به گزارش ایرنا، هوشنگ ملایی عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیشترین بارندگی های ظرف 2 روز گذشته در بخش های غربی و شمالی استان هرمزگان رخداد داد و در بخش های منتهی به حوزه آبریز سدهای استقلال ، شمیل و نیان بسیار ناچیز و بدون بارش های موثر برجریان های سطحی بوده است.
وی ادامه داد: سد استقلال میناب با ظرفیت 240 میلیون مترمکعب، هفت میلیون مترمکعب آب قابل استفاده دارد که این حجم از آب سد تقریبا حجم مرده محسوب می شود و به طور عادی قابل استفاده نیست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهار داشت: حجم سد نیان و شمیل که مخزن مشترک دارند، 98 میلیون مترمکعب است که متاسفانه به علت کاهش بارندگی اکنون سد نیان به طور کامل خشک شده و سد شمیل آب چندانی دارد.
ملایی خاطرنشان کرد: سد جگین نیز با ظرفیت 210 میلیون مترمکعب اکنون 110 میلیون متر مکعب آب دارد که آب آشامیدنی مردم شهرستان جاسک و بخشی از شهرستان بشاگرد را تامین می‌ کند.
وی خاطر نشان کرد: اکنون نیاز آبی شهر‌های بندرعباس و بندر خمیر دو هزار و 100 لیتر بر ثانیه است که از 44 حلقه چاه اضطراری در همسایگی سد‌های شمیل و نیان تامین می‌ شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای هرمزگان یاد آور شد: میزان ورودی سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان 100 درصد کاهش یافته است.
ملایی ادامه داد: در سال های اخیر کاهش بارندگی موجب کاهش سطح آب های زیرزمینی و خشک شدن چاه های بسیاری شده که در چنین شرایطی مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب، استفاده از روش های نوین آبیاری و آبیاری قطره ای، جلوگیری از اتلاف آب و تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان از مهمترین عواملی است که در ‏مدیریت منابع آب موجود مهم و اثر گذار است.
وی بیان داشت: در چند روز اخیر نیز جزیره لاوان با 4/93 میلیمتر بیشترین مجموع بارندگی در روزهای گذشته در استان هرمزگان داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: متوسط بارندگی سامانه بارشی اخیر در ایستگاه های موجود در شهرستان های هرمزگان به ترتیب در بستک 1/46 میلیمتر، حاجی آباد 2/31 میلیمتر، قشم 3/25 میلیمتر، بندرعباس 5/16 میلیمتر، میناب 4/16 میلیمتر و رودان 9/9 میلیمتر بوده است.
ملایی اضافه کرد: طبق آمار و اطلاعات 25 ایستگاه بارندگی شاخص، متوسط بارندگی استان هرمزگان از ابتدای سال آبی تاکنون 37 میلیمتر است که نسبت به دوره درازمدت بیش از300 درصد افزایش نشان می دهد.
وی تصریح کرد: بیشترین میزان بارندگی در سال آبی جاری تاکنون در ایستگاه های هرنگ بستک، قشم و پارسیان به ترتیب 5/111، 3/ 98 و 7/82 میلیمتر ثبت شده است.
این مسوول ادامه داد: متوسط بارندگی هرمزگان در سال آبی گذشته در دوره مشابه، حدود 4/7 میلیمتر و برای دوره درازمدت 51 ساله برابر 5/8 میلیمتر بوده است و درصد تغییرات بارندگی نسبت به سال آبی گذشته حدود 400 درصد افزایش نشان می دهد.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.