به گزارش ایرنا دراین مراسم معنوی شرکت کنندگان با اهدای گل و قرائت فاتحه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا از مقام والای آنان تجلیل کرده و با آرمانهای شهدا تجدید میثاق کردند.
فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان عصرپنجشنبه در مراسم مهمانی لاله و تجلیل از مقام شهدای 8 سال دفاع مقدس در گلزار شهدای بندرعباس گفت: مردم این استان بویژه رزمنده گان نقش تاثیرگذار در پشتیبانی دریایی و زمینی در دوران دفاع مقدس داشتند.
سردار رضا ترابی افزود: این استان در آن زمان جزو معدود استان هایی بود که نخستین نیروی سازماندهی خویش را به صورت خوداتکا و خودجوش از شهر بندرعباس به جبهه جنگ اعزام کرد.
وی ادامه داد: هر روز که به سمت جلو پیش می رفتیم، نقش استان هرمزگان بهتر نشان داده می شد چون هرمزگان استانی ساحلی مثل بوشهر و خوزستان بود و در واقع از این مکان ( بندرعباس مرکز استان) با ماشین و کامیون آب و مهمات به جنگ می بردیم.
این رزمنده جبهه وجنگ اشاره کرد: بعضی از عملیات ها نیاز بود که از رزمنده های دریایی، ساحل نشین و جزیره نشین استفاده شود که نخستین آن عملیات بزرگ آبی و خاکی خیبر در اسفندماه 62 و آن هم عبور از آب بود که کار هر کسی نبود چرا که استان های دیگر با آب آشنایی نداشتند.
فرماده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان در خصوص جنگ 8 ساله دفاع مقدس و یاد آوری نقش رزمنده های استان در آن زمان گفت: 31 شهریورماه سال 59 که جنگ تحمیلی شروع شد، یک روز بعد از آن (یعنی اول مهرماه سال 59) ساعت 6 صبح به همراه سایر دوستان راهی خوزستان شدیم که این اقدام نه از سوی سپاه بلکه خودجوش صورت گرفت.
سردار ترابی ابراز داشت: در آن زمان یک گروهان متشکل از پاسداران سپاه بندرعباس با سلاح، مهمات، تجهیزات و حتی جیره غذایی کامل به جبهه اعزام شد و در منطقه سوسنگرد و دهلاویه به فرماندهی مسوول اطلاعات وقت شهید حسن ذاکری مستقر شدند و این نخستین حضور پررنگ رزمنده های هرمزگانی در اعزام به جبهه های جنگ بود.
این رزمنده دقاع مقدس با اشاره به این که در آن زمان 18 ساله بوده است، بیان داشت: در آن زمان با آن غرور جوانی و عشق و علاقه ای که به انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) داشتیم پا به عرصه جبهه جنگ گذاشتیم و با این دیدگاه رفتیم که این جنگ یک هفته، 10 روز و یا در نهایت یک ماهه تمام می شود و صاحبان اصلی دنیا (سازمان ملل و شورای امنیت ملی) نمی گذارند ادامه پیدا کند اما جنگ به طول انجامید و ما به مدت چهار یا پنج ماه در آنجا ماندگار شدیم.
به گفته وی، عملیات خیبر را شهید درویشی فرمانده سپاه وقت هرمز اداره می کرد که خود ایشان در واقع بچه های جزیره هرمز را جمع کرد و با استفاده از قایق های مردمی از بندرعباس و جزیره هرمز عازم جنگ شدند و خودش در همان عملیات به درجه شهادت نائل شد.
سردار ترابی ادامه داد: باز به جلوتر که آمدیم، از اواخر سال 64 یا تقریبا نیمه اول سال 65 که دیگر حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس پررنگ شده بود و نفت کش های کویتی و سعودی نیز با پرچم آمریکا در تنگه هرمز پهلوگرفتند، نقش بچه های رزمنده هرمزگانی پررنگ شد.
وی بیان داشت: رزمنده های هرمزگانی به غیر از حضورشان در جبهه زمینی مقابل رژیم بعثی عراق، لازم بود که در جبهه دریایی نیز حضور پیدا کنند که هم در تامین امنیت خطوط کشتیرانی خودمان و هم مقابله با سلاح، مهمات و پشتیبانی دشمن انجام می شد و بچه های هرمزگان و بوشهر در این عرصه هم نقش اصلی و قابل تحسینی را به جا گذاشتند.
به گفته فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان، جدای از این، استان هرمزگان در کردستان نیز نقش فعالی داشتند چرا که کردستان دارای 2 جبهه عناصر مزدور داخلی و رژیم بعثی عراق بود.
سردار ترابی تصریح کرد: در سال 63 به سمت مهاباد کردستان رفتیم و با دشمنان درگیر بودیم و این است که نقش رزمنده ها و شهیدان استان هرمزگان هم در حوزه دریا و هم زمینی بسیار پررنگ بود.
مراسم مهمانی لاله ها و گلباران گلزار شهدا به مناسبت هفته دفاع مقدس درشهرها و روستاهای هرمزگان باشکوه خاصی برگزار شد.
درطول هشت سال دفاع مقدس 13هزار نفر از مردم هرمزگان به جبهه های جنگ حق علیه باطل در جنوب و غرب کشور اعزام شدند.
مردم هرمزگان در کنار دیگر رزمندگان با رزم بی امان خود یک هزار و 260 شهید و پنج هزار جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کردند و 347 رزمنده هرمزگانی نیز به افتخار آزادگی نائل آمدند.
7194/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.