عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا توضیح داد: این طرح آزمایشی به صورت میدانی در سال زراعی جاری از طریق گزینش بلوک‏های کامل تصادفی و در سه تکرار در ایستگاه تحقیقاتی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی انجام شد.
ابوالفضل هدایتی پور ادامه داد: این طرح در 2 روش شامل روش مرسوم (استفاده از گاوآهن برگردان‏دار و دیسک) و روش کشت مستقیم (استفاده از خطی کار جیران صنعت) مورد آزمایش قرار گرفت.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطر نشان کرد: به منظور ارزیابی نگهداشت رطوبت خاک در روش‏های کشت مختلف، در اواسط فصل، رطوبت خاک در فواصل زمانی مشخص (هر 48 ساعت) با استفاده از روش وزنی اندازه‌‏گیری شد.
هدایتی پور گفت: در پایان فصل با حذف حواشی عملکرد، محصول بر حسب کیلوگرم در هکتار اندازه‏گیری شد و عملکرد در سطح در 2 روش مورد آزمایش با استفاده از آزمون t ( این آزمون، میانگین 2 گروه از پاسخ گویان را با یکدیگر مقایسه می کند) مورد قیاس قرار گرفت.
وی ادامه داد: نتایج آزمایش های انجام شده نشان داد در روش بدون خاک‏ورزی مدت زمان ماندگاری رطوبت در خاک بیشتر است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: بر اساس نتایج به دست آمده، در روش کشت مستقیم فاصله دور آبیاری را می‏توان تا 2 روز افزایش داد که در نتیجه با افزایش فاصله بین 2 آبیاری، شمار آبیاری و مقدار مصرف آب کاهش می‏یابد.
هدایتی پور خاطر نشان کرد: در زمینه عملکرد دانه نیز اختلاف معنی‏داری (در سطح آماری پنج درصد) بین 2 روش آزمایش مشاهده نشد و به کارگیری این روش در کشت لوبیا توصیه می‏شود.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور است و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.