مردم این استان از ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه با حضور در تفرجگاه ها و مناطق سرسبز شهری و روستایی با برپا کردن چادرهای مسافرتی و ایجاد اقامتگاه موقت از لحظه های دل انگیز بهادری در آخرین روز از تعطیلات نوروزی بهره بردند.
در بسیاری گروه های شبکه های اجتماعی استان مرکزی از نخستین روزهای بهار کمپین پاسبان طبیعت و محیط زیست عاری از پسماند شکل گرفته و محوریت برنامه های طبیعت گردی در 13 فروردین امسال حراست از طبیعت و پاکسازی تفرجگاه ها از پسماندهای پراکنده تعریف شده است.
اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی با صدور اطلاعیه ای از مردم خواسته است: در روز طبیعت از برافروختن آتش در اماکن زیستگاهی و تفرجگاه ها بپرهیزند و از آسیب رسانی به شاخ و برگ درختان پرهیز کنند.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: بهار فصل رویش و سرزندگی طبیعت است و باید از دخیره گاه های گیاهی و جانوری حراست شود و روز 13 فروردین به فرصت آشتی با داشته های طبیعی تبدیل شود.
این اطلاعیه آمده است: به جای برخی رفتارهای خرافی کاشت نهال و پاکسازی محیط طبیعی از پسماند باید مدنظر مردم باشد.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: دوستی با طبیعت باید به گفتمانی همگانی تبدیل شود و روز طبیعت بهترین بهانه برای تعمیق و گسترش فرهنگی طبیعت دوستی است.
رضا میرزایی افزود: مردم از رهاسازی ماهی قرمز در منابع آبی استان بپرهیزند چرا که این آبزی از گونه های بومی منطقه نیست و در اقلیم منطقه آسیب می رساند.
وی اظهار کرد: حضور مردم در زیستگاه های طبیعی استان باید با فرهنگ احترام به محیط زیست و احترام به گونه های زیستی همراه باشد و بزرگترها با رفتارشان به کودکان بیاموزند که از طبیعت حراست کنند و از هر آسیبی به گونه های گیاهی و حیات وحش اجتناب ورزند.
وی به شهروندان توصیه کرد: مواد زاید به ویژه ظروف یکبار مصرف را در روز 13 فروردین در مناطق گردشگری رها نکنند و با تهیه کیسه پسماندها را با خود به محل مناسب برای دفع بهداشتی حمل کنند.
آیین سیزدهم فروردین ماه از دیرباز در استان مرکزی با مراسم خاصی همراه بوده و مردم ضمن سفر جمعی و خانوادگی به دل طبیعت انواع بازی هاو سرگرمی های بومی و گروهی را انجام می دهند.
الک دولک، هفت سنگ، تنور گرمه، کمربندبازی، قیش بازی، زو (کبدی)، لنگی (الختر)، کلاه پران، کوشک، کوشک ملاق، دست به چاله، کشتی محلی و دستمال بازی از جمله بازی های بومی و محلی رایج در روز طبیعت است که توسط مردم انجام می شود.
دره گردو، پارک کلاله، پارک شهید باهنر، دامنه کوه های مودر، ارتفاعات روستاهای گیلی، رودباران و کاروانسرا، باغ های روستاهای حسین آباد بغدادی، هزاوه، مرزیجران، ساقی، چقا و دربند از مهمترین تفرجگاه های کلانشهر اراک است که مردم برای گذراندن روز 13 فروردین و جشن روز طبیعت به این اماکن می روند.
جمعی از مردم این استان نیز در اطراف امامزاده ها و اماکن مذهبی اردو زده و ضمن زیارت قبور مطهر امامزادگان از طبیعت بهاری نیز بهره های لازم را می برند.
مردم شهرستان های آشتیان، فراهان و تفرش نیز با حضور در گردشگاه هایی از قبیل آستان مقدس امامزاده بی بی فاطمه صغری روستای سیاوشان آشتیان، آستان مقدس امامزاده مشهد زلف آباد فراهان و باغ ها و ارتفاعات روستاهای بازرجان، کبوران و کهک تفرش سیزده بدر را جشن می گیرند.
مردم شهرستان خمین هم جشن سیزدهمین روز فروردین ماه را در کنار آستان مقدس امامزاده عبدالعلی ریحان، کوه بوجه، رودخانه خمین موسوم به لعل بار یا انار بار، کوه الوند روستای لکان و چشمه بیشه در خرمدشت و چشمه نازی می روند.
تپه گبری الویری، آستان مقدس امامزادگان محمد باقر و احمد باقر (ع)، یخچال مهدی آباد، کاروانسرا های شاه عباسی، قیز قلعه، حاشیه سد الغدیر و آستان مقدس امامزاده سید اسحاق نیز از جمله تفرجگاه هایی است که مردم ساوه و زرندیه در روز طبیعت بیشتر آن ها را به عنوان مقصد طبیعت گردی خود برمی گزینند.
آستان مقدس امامزادگان سلیمان (ع)، یحیی (ع)، بی بی زبیده خاتون، غار نخجیر، روستای واران، آبگرم و سرچشمه محلات نیز مهمترین نقاطی است که مردم شهرستان های محلات و دلیجان آیین روز طبیعت را در آن برگزار می کنند.
مردم خنداب و کمیجان نیز در آخرین روز از تعطیلات نوروزی با حضور در باغ ها و ارتفاعات این شهرستان لحظات فرح بخشی را برای خود رقم می زنند.
آستان مقدس امامزاده سهل ابن علی (ع) شهر آستانه، منطقه گردشگری پنجعلی و سراب عباس آباد از جمله کانون های هدف طبیعی در شازند است که در روز طبیعت پذیرای خیل دوستداران محیط زیست و گردشگری است.
پخت غذاهای سنتی به ویژه آش های محلی، سپردن سبزه عید به آب، گره زدن به سبزه برای رسیدن به آرزوها به ویژه ازدواج دختران جوان، انداختن هفت سنگ به آب برای دوری از بلا و خوردن ناهار در روی پشت بام از دیگر برنامه های مردم استان مرکزی در روز سیزده بدر است.
استان مرکزی با 12 شهرستان و یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت در قلب ایران قرار دارد.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
6991/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.