به گزارش ایرنا،‌ محمد بهاروند روز پنجشنبه در همایش دهیاران بخش مرکزی ساوه، افزود: دولت تدبیر و امید به صورت عملی به توانایی های زنان بها داده و اعتماد ویژه ای به زنان شایسته برای سپردن پست های مدیریتی دارد و در این راستا به کارگیری زنان در مدیریت روستایی شهرستان ساوه نیز با جدیت دنبال می شود.
وی افزود: در بخش نوبران بیش از یک سوم دهیاران را زنان تشکیل می دهند که ارزیابی کارنامه کاری آنان درخشان است.
فرماندار ساوه اظهار کرد: دولت توجه خاصی به اشتغال در روستاها دارد و به همین خاطر تسهیلاتی با بهره 6 درصد تخصیص داده می شود که فرصتی مناسب برای اشتغالزایی و توسعه مناطق کمتر برخوردار و روستایی است.
بهاروند ادامه داد: تاکنون 140 میلیارد ریال از محل این تسهیلات اشتغالزا به شهرستان ساوه اختصاص یافته است.
وی توضیح داد: طرح های اشتغال روستایی ارائه شده در ساوه در مجموع 280 میلیارد ریال و 2 برابر رقم تسهیلات اشتغالزای اعطایی است و در روزهای پایانی این طرح ها افزایش نیز خواهد داشت.
وی گفت: بخشداران و دهیاران از این تسهیلات اشتغالزا باید به بهترین شکل در فرصت سازی شغلی برای روستائیان ساوه استفاده کنند.
فرماندار شهرستان ساوه خاطرنشان کرد: یکی از ملاک های ارزیابی دهیاران و بخشداران در سال جاری توانمندی در جذب تسهیلات اشتغالزایی روستایی است.
بهاروند گفت: شهرهای با جمیعت کمتر از 10 هزار نفر نظیر آوه،‌ غرق آباد و نوبران نیز در شمول بهره مندی از تسهیلات اشتغالزای روستایی هستند.
وی تاکید کرد: نظارت لازم برای هزینه کرد مطلوب این تسهیلات و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی در دستور کار فرمانداری ساوه قرار دارد.
فرماندار ساوه اضافه کرد: دهیاران و بخشداران باید با نزدیک شدن بهار استقبال مطلوبی از مهمانان نوروزی را تدارک ببینند و در راستای معرفی داشته های گردشگری، فرهنگی، سوغات و تولیدات بومی روستایی بکوشند.
بهاروند گفت: 40 روستا امسال به دهیاری های استان مرکزی افزوده شد که 14 دهیاری متعلق به شهرستان ساوه است و این مهم نشان از افزایش جمعیت شهرستان و توانایی های آن دارد.
وی، خواستار نصب تابلو شناسنامه روستاها در مبادی ورودی آن ها شد.
فرماندار ساوه گفت: تلاش می شود که اختیارات لازم برای بی نیاز شدن مردم این شهرستان از سفر به مرکز استان به منظور امور اداری کسب شود و در این راستا در حوزه بنیاد مسکن در بسیاری از فعالیت ها اقداماتی انجام شده است.
بهاروند گفت: اگرچه انار ساوه شهرتی کشوری دارد اما محصولات زیتون،‌ پسته و طالبی نیز از مزیت های کشاورزی این شهرستان است که باید در قالب جشنواره معرفی شود.
نماینده مردم ساوه در خانه ملت نیز‌ در این همایش گفت: در سال جاری سهم استان مرکزی از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده یک هزار و 450 میلیون ریال بود که در مقایسه با رقم دریافتی 33 هزار میلیارد ریالی سال قبل آن کاهش بسیار چشمگیری دارد.
محمدرضا منصوری افزود: برای جبران کاهش درآمدها،‌ مجلس شورای اسلامی سهم روستاها را از مالیات بر ارزش افزوده از 20 به 30 درصد افزایش داده است.
وی گفت: در زمینه بهسازی و ترمیم جاده ها به ویژه در مناطق روستایی با محدودیت منابع وجود دارد و مشکلات اعتباری حوزه راهسازی در شهرستان های ساوه و زرندیه به گونه ای است که مشارکت ان در مناقصات ضعیف است.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در خانه ملت گفت: سال اینده با تخصیص بودجه ویژه نسبت به بهسازی راه های روستایی شهرستان ساوه به خصوص در حوزه شهرهایی چون آوه،‌ غرق آباد و نوبران اقدام می شود.
منصوری در خصوص آبرسانی به روستاهای این شهرستان نیز اظهار کرد: در گذشته اقدامات اشتباهی در زمینه واگذاری بیش از حد انشعابات انجام شده است و با توجه به افت سطح آب های زیرزمینین منطقه باید برای تامین آب روستا ها به طور جدی چاره اندیشی شود.
وی گفت: طرح های بومگردی باید با قوت در ساوه دنبال شود و تقویت زیرساخت های گردشگری ان باید متناسب با قدمت چندین هزار ساله این خطه دیده شود.
نماینده مردم ساوه و زرندیه گفت: پنج میلیارد ریال برای احیای 85 هزار متر مربع محوطه مسجد جمع ساوه از طرف معاون رئیس جمهوری اختصاص یافته که در صورت بهسازی می تواند فضایی نظیر باغ فین کاشان ایجاد شود.
منصوری همچنین قرارداد رنو را یکی از بزرگترین طرح های سرمایه گذاری کشور در ساوه ارزیابی کرد و گفت: با اینکه مشکلات و رقبای زیادی برای این طرح بود اما‌ مجوز آن به عنوان طرح بزرگ پسابرجام با اشتغال 6 هزار نفر به نام ساوه رقم خورد.
وی همچنین افزایش ضریب گازرسانی در شهرستان ساوه از 54 درصد به 94 درصد در پنج سال اخیر را اقدامات برجسته در کارنامه دولت روحانی ارزیابی کرد.
منصوری گفت: با وجود تنگناهای مالی 24 مرکز درمانی در مناطق شهری و روستایی شهرستان ساوه در دست انجام است و نیز بزرگترین بیمارستان ساوه با 48 هزار متر زیربنا به عنوا طرح شاخص حوزه سلامت دنبال می شود.
بخشدار مرکزی ساوه نیز در این نشست گفت: هدف از برگزاری همایش دهیاران تجلیل از اقدامات و هدفگذاری امور برای سال آتی است.
داود حقیقی افزود: در سال 95 از مجموع 94 روستای بخش مرکزی ساوه 46 روستا دارای دهیاری و شورا بود که با توجه به رشد جمعیت شهرستان،‌ 11 دهیاری دیگر به آن افزوده شده است .
وی گفت: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به توسعه و عمران و اشتغال روستایی دارد و در سال جاری 630 میلیارد ریال برای آبادانی و ساخت معابر و بیش از 20 میلیارد ریال برای توسعه فضای سبز در روستاهای بخش مرکزی شهرستان ساوه اختصاص یافت.
بخشدار مرکزی ساوه اظهار کرد: در حوزه اشتغالزایی هم اعتباراتی به طور مستقیم به حساب دهیاری ها واریز شد که با تصمیم اعضای شورا و دهیاران هزینه می شود ضمن اینکه 20 درصد از اعتبارات برای سرمایه گذاری پیش بینی شده است که اقداماتی نظیر ساخت کارگاه جوراب بافی و خشک کن های محصولات کشاورزی در دستور کار است و در سال آینده عملیات اجرایی آن ها آغاز می شود.
وی ادامه داد: در حوزه گردشگری برای روستاهای قدیم و نورعلی بیگ برنامه هایی در دستور کار است.
حقیقی،‌ اختصاص زمین های کارگاهی برای ایجاد اشتغال در روستاهای بخش مرکزی با همکاری بنیاد مسکن را از دیگر اقدامات سالجاری عنوان کرد و گفت: این اقدام تاکنون در 2 روستای سقانلیق و نورعلی بیگ انجام شده است.
وی افزود: برای روستای قیزقلعه نیز از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده اقدام به ارائه خدماتی مانند آبرسانی شده و تلاش می شود روستاهای بدون دهیاری از این محل بهره مند شوند.
بخشدار مرکزی ساوه در خصوص گازرسانی به روستاهای این بخش،‌گفت: در سه سال اخیر فعالیت های موثری انجام شده و اگر خط ویژه گازرسانی در مسیر شاهسون به انجام برسد،‌ ضریب بهره مندی روستاهای بخش مرکزی از نعمت گاز به مرز 100 درصد می رسد.
وی، در مورد پرداخت خسارت به باغداران این بخش،‌ گفت: مرحله نخست پرداخت ها برای جبران خسارت سرمازدگی باغات انار انجام شده و در مرحله دوم نیز پرداخت تسهیلات در حال انجام است.
شهرستان ساوه با 285 هزار نفر جمعیت دارای 2 بخش مرکزی و نوبران و افزون بر 105 روستا است.
6539/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.