به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز پنجشنبه در نشست مرکز خدمات سرمایه گذاری استان مرکزی، افزود: ایجاد این نیروگاه در شهرستان اراک نیازمند یک هزار متر مربع زمین است که می طلبد گروهی متشکل از متخصصان اداره کل منابع طبیعی، محیط زیست، برق منطقه ای باختر، نماینده سرمایه گذار و استانداری مرکزی نسبت به جانمایی زمین این نیروگاه در کویر میقان اراک اقدام و نتیجه را تا یک ماه آینده در اختیار این مرکز قرار دهند.
وی ادامه داد: این نیروگاه در منطقه ای از کویر میقان اراک که فاقد پوشش گیاهی است استقرار می یابد و این مهم نقش به سزایی در تثبیت شن های روان، جلوگیری از تبخیر آب و ایجاد فرصت برای رویش گیاهان در این نطقه به همراه دارد.
استاندار مرکزی، جلب و جذب یک میلیارد دلار سرمایه خارجی در استان را از برنامه های مهم این استانداری در سال جاری عنوان کرد و گفت: ایجاد نیروگاه خورشیدی علاوه بر جذب 600 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در استان دارد.
آقازاده گفت: قرار است با ایجاد نیروگاه خورشیدی 500 مگاواتی در شهرستان اراک کارخانه ساخت صفحات سولار در شهرک صنعتی خیرآباد اراک ساخته شود.
وی ادامه داد: با ساخت کارخانه ساخت پنل های خورشیدی در شهرک صنعتی خیرآباد اراک، آخرین فناوری ساخت این صفحه ها به داخل کشور منتقل می شود.
استاندار مرکزی گفت: علاوه بر ساخت این نیروگاه، مقرر شده است که سه نیروگاه 30 مگاواتی نیز امسال توسط این سرمایه گذار در استان مرکزی ایجاد می شود.
آقازاده گفت: برای کمک و جذب هرچه بیشترسرمایه گذار خارجی در حوزه انرژی های تجدید پذیر در استان مرکزی، زمین مورد نیاز این نیروگاه ها با قیمت 50 درصد منطقه به این سرمایه گذاران واگذار می شود.
وی ادامه داد: تا کنون زمین مورد نیاز این سرمایه گذاران با 100 درصد قیمت منطقه ای به آنان واگذار می شد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: مجوز سرمایه گذاری برای 50 متقاضی خارجی در حوزه های مختلف در این استان صادر شده است که صدور 12 مجوز آن پارسال بوده است.
حسن میرزاخانی افزود: صدور مجوز سرمایه گذاری 600 میلیون دلاری برای ایجاد کارخانه رنو فرانسه در شهرستان ساوه یکی مهمترین این مجوز ها است که ایجاد اشتغال و درآمدهای اقتصادی بسیاری را برای استان مرکزی به همراه دارد.
وی ادامه داد: سه مجوز برای تولید برق 30 مگاواتی از انرژی های تجدید پذیر نیز امسال در شهرستان های خمین، دلیجان و محلات صادر شده است که ایجاد این نیروگاه ها رفع محرومیت و رونق اقتصادی برای این شهرستان ها را به همراه دارد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی گفت: 40 سرمایه گذار متقاضی ایجاد نیروگاه های خورشیدی در استان وجود دارد که 19 نیروگاه در مرحله اخذ زمین و سه نیروگاه در مرحله اجرا است.
میرزاخانی افزود: 600 هکتار از اراضی استان مرکزی برای واگذاری و ایجاد نیروگاه های خورشیدی در استان اختصاص یافته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 11 هزار هکتار اراضی فاقد پوشش گیاهی در کویرمیقان اراک وجود دارد که در فصل گرما منبع اصلی تولید گرد و غبار برای منطقه و این شهرستان است.
یوسف یوسفی افزود: ایجاد نیروگاه های بادی و خورشیدی در این منطقه از کویر میقان اراک علاوه برکاهش تولید ریز گردها نقش مهمی در جلوگیری از فرسایش و تولید گیاه در منطقه دارد.
معاون شهردار کلانشهر اراک نیز در این نشست گفت: یک خط پردازش با ظرفیت 250 تا 300 تن در مرکز پسماند این کلانشهر فعالیت دارد وگسترش این خط تا 500 تن از برنامه های شهرداری این کلانشهر است.
بیاتیان افزود: حدود 330 تن زباله در شهر اراک تولید می شود که قرار است برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و تغذیه خط جدید، دورریزها و مواد زاید شهرهای داودآباد، شازند و 100 روستای اطراف به مرکز پسماند این شهرستان منتقل شود.
وی، پسماندهای بیمارستانی را از مشکلات شهرداری کلانشهر اراک و تهدیدهای محیط زیست دانست و ادامه داد: نیاز است برای امحا اصولی این پسماندها کارخانه زباله سور با ظرفیت 6 تن در این کلانشهر ایجاد شود.
استان مرکزی با مساحتی معادل 29 هزار و 127 کیلومترمربع، هشت و یک دهم درصد از مساحت کل کشور را در برگرفته است.
این استان از شمال به استان‌های تهران و قزوین، از غرب به استان همدان، از جنوب به استان اصفهان و لرستان و از شرق به استان های قم و اصفهان محدود است.
استان مرکزی دارای موقعیت ممتاز جغرافیایی، نیروی انسانی متخصص، قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق، عبور خطوط انرژی (نفت، گاز و برق)، استقرار مراکز صنعتی و دانشگاهی، مفاخر برجسته و مذهبی و علمی، اراضی مستعد کشاورزی و مراتع، ذخایر معدنی، نزدیکی به قطب­های صنعتی و بازار مصرف از توانمندی­های اقتصادی مناسبب برای سرمایه گذاری است.
اصالت تاریخی، وسعت منابع مادی، انسانی و توانمندی‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری به خصوص در بخش صنعت، موجب شده است استان مرکزی از ابتدای فرآیند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور (از تصویب قانون جلب و حمایت سرمایه‌‌های خارجی 1334) همواره یکی از مقاصد جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.