق بیمه را به همان نسبت محاسبه، مطالبه و وصول کند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمان های تامین اجتماعی بیان داشت: از سوی دیگر تاثیر حذف ماده 41 موجب کاهش قابل توجه درآمد این سازمان خواهد شد.
معینی افزود: اکنون هم برخی کارفرمایان لیست واقعی کارگران و حقوق پرداختی به آنان را برای پرداخت کمتر حق بیمه، اعلام نمی کنند.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص اتصال سامانه های سازمان تامین اجتماعی و اقتصاد و دارایی گفت: چند سالی است این موضوع در حال پیگیری است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمان های تامین اجتماعی اظهار داشت: تحقق این امر به شفافیت بیشتر و احقاق حقوق کارگران کمک می کند.
معینی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: کارفرمایان با برخی بخش نامه ها مشکل داشتند که با برگزاری نشست های مشترک تصمیم بر تشکیل شورای تنقیع قوانین گرفته شد.
وی ادامه داد: اکنون این شورا تشکیل شده که نماینده کارفرمایان در آن حضور دارد و با نظر این شورا بخش نامه ها اصلاح می شود.
وی اضافه کرد: بخش های مشاغل سخت و زیان آور، پیمان و حسابرسی و هیات ها از جمله موارد مهم مد نظر کارفرمایان برای اصلاح است که در دستور کار شورای تنقیع قرار دارد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمان های تامین اجتماعی یاد آور شد: هم اکنون ماهانه حدود 700 هزار میلیارد تومان مستمری به سه میلیون و 200 هزار نفر مستمری بگیر پرداخت می شود.
معینی اضافه کرد: بودجه سالانه سازمان تامین اجتماعی برابر با 24 درصد بودجه کشور است و 40 میلیون نفر از خدمات آن استفاده می کنند.

** درصدد تقویت تعامل با کارگاه های فعال در هرمزگان هستیم
مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان گفت: در راستای افزایش همکاری ها و کاهش اختلاف ها در صدد تقویت تعامل با کارگاه های فعال اقتصادی در استان هستیم.
سید فاضل حیدری بلوکی روز چهارشنبه در کارگاه هم اندیشی با تشکر کردن بیمه بررسی برخی قوانین و مقررات افزود: باید بتوانیم نظر فعالان اقتصادی و همچنین رابطان بیمه ای را در برنامه های سالیانه استفاده کنیم.
وی ادامه داد: نشست امروز هم با همین هدف برگزار شده تا نظر فعالان این عرصه را برای بهبود خدمات دهی و انجام پیشگیرانه از مشکل ها کسب کنیم.
مدیرکل تامین اجتماعی هرمزگان اشاره کرد: هم اکنون 37 واحد اجرایی سازمان تامین اجتماعی (شعب و کارگزاری های تامین اجتماعی ) در هرمزگان فعال است که تا پایان سال این تعداد به 39 واحد افزایش می یابد.
حیدری بلوکی بیان داشت: در حال حاضر 53 درصد جمعیت هرمزگان از خدمات تامین اجتماعی بهره می برند که در سه سال گذشته با دادن خدمات الکترونیک نزدیک یه 100 هزار مراجعه به شعب این سازمان کاهش یافته است.

** عنوان دقیق شغلی افراد در لیست های بیمه ای وارد شود
رییس و کارشناس ارشد تعهدهای بلند مدت اداره کل تامین اجتماعی هرمزگان گفت: کافرمایان عنوان دقیق شغلی کارگران خود را در لیست هایی که به این سازمان ارسال می کنند ذکر کنند تا از ایجاد مشکل برای خود و کارگران جلوی گیری کرده باشند.
زینب رمضانی نیزافزود: فردی 20 سال در شغل سخت و زیان آور کار کرده ولی کارفرما برای وی عنوان کارگر ساده ذکر کرده است که در این هنگام کارفرما برای پرداخت 4 درصد مشاغل سخت وزیان آور دچار مشکل می شود.
وی ادامه داد: هم اکنون این مشکل در آلومینیوم المهدی وجود دارد و با این شرکت اختلاف داریم.
«به استناد ماده 14 آیین ‌نامه اجرایی بند (5) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (2) ماده (76) قانون تأمین اجتماعی کارفرما مکلف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه وی، معادل چهار درصد میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال وی در مشاغل سخت و زیان‌آور را که توسط صندوق تأمین اجتماعی محاسبه و مطالبه می‌گردد به طور یکجا به سازمان یاد شده پرداخت کند.»
«آن دسته از کارگران شاغل در کارهای سخت و زیان آور پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده در کارگاه وی، میزان 4 درصد حق بیمه سنوات اشتغال باید پرداخت شود.»
رییس و کارشناس ارشد تعهدهای بلند مدت اداره کل تامین اجتماعی هرمزگان اضافه کرد: هرمزگان دارای 70 هزار مستمری بگیر است که 2 هزار و 500 نفر آنان حکم مشاغل سخت و زیان آور دارند.
3219 / 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.