محمود قدبیگی روز پنجشنبه به مناسبت روز جهانی آب 22 مارس با شعار ' طبیعت برای آب ' در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشترین میزان افت سطح آب های زیرزمینی در دشت های استان مرکزی مربوط به دشت ساوه با 185سانتیمتر در سال و کمترین میزان در دشت تفرش با 26 سانتیمتر در سال گزارش شده است.
وی اظهار کرد: پنج دشت از مجموع 15 دشت استان مرکزی، به علت برداشت بیش از اندازه، وضعیت بحرانی دارند.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی استان مرکزی گفت: اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی با 15 طرح سازه ای و غیرسازه ای به عنوان بزرگترین طرح کشور به منظور کنترل میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از افت بیشتر سطح آبخوان ها در دستور کار وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای است.
قدبیگی افزود: مهمترین طرح های در دست اجرا، شامل تعیین تکلیف، مسدود کردن چاه های غیرمجاز، حذف اضافه برداشت توسط چاه های پروانه دار، نصب کنتور هوشمند، ایجاد تشکل های حقابه و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی است.
وی اظهار کرد: مدیرت توزیع آب و مصرف بهینه و استفاده از ظرفیت آحاد مردمی از جمله راهبردهای حفظ منابع آب زیر زمینی است.
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای مرکزی استان مرکزی گفت: وضعیت منابع زیرزمینی در دشت‌های این استان به دلیل اجرای طرح احیا و تعادل بخشی، تا حدودی بهبود نسبی پیدا کرده که ادامه این روند نیازمند همراهی و هماهنگی مردم و کشاورزان منطقه است.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
6991/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.