به گزارش ایرنا، «فتح الله حقیقی» روز سه شنبه در کارگروه تخصصی زنان و خانواده استان مرکزی با موضوع تبیین و تشریح وضعیت زنان روستایی در سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در اراک، افزود: شکل گیری و بسط تشکل های مردمی در روستاها مغفول مانده و نیاز است با اعمال سیاست های تشویقی ظرفیتهای این بخش شکوفا شود.
وی بیان کرد: مجوز فعالیت تشکل های مردمی در روستاها به ویژه تشکل بانوان روستایی در کوتاه ترین زمان ممکن صادر می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اضافه کرد: مشکلات تسهیلات بخش مشاغل خانگی روستایی و بازارچه محصولات تولیدی کشاورزان در نشست های مختلف مطرح می شود اما تاکنون راهکار مناسبی برای حل آن ها ارائه نشده است.
حقیقی عنوان کرد: افزایش امکانات ورزشی از نیازهای اساسی در روستاها است و حمایت های خوبی در این خصوص پیش بینی شده است.
وی گفت: 60 روستای استان مرکزی که از بیشترین جمعیت روستایی برخوردار است برای حمایت های ورزشی در سال جاری پیش بینی شده و در صورت تهیه مکان از سوی دهیاران در این روستاها، 80 تا 100 میلیون ریال تجهیزات ورزشی اختصاص می یابد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: دهیارانی که مکانی را برای کتابخانه آماده کنند، تجهیزات آن تامین خواهد شد.
حقیقی تصریح کرد: بیان مشکلات در نشست های مختلف و ارایه راهکارهای مناسب برای آنها اقدامی مناسب است اما در کنار آن باید خدمات ارایه شده دولت در طول 40 سال گذشته نیز بیان شود.
وی بیان کرد: خدمات و اقدام هایی که در روستاهای کشور و استان مرکزی در 40 سال گذشته صورت گرفته قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مدیریت بانوان در بخش های مختلف این استان در دست اجرا است و تاکنون در این خصوص قدم های خوبی برداشته شده است.
حقیقی افزود: سه مدیر زن در استانداری مرکزی فعالیت دارند، به کارگیری سه معاون فرماندار ابلاغ شده و 2 معاون فرماندار نیز در مراحل استعلام هستند.
وی اظهار داشت: انتصاب بانوان مدیر بر اساس آنچه دولت تکلیف کرده است تا پایان شهریورماه امسال در استان مرکزی انجام می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان با وجود شهرت صنعتی، توانمندی های زیادی در بخش کشاورزی دارد.
«مجید آنجفی» افزود: بیش از سه درصد محصولات کشاورزی کشور توسط استان مرکزی تولید می شود و این استان جزو پنج استان برتر در زمینه تولید محصولات کشاورزی است.
وی بیان کرد: استان مرکزی در تولید محصولات استراتژیک رتبه پنجم تا ششم، تولید علوفه رتبه دوم، تولید انار و گل و گیاهان زینتی رتبه اول و در میزان تولید محصولات رتبه دوم را داراست.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی ادامه داد: این استان قطب مرکز تحقیقات کشاورزی کشور است و شعبه ششم سرم و واکسن سازی رازی در استان مرکزی فعال است.
آنجفی اظهار داشت: تولید گندم در این استان با وجود کاهش بارندگی افزایش داشته و از 190 هزار تن در سال های گذشته به 270 هزار تن در سال جاری رسیده و کیفیت تولیدات امسال به مراتب بیشتر از سال های قبل است.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: طرح توانمندسازی زنان روستایی پارسال در این استان کلید خورد و مقرر شده که در 24 روستا اجرا شود و در صورت موفقیت انجام این طرح فراگیر خواهد بود.
«زهرا فرجی» افزود: هشت دستگاه اجرایی استان مرکزی در اجرای این طرح مشارکت داشتند و بر اساس بررسی های انجام شده موفقیت های خوبی به همراه داشته است.
وی بیان کرد: گروه هدف این طرح زنان 15 تا 50 سال روستایی و مدیریت اجرای آن برعهده سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی است.
مشاور بانوان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: زنان روستایی نقش موثری در بهبود اقتصاد کشاورزی و تولید مواد غذایی دارند.
«زهرا شریفی» افزود: بهبود دانش فنی این قشر برای زندگی مطلوب تر از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی بیان کرد: جمعیت استان مرکزی بر اساس آخرین آمار یک میلیون و 429 هزار و 454 نفر است که یک میلیون و 99 هزار و 764 نفر جمعیت شهری و 329 هزار و 690 نفر جمعیت روستایی است و 161 هزار و 89 نفر از جمعیت روستایی این استان را زنان تشکیل می دهند.
مشاور بانوان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: شمار زنان روستایی 30 تا 50 سال روستاها 47 هزار و 941 نفر است و حدود 9 هزار و 790 نفر از این زنان بدون همسر هستند.
شریفی اظهار داشت: 20 و چهار دهم درصد معادل پنج هزار و 435 نفر از زنان روستایی در رده سنی 30 تا 50 سال این استان تاکنون ازدواج نکرده اند و هر سال حدود 2 هزار نفر از دختران در سن 25 تا 29 سال به این گروه اضافه می شوند.
وی گفت: حدود 13 هزار زن بدون همسر در رده سنی 50 تا 60 سال نیز در روستاهای این استان وجود دارد.
مشاور بانوان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: پیر بودن جمعیت روستایی و نبود فرصت ازدواج برای دختران روستایی به دلیل مهاجرت پسران به شهرها، بیکاری دختران تحصیل کرده روستایی و نداشتن درآمد لازم، دسترسی نداشتن زنان و دختران روستایی به تسهیلات بانکی برای ایجاد اشتغال به دلیل نداشتن وثیقه ملکی و ضامن و قوانین دست و پاگیر در سر راه ایجاد مشاغل خانگی در روستاها به ویژه برای زنان روستایی از مهمترین مشکلات است.
شریفی تصریح کرد: بیمه نبودن زنان و دختران روستایی فعال در بخش مشاغل خانگی و نداشتن تضمین و پشتیبانی مالی در آینده این قشر، کمبود مکان های ورزشی و فرهنگی، نبود تشکل های غیردولتی فعال در بخش زنان روستایی، کمبود اعتبارات در بخش زنان روستایی برای حمایت و توانمند سازی آن ها و مشکل بازاریابی محصولات تولیدی زنان روستایی و نبود بازارچه های عرضه محصولات زنان روستایی از دیگر مسایل و مشکلات است.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلون و 400 هزار نفر جمعیت است که 329 هزار و 690 نفر این جمعیت در مناطق روستایی ساکن است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.