پس از امضای توافق برجام و مهیا شدن زمینه حضور کمپانی های بزرگ سرمایه گذار خارجی به خصوص در زمینه های نفت و انرژی و خودروسازی در ایران،‌ قراردادی میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) و شرکت خودروسازی رنو فرانسه در تابستان سال گذشته منعقد شد.
هرچند این قرارداد از چانه زنی های اولیه تا مرحله امضای نهایی با فراز و نشیب همراه شد اما در نهایت،‌ توافق شد که سایت خودروسازی بن رو به شرکت رنو واگذار و فعالیت این کمپانی معتبر فرانسوی نیز در ساوه عملیاتی شود.
قرارداد رنو در واقع یکی از بزرگترین قرارداد پسابرجامی در ایران است و امیدواری های زیادی وجود دارد که با آغاز فعالیت این کارخانه فرانسوی در ساوه،‌ خودرویی با کیفیت و شاخص های استاندارد جهانی تولید و حتی بخشی از این تولیدات هم به خارج از کشور با هدف ارزآوری صادر شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در آغازین روزهای سال 1397 به ایرنا، گفت: زمینه های لازم برای حضور رنو در سایت بن رو ساوه فراهم شده و از تابستان امسال تولیدات این شرکت آغاز خواهد شد.
به گفته نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت، ارزش قرارداد سرمایه گذاری رنو در ساوه 660 میلیون یورو است و استقرار این کارخانه می تواند اشتغالی به میزان 6 هزار نفر به صورت مستقیم یا غیر مستقیم ایجاد کند.
اینکه بن رو چه میزان آماده پذیرش رنو و استقرار خط تولید جدید را دارد، نکته ای اساسی بود که روز چهارشنبه با برگزاری تور رسانه ای و بازدید از این کارخانه، فرصتی دست داد که این موضوع از نزدیک و رو در رو با مسئولان کارخانه بن رو بررسی شود.
نخستین دیدار و بازدید از سایت بن رو ساوه،‌ همراه با احساس شعف و غرور است چرا که در حالی که تیغ تحریم ها بر سر صنعت ما در سال های اخیر همواره سنگینی می کند، اینجا یک هزار و 72 مهندس، تکنسین و نیروی کار جوان و با دانش بدون هیچ نیازی به آن سوی مرزها در تولید ملی و ساخت کالایی با برند ایران نقش آفرینی می کنند.
گروه خبرنگاران ساوجی همراه با مهندسان و مدیران از خطوط تولید آریو و وانت 151 و نیز سالن های مونتاژ، ‌رنگ و سایر اجزای این کارخانه بازدید و توضیحات لازم نیز در مورد عملکرد و فعالیت های این مجموعه ارائه شد.

**‌* حضور رنو در بن رو منوط به تصمیم مسئولان نظام است

مدیر امور اداری و توسعه منابع انسانی بن رو ساوه در توضیحاتی که حاوی معرفی تاریخچه و توان تولید این کارخانه بود،‌ اظهار داشت: شرکت بن رو در سال 1382 تاسیس و تا سال 89 که به شرکت سایپا واگذار شد.
سید عقیل عطارد افزود: پس از اینکه تصدی گری این مجموعه به سایپا واگذار شد،‌ توسعه یافت و اکنون در مساحتی حدود 360 هزار متر مربع و اشتغال برای یک هزار و 72 نفر فعالیت می کند.
وی اظهار کرد: از مزیت های سایت بن رو نزدیکی به قطب های صنعت کشور مانند شهر صنعتی کاوه،‌ منطقه آزاد سلفچگان،‌ امکان انتقال ریلی و جاده ای محصولات تولیدی و نزدیکی به شاهراه های ارتباطی کشور است که فعالیت این کارخانه را توجیه پذیر کرده است.
وی ادامه داد: این کارخانه اکنون دارای 2 خط تولید خودروی وانت پراید 151 و آریو است که با بهره گیری از دانش فنی و متخصصین داخلی قادر است در هر ساعت 15 دستگاه وانت پراید و هفت دستگاه خودروی آریو تولید کند.
عطارد در مورد حضور کارخانه خودروسازی رنو و آغاز فعالیت این شرکت فرانسوی در سایت بن رو،‌ گفت: این مساله یک تصمیم ملی و اراده مسئولان نظام جمهوری اسلامی است و هر تدبیری اتخاذ شود، ‌شرکت بن رو تابع آن خواهد بود.
وی ادامه داد: بسترهای لازم در صورت اتخاذ تصمیم نهایی برای حضور رنو در این سایت فراهم است و در صورت آغاز فعالیت این خودروساز فرانسوی،‌ امکان داخلی سازی تا سقف 40 درصد برای خودروی تولیدی وجود دارد.
وی افزود: البته شاخص هایی مانند ظرفیت و زمان تولید از جمله مسائلی هستند که باید در جریان کار مشخص شود.
مدیر امور اداری و توسعه منابع انسانی شرکت بن رو ساوه گفت: در شرایط کنونی با تبعیت از سیاست های ابلاغی شرکت سایپا نسبت به تولید و ایجاد زیرساخت ها اقدام می شود و حدود 25 میلیارد ریال طرح توسعه نیز در این کارخانه تعریف شده است.
وی تاکید کرد: تاکنون هیچ طرحی در بن رو به خاطر حضور رنو متوقف نشده اما آمادگی لازم در صورت تصمیم مسئولان نظام برای فعالیت رنو در این کارخانه وجود دارد.
عطارد گفت: کارخانه بن رو از این حیث که با وجود تحریم ها همچنان با ظرفیت بالا به تولید و اشتغال خود ادامه می دهد و هیچ گونه تعدیل نیرویی نیز نداشته است.
معاون فنی و مهندسی بن رو نیز اظهار کرد: علاوه بر فعالیت 2 خط تولید خودرو در این کارخانه،‌ سالن رنگ بن رو از برترین سالن های رنگ جهان از نظر کیفیت کار به شمار می رود و اکنون نه تنها برای محصولات تولیدی این کارخانه بلکه برای سایر شرکت ها مانند زامیاد نیز خدمات رنگ آمیزی بدنه خودروها انجام می شود.
زمانی گفت: سالن رنگ کارخانه خودروسازی بن رو در مساحتی حدود 15 هزار و 750 متر مربع دارای اجزایی از قبیل خطوط رنگ و آستر است و در سه مرحله کار رنگ آمیزی انجام می شود و رنگ نهایی با ضریب دقت بالا از سوی ربات هایی دانش آن توسط یکی از جوانان ساوجی بومی سازی شده،‌ بر روی بدنه خودروها پاشیده می شود.
وی افزود: در هر ساعت، کار رنگ آمیزی 11 بدنه خودرو در این سالن انجام می شود.
زمانی همچنین در مورد سالن مونتاژ بن رو،‌ گفت: این بخش با بهره گیری از 100 ایستگاه کاری می تواند در ساعت 16 دستگاه خودرو تولید کند.
به گفته این مسئول،‌ امکانات زیربنایی دیگری مانند پست برق 63 کیلوولت، ‌ جاده 800 متری برای تست خودروهای تولیدی و تصفیه خانه پساب و فاضلاب های صنعتی در سایت بن رو احداث شده است.
معاون فنی و مهندسی بن رو گفت: 533 نیروی شاغل در بخش تولید،‌ 250 نیروی نیمه تولیدی و 184 کارمند حوزه ستادی در کارخانه بن رو فعالیت می کنند.
وی اظهار کرد: در سال گذشته 10 هزار و 175 خودروی آریو و 14 هزار و 100خودروی وانت پراید 151 در این کارخانه تولید شد که نشان از تحقق 98 درصدی اهداف تولید دارد و نسبت به سال ماقبل نیز 19 و هشت صدم درصد افزایش یافته است.
به هر حال؛‌ واقعیت های موجود در کارخانه خودروسازی بن رو ساوه نشان از این دارد که مجموعه ای چالاک،‌ توانمند و کاملا برآمده از دانش ایرانی در صنعت خودروسازی کشور فعال است و بی شک در صورت آغاز فعالیت مشترک تجاری با طرف خارجی ، ایران به یکی از تولیدکنندگان شاخص صنعت خودرو تبدیل می شود.
گزارش از یحیی معماری
6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.