به گزارش ایرنا، الله مراد عفیفی پور روز دوشنبه در نشست با مدیرکل جدید گمرک شهید رجایی اظهارداشت: سازمان بنادر و گمرک دو مجموعه مکمل همدیگرهستند که باید ضمن رعایت ضوابط و تامین حقوق دولت زیرساخت ها و بستری را فراهم می کنند تا صادرات و واردات کالاها به صورت شفاف انجام شود.
وی افزود: تبادل اطلاعات شفاف و دقیق گمرک و بندر ضمن این که باعث جلوگیری از مشکلات اقتصادی کشور می شود افزایش رضایت مشتریان و صاحبان کالا را نیز به دنبال دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خواستار استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات در ارتباطات بین سازمانی شد و از دیگر مزیت های شفافیت تبادل اطلاعات گمرک و بندر به فراهم شدن امکان پاسخگویی به دستگاه های نظارتی اشاره کرد.
عفیفی پور تصریح کرد: فعالیت های جانبی باید آسان کننده مسیر برای تحقق این هدف مهم باشد، نه ترمزی برای توقف فرآیند خدمات رسانیزیرا اقتصاد کشور در شرایط فعلی، نیازمند یکپارچگی بیشتر در سیستم است و بخشی از این یکپارچگی مربوط به فعالیت هایی است که در داخل بندر اتفاق می افتد.
وی در خصوص احصا فهرست کالاهای متروکه در بندر شهید رجایی به صورت هفتگی گفت: ماندگاری کالا در بندر نه تنها به سود شرکت های انباردار بخش خصوصی نیست بلکه تا میزان چشمگیری بر درآمد آنها هم اثر منفی دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان یاد آور شد: اثر منفی ماندگاری کالا در بندر باعث ایجاد حاشیه سود شکننده و شیشه ای می شود و گردش کالا در انبارهای شرکت های محوطه دار قطعا به نفع آنهاست.
ناظر گمرکات هرمزگان نیز بیان داشت: آمادگی داریم که در بحث تعیین تکلیف کالاهای رسوبی و متروکه به یک جمع بندی برسیم.
حسین سعیدی گفت: بسیاری از این گونه کالاها به دلیل محدویت های ناشی از قوانین و مقررات امکان خروج از بندر را پیدا نکرده است و با تعامل خوب دو مجموعه قابل حل است.
وی افزود: نتیجه این تعامل به طور یقین هم به نفع نظام و هم به نفع مردم خواهد بود.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با ظرفیت سالانه 100 میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم ترین بندر تجاری ایران است که به تنهایی 58 درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، 43 درصد عملیات جابجایی فرآورده های نفتی و 85 درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.
حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان نیز متشکل از پنج زیرمجموعه شامل اداره کل گمرک شهید رجایی، شهید باهنر، کیش، قشم و بندر لنگه است و از لحاظ وسعت، درآمد و تعداد کارکنان، گمرک شهید رجایی بزرگ ‌ترین و با اهمیت ‌ترین گمرک کشور به شمار می ‌رود.
سهم گمرک شهید رجایی بندرعباس از کل تجارت خارجی کشور به تنهایی بیش از 35 درصد است.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.