به گزارش ایرنا، رعایت حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت یک ابزار مدیریتی برای کنترل و بهبود شرایط کار و همچنین افزایش فزاینده بهره وری نیروی کار در برنامه های توسعه، پروژه های صنعتی و تشکیلات سازمانی است، به طوری که رعایت این اصول اساسی و بهره گیری از سیستم آموزش کارآمد و ارزیابی می توان در راستای به حداقل رساندن حوادث و آسیب های ناشی از کار، گام برداشت.
امروز صنایع باید بینش و آمادگی لازم برای مدیریت برنامه های حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار به صورت یکپارچه را داشته باشند چرا که نظام مدیریت یکپارچه مسیر دستیابی به ایجاد محیط های کاری بدون حادثه و بدون آسیب را کوتاه می کند.
بر همین اساس صنایع و شرکت های انبوه ساز در راستای استفاده از معیارها و استانداردهای معتبر جهانی و به روز کردن نظام های مدیریتی همواره باید پیشگام بوده و بر این اساس با حداکثر توان خود برای ایجاد محیط های کاری سالم و توسعه پایدار تلاش نمایند.
آمار منتشر شده از سوی کشورها و مجامع مختلف بین‏ المللی نشان می دهد در مراکز بزرگ و کوچک صنعتی هر سال تعدادی به علت حوادث ناشی از کار جانشان را از دست می‌دهند و یا دچار نقص عضو شده، بیمار یا از کارافتاده می‌ شوند.
بر همین اساس مباحث ایمنی صنعتی، سیستم‏های ایمنی کار و همچنین تئوری‏های مختلف ایمنی شکل گرفت و واحدهای ایمنی و بهداشت کار نقش برطرف کننده چالش های پیش روی ایمنی و بهداشتی محیط کار را در جوامع صنعتی بر عهده گرفته و درصدد کاهش حوادث برآمده اند.
استان مرکزی علاوه بر ظرفیت های صنعتی بی بدیل، به لحاظ موقیعت جغرافیایی ایده آل مورد توجه انبوه سازان از نقاط مختلف کشور است و به همین دلیل در اوخر دهه 70 و دهه 80 انبوه سازی در شهرستان های اراک و ساوه این رونق بسیاری به خود گرفت.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مسئولین ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت کار استان مرکزی گفت: هدف از فعالیت این انجمن به حداقل رساندن آسیب ها و حوادث در محیط کار است که با برنامه ریزی ها و برگزاری نشست های تخصصی و دوره های آموزشی موفقیت های چشمگیری به دست آمده و در سال های اخیر حوادث محیط کار کاهش زیادی داشته است.
ابوالفضل تکلو افزود: شرکت ها و واحدهای تولیدی هر ساله دوره های آموزشی مختلفی را برای نیروهای کارگاهی و ستادی خود برگزار می کنند و انجمن صنفی مسئولان ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت کار نیز دوره های آموزشی مختلفی برای کارگران ساختمانی برنامه ریزی می کند که پس از اتمام این دوره گواهی آموزشی از سوی وزارت کار به شرکت کنندگان ارائه می شود.
وی ادامه داد: در بازدیدهای انجام شده از کارگاه‌های ساختمانی نقاط مختلف استان مرکزی مشخص شد که کمبود مسئول ایمنی در این کارگاه ها مشهود است و این مهم یکی از عوامل اصلی افزایش حوادث در این کارگاه ها محسوب می شود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مسئولان ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت کار استان مرکزی بیان کرد: بر اساس آخرین آمار 48 درصد از حوادث شغلی این استان مربوط به حوادث کارگاه های ساختمانی و همچنین 50 درصد فوتی های کارگاه های ساختمانی نیز به دلیل سقوط از ارتفاع اتفاق افتاده است.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه استان مرکزی به عنوان قطب چهارم صنعت کشور محسوب می شود اما حوادث ناشی از کار در واحدهای تولیدی کاهش یافته و واحدهای تولیدی با فعال سازی واحد ایمنی و استفاده از نیروهای کارآزموده در این بخش، پیشگیری از بروز حوادث کار را به صورت کارشناسی مدیریت می کنند.
تکلو گفت: به استناد مبحث 12 مقررات ملی ساختمان و فصل چهارم قانون کار ساختمان‌های دارای مساحت بیش از پنج هزار مترمربع، ارتفاع بیش از 18 متر، گودبرداری بیش از سه متر و کارگاه‌های دارای بیش از 25 نفر کارگر باید دارای مسئول ایمنی در کارگاه باشند اما این مهم در کارگاه های ساختمانی جدی گرفته نمی شود.
وی افزود: 88 درصد حوادث کارگاه های ساختمانی مربوط به رفتارهای ناایمن است که می توان با استقرار یک مسئول ایمنی و یا آموزش به کارگران نسبت به کاهش این حوادث گام برداشت.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مسئولان ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت کار استان مرکزی ادامه داد: 10 درصد حوادث نیز ناشی از شرایط ساختمانی، عدم رعایت اصول صحیح در حفاظ‌ گذاری مناسب در طرح ‌های ساختمانی است که می‌ توان با رعایت آیین‌ نامه ایمنی پیمانکاران این موارد را رفع کرد.
وی ادامه داد: پیمانکاران ساختمانی موظف به دریافت گواهی صلاحیت پیمانکاران از وزارت کار هستند، ولی کمتر از 200 پیمانکار استان مرکزی این گواهی صلاحیت را دریافت کرده‌اند.
تکلو بیان کرد: پیمانکاران موظف به دریافت گواهی صلاحیت، آموزش کارگران، تامین امنیت و ایمنی وسایل و تجهیزات سنگین پروژه‌های ساختمانی و نظارت بر عملکرد کارگران به استناد ماده 91 قانون کار هستند تا حوادث به کمترین میزان ممکن برسد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز گفت: با توجه به اینکه متولی امور در کارگاه ها و واحدهای تولیدی برای پرسنل معرفی شده است، کارکنان این واحدها موظف به رعایت اصول و قوانین بهداشتی و ایمنی هستند.
حمیدرضا نوازنی افزود: در کارگاه های ساختمانی اما به دلیل اینکه متولی مشخصی ندارد اصول ایمنی در این کارگاه ها رعایت نمی شود و به همین دلیل حوادث بسیاری در این کارگاه ها اتفاق می افتد که حتی منجر به فوت و یا قطع عضو می شود.
وی اظهار کرد: درصد بالایی از حوادث ساختمانی و حتی تلفات جانی را می توان با رعایت اصول ابتدایی ایمنی کاهش داد اما به دلیل بی توجهی دستگاه های مربوطه در نظارت های مدون و برنامه ریزی شده، کم کاری پیمانکاران در جذب مسئول فنی و از طرفی هم بی تفاوتی کارگران در آموزش همه ساله سوانحی را به دنبال دارد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی ادامه داد: بر اساس قانون، مسئولیت ایمنی کارگاه های ساختمانی با مجریان ساختمان است به این ترتیب که مجریان وظیفه دارند در ساعات کار به صورت مداوم از کارگاه های ساختمانی بازدید کرده و ضمن تاکید بر استقرار مسئول ایمنی در کارگاه ها، نکات مهم را نیز به کارگران توصیه کنند.
نوازنی اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان وشهرداری ها وظیفه دارند نسبت به استقرار مسئول فنی در کارگاه های ساختمانی و یا بازدید های مداوم ناظران و مجریان ساختمانی از این کارگاه ها تاکید داشته و در این خصوص دامنه نظارتی خود را نیز افزایش دهند.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: تشکیل کمیته ایمنی ساختمان با هدف ارزیابی چگونگی رعایت اصول ایمنی و بهداشت در محیط کار، متشکل از مدیران دستگاه های مسئول در نشست شورای فنی استان مصوب شده که فعالیت این کمیته بدون شک سوانح ساختمانی را کاهش خواهد داد.
رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: یکی از اهداف کلان این اداره کل صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور و توسعه فرهنگ ایمنی به منظور جلوگیری از بروز حوادث ناشی از کار در کارگاه های مشمول قانون کار است.
داور خدادادی افزود: کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار، با تامین مشارکت کارگران و کارفرمایان نقش موثری در نظارت بر حسن اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه های مشمول قانون کار ایفا می کنند و مسئول ایمنی کمیته های مذکور در بستر سازی برای اجرای دستور العمل های ایمنی و حفاظت فردی ، طرح مسائل حفاظتی ، انعکاس ایرادات مشاهده شده و ارائه پیشنهاد و راهکارهای لازم به کارفرما جهت رفع نواقص ایمنی، همکاری با بازرسان کار نقش کلیدی دارند.
وی ادامه داد: شناسایی کانون های خطر در کارگاه، همکاری با کارفرما در تهیه دستورالعمل های ایمنی، همکاری در تهیه و اجرای برنامه های آموزشی در زمینه ایمنی، همکاری در اجرای بازرسی های منظم دوره ای از کارگاه، نظارت بر رعایت استاندارد ها و دستور العمل های ایمنی مهمترین برنامه های هدفگذاری شده اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی برای کاهش حوادث محیط کار است.
رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: سال گذشته 492 حادثه در محیط های کارگری استان به وقوع پیوست که از این تعداد 158 حادثه معادل 32 درصد مجموع حوادث کار در کارگاه های ساختمانی اتفاق افتاد.
وی افزود: سال گذشته 14 کارگر در حوادث کار در کارگاه های ساختمانی استان مرکزی جان خود را از دست دادند در صورتی که با ارائه چند ساعت آموزش می توان از این مهم وجلوگیری کرد.
خدادادی بیان کرد: با توجه به اینکه کارگاه های ساختمانی متولیان بسیاری دارند قدرت نظارت بر این کارگاه ها بسیار پایین است و به همین دلیل حوادث و تلفات جانی بسیاری نیز در این کارگاه ها اتفاق می افتد.
مدیر اداره امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: در راستای برنامه های جامع دفتر امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی(HSE)وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل رعایت این مهم به همه واحدهای صنعتی، صنفی و معدنی ارسال شده است.
رهبر کرمی افزود: کمیته هایی تخصصی با حضور نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، شرکت شهرک های صنعتی استان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آب منطقه ای، شرکت گاز و شرکت توزیع برق استان تشکیل شده و بازدید های دوره ای از صنایع، معادن و واحدهای صنفی در دستور کار قرار می گیرد.
وی ادامه داد: بی شک همه واحدهای تولیدی استان در طول سال حداقل یکبار مورد بازرسی قرار می گیرند و با هر واحدی که مسئول ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی نداشته باشد بر اساس قانون برخورد می شود.
مدیر اداره امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی کرد: در برنامه های اخیر این سازمان پروانه های اکتشاف و بهره برداری از معدن تنها با ارائه تعهد از متقاضی مبنی بر بکار گیری یک مسئول ایمنی و بهداشت انجام می شود و چنانچه در بازدیدها مشخص شود که این کار انجام نشده واحدمعدنی متخلف مهر و موم می شود.
وی بیان کرد: مسئله دفتر امو ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی در واحدهای تولیدی به طور کلی حل شده و می توان گفت همه این واحد ها با وجود محدودیت نیروی انسانی از این مهم برخوردار هستند.
کرمی اظهار کرد: برگزاری سمینارها و کارگاه های آموزشی به تفکیکی نوع حوادث، ارائه بروشورها و دفترچه های ایمنی به کارگران و بازدید های ماهانه، فصلی و سالیانه از واحدهای تولیدی جزو برنامه های اصلی اداره امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و نرژی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی است.
بدون شک یکی از مهمترین عوامل کاهش هزینه در تولید، رعایت مسائل ایمنی، بهداشت و مدیریت منابع انرژی است و می طلبد صاحبان صنایع و شرکت های انبوه ساز نسبت به رعایت این مسائل مهم برنامه ریزی های کاردبردی تدوین کرده و با راه اندازی واحدهای ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سلامت محیط کار و کاهش هزینه های احتمالی خود را تضمین کنند.
3017/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.