هوشنگ ملایی روز پنجشنبه در گفت وگوبا ایرنا، مدیریت آب های سطحی را یکی از وظایف شرکت آب منطقه ای عنوان و بیان داشت: در میزان جریان های سطحی سالانه با 65 درصد کاهش رو به رو هستیم.
وی افزود: هم اکنون در حاشیه سدهای شمیل و نیان بدون احداث تصفیه خانه، استحصال آب را از چاه هایی با دهانه هشتاد سانتی متر و عمق 120 تا 170متر و دبی 60 لیتر بر ثانیه داشته ایم که تجربه و الگویی موفق برای سایر مناطق کشور هم به شمارمی رود و می توان با این شیوه بحران کم آبی را تا حدودی مدیریت کرد.
وی تاکید کرد: در سال های اخیر کاهش بارندگی موجب کاهش سطح آب های زیرزمینی و خشک شدن چاه های بسیاری شده که در چنین شرایطی مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب، استفاده از روش های نوین آبیاری و آبیاری قطره ای، جلوگیری از اتلاف آب و تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان از مهمترین عواملی است که در ‏مدیریت منابع آب موجود مهم و اثر گذار است.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان حداقل نیاز آبی روزانه این استان چهار هزار و 100 لیتر است و روزانه 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.
به دلیل تداوم بیش از دو دهه خشکسالی بر استان و کاهش بارندگی اکنون 11 شهر استان در شرایط بحرانی و 15 شهر نیز در آستانه بحران کم آبی قرار دارد.
اکنون از مجموع 54 دشت استان هرمزگان افزون بر 1.4 میلیارد متر مکعب آب از طریق 23 هزار حلقه چاه و حدود 340 چشمه و قنات برداشت می شود.
2094/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.