گزارش جی پلاس؛

کشف کهکشان فسیل زنده + ویدئو

دانشمندان کهکشان کوچکی را کشف کرده‌اند که 30 میلیون سال نوری از زمین دورتر است و می‌تواند فسیل زنده‌ای از جهان اولیه باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، گروهی از ستاره‌شناسان به تازگی با کمک تلسکوپ فضایی هابل و با اندازه‌گیری کم‌نورترین ستاره‌ها، سن خوشه‌های ستاره‌ای کروی را مشخص کردند. اما آنها در مطالعات خود کهکشان کوچکی را کشف کردند که تنها 3 هزار سال نوری از ما فاصله دارد.

به گفته محققان، این کهکشان کم‌نور که شکل‌گیری آن حدود 13 میلیارد سال زمان برده، به اندازه جهانی که ما روی آن زندگی می‌کنیم، قدمت دارد. این کهکشان تازه کشف‌شده در خوشه ستاره‌ای کروی NGC 6752 قرار گرفته و دانشمندان نام آن را Bedin 1 گذاشته‌اند.

5aff0b9ea9c44f19008b51c7-750-388

کهکشان‌های کوتوله کروی مانند Bedin 1 معمولا در جهان هستی زیاد دیده می‌شوند اما این کهکشان تازه‌وارد که از تیررس دوربین پیشرفته هابل دورمانده، با بقیه کهکشان‌ها متفاوت است. از آنجایی که حدود 13 میلیارد سال از عمر آن می‌گذرد، تعامل کمی با دیگر کهکشان‌ها دارد.

در حالی که تعداد کهکشان‌های کوتوله کروی کم نیست، اما کهکشان Bedin 1 ویژگی‌های منحصربه فردی دارد. این کهکشان نه تنها یکی از تنها کوتوله‌های کروی است که در فاصله مناسبی از ما قرار گرفته، بلکه حتی فاصله بسیار زیاد دارد. این کوتوله در فاصله 30 میلیون سال نوری از راه شیری و 2 میلیون سال نوری از نزدیک‌ترین میزبان بزرگ کهکشان به نام NG 6744 واقع شده است. این ویژگی، Bedin 1 را به کهکشان کوچک جداافتاده‌ای تبدیل کرده است. این کهکشان بسیار کم‌نور است و تنها در فاصله 3 هزار سال نوری قرار گرفته است. حدود 36 کهکشان کوتوله کروی شناخته شده دیگر در گروه کهکشان‌ها وجود دارند و تنها 22 ماهواره در راه شیری قرار دارند.

دیدگاه تان را بنویسید