با توجه به تغییرات آب وهوایی و کاهش بارندگی در کشور که البته کشورهای دیگر را هم فراگرفته اقداماتی در حوزه کشاورزی تاکنون انجام شده که با رشد کمی روبرو بوده است.
استان مرکزی با بارش های بسیار محدود و وضعیت بحرانی در این بخش مواجه است و امروز به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی، با بحران جدی آب روبرو است.
با وجود این بحران جدی تصمیم هایی که اتخاذ می شود اغلب درحد همان مصوبه ها باقی می ماند و بر اساس شواهد موجود سرعت انجام اقدامات در مقایسه با سرعت هجوم کم آبی، لاک پشتی است و این در حالی است که با خطر فرونشست زمین و ازبین رفتن شغل های وابسته به آب مواجه هستیم.
اگر بخواهیم نگاه کوتاهی به وضعیت چند ماهه بارش ها در استان مرکزی داشته باشیم به وضوح متوجه می شویم که از ابتدای پاییز 96 تاکنون استان مرکزی کم بارش ترین دوران خود را در 65 سال گذشته طی کرده است و کارشناسان هشدار داده اند که تداوم این وضعیت، بحران جدی در بخش تامین آب استان ایجاد می کند.
باتوجه به اینکه بخشی از آب استان به صنعت تخصیص داده می شود و بخش اعظم آن که بیش از 90 درصد تخمین زده شده به مصرف بخش کشاورزی می رسد و این به معنای نیاز به توجه ویژه مصرف آب در بخش کشاورزی استان است.
هم چنین از ۳۱ استان کشور ۱۹ استان از نظر منابع آبی و خشکسالی در وضعیت بحرانی قرار دارند که کمتر از ۵۰ درصد بارش ها را دریافت کرده اند و استان مرکزی نیز تاکنون ۵۷ درصد کمبود بارش دارد به شکلی در سال زراعی ۹۷- ۹۶ حدود ۱۱ میلی متر بارش دریافت کرده درصورتی که این بارش در سه ماه پاییز 96 باید ۸۰ میلی متر به ثبت می رسید.
با نگاهی گذرا به آمارهایی که تاکنون ارائه شده است در می یابیم که ۱۰ درصد استان مرکزی درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۶۹ درصد خشکسالی شدید، ۲۹ درصد خشکسالی متوسط و یک درصد خشکسالی خفیف است.
میقان سرزمین بی سامان، نقش ورزش در سلامت، آگاه سازی، نوش داروی هجوم آفت به مزارع و سلامت مردم اولویت شورای پنجم از دیگر عنوان های خبری هفته نامه مهرمیهن است.
هفته نامه مهرمیهن استان مرکزی با مشی سیاسی، اجتماعی، آموزشی و ورزشی با مدیر مسئولی میثم مهرافشان منتشر می شود.
استان مرکزی دارای سه روزنامه، 32 هفته نامه، 13 دو هفته نامه، 16 ماهنامه، سه 2 ماهنامه، 18 فصل نامه و 2 فصلنامه است.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.