آیین ملی و کهن جشن تیرگان با حضور چشمگیر مردم در فراهان برگزار شد.

به گزارش ایلنا از اراک، همزمان با اولین روز از فصل تابستان جشن ملی و باستانی تیرگان با حضور جمعی از مسئولان استان مرکزی و جمع گسترده‌ای از مردم فراهان در جوار امامزاده احمدبن علی (ع) روستای مشهد ذلف آباد این شهرستان برگزار شد.

در این جشن باستانی مردم فراهان، روستا‌ها و شهر‌های اطراف آن در جوار امامزاده احمد بن علی (ع) روستای تاریخی زلف‌آباد جمع شده و با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و سرگرم کننده از نعمت‌های خداوند در فصل درو گندم و اولین روز تابستان شکرگزاری کردند.

تیرگان جشنی که به نام خطه فراهان ثبت ملی شد

فراهانی کارشناس میراث فرهنگی در این خصوص گفت: جشن تیرگان تحت عنوان میراث معنوی شهرستان فراهان از سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی کشوربه نام خطه فراهان به ثبت ملی رسیده است.

فراهانی افزود: این مراسم در نخستین روز از ‌تیرماه برگزار می‌شده است، اهالی فراهان در این روز که از دور و نزدیک خود را به جوار امامزاده ذلف‌آباد می‌رسانند با جشن و سرور و آب ‌پاشی و پخت آش رشته و همچنین دلمه که به سلامتی برای محصولات و فرهنگ تغذیه مربوط می‌شود این جشن را برگزار ‌می کنند.

وی اضافه کرد: در این ‌روز افراد به زیارت امامزاده و اهل قبور هم می‌روند، مردم ‌از شهر‌های همدان، ملایر، قم و تهران تولیدات خود شامل سوغات، عطاری و گیاهان دارویی، انواع گل و گیاه، ابزار کشاورزی ‌و صنایع دستی را به معرض فروش می‌گذارند. ‌

این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: در تواریخ سنتی تیرگان روز کمان کشیدن آرش کمانگیر و پرتاب تیراز فراز البرز و گسترش مرز ایران زمین است و همچنین ‌جشن تیرگان جشن آغاز برداشت محصول و شکرگزاری از خداوند هم هست.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.