به گزارش ایرنا، سیدعلی آقازاده روز شنبه در آیین تجلیل از فعالان حوزه مدیریت درمان سکته های حاد قلبی و مغزی استان مرکزی در هتل امیرکبیر اراک، افزود: طرح نظام سلامت یکی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید بود که علاوه بر افزایش سطح سلامت عمومی، دسترسی آسان اقشار مختلف مردم به خدمات درمانی را به دنبال داشت.
وی ادامه داد: برنامه تحول نظام سلامت از جمله موفقیت های دولت تدبیر و امید است که باید بیشتر تقویت شود.
استاندار مرکزی اظهار کرد: اجرای برنامه تحول نظام سلامت توانست با تامین بخش عمده ای از هزینه های درمان به مهمترین خواسته ها و دغدغه های مردم در حوزه سلامت پاسخ دهد.
آقازاده بیان کرد: شاخصه های بخش بهداشت و درمان در استان مرکزی از متوسط کشور بالاتراست و این مهم نشان دهنده بالندگی و بهره گیری نظام پزشکی استان از بهترین و کارآزموده ترین متخصصان در بخش های مختلف پزشکی است.
وی بیان کرد: بر اساس گزارش های موجود، درمان سکته های قلبی و مغزی در سال های گذشته با موفقیت های بسیاری همراه بوده که این موفقیت بزرگ در جای خود قابل تقدیر است.
آقازاده کاهش نرخ زاد و ولد را یکی از دغدغه های مدیریت ارشد استان عنوان کرد و گفت: باید عوامل دخیل در این حوزه آسیب شناسی شود و برای رفع آن راهکارهای کارشناسی ارائه شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در این آیین گفت: مرگ و میر نوزدان کمتر از یک ماه، کودکان زیر یکسال، کودکان زیر پنج سال و مادران باردار مهمترین شاخص های ارزیابی سلامت یک جامعه است که رتبه استان مرکزی در مقایسه با میانگین کشوری از جایگاه مناسبی برخوردار است.
دکتر حسن طاهر احمدی ادامه داد: میزان مرگ و میر نوزدان کمتر از یک ماه در کشور از هر هزار نفر هشت و 2 دهم است که این مهم در استان مرکزی از هر هزار نفر هفت درصد است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی میانگین مرگ ومیر کودکان زیر یکسال در کشور را از هر هزار کودک 12 مورد عنوان کرد و گفت: این میانگین در استان مرکزی از هر هزار نفر 9 نفر است.
وی اظهار کرد: همچنین نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در کشور از هر هزار نفر 15 مورد است که این مهم در استان مرکزی 11 و هشت دهم است.
طاهر احمدی گفت: حدود 50 درصد مرگ و میر در ایران به دلیل بیماری های قلبی، عروقی و مغزی است که مقابله با این بیماری ها در دستور وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی فرصت طلایی در سکته مغزی را 180 دقیقه و سکته مغزی را 90 دقیقه اعلام و اضافه کرد: اگر در این فرصت طلایی به بیمار رسیدگی شود از وارد شدن آسیب و عوارض جدی جلوگیری خواهد شد.
استان مرکزی با یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت با 12 شهرستان دارای 20 بیمارستان فعال با یک هزار و 945 تخت مصوب و 750 تخت فعال در قالب 85 بخش درمانی است.
3017/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.