به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز سه شنبه در آیین درختکاری در گردنه سیبک اراک، افزود: منابع طبیعی ثروتی خدادای است که باید در حفظ و انتقال آن برای نسل آتی کوشا بود و در دین مبین اسلام نیز تاکید ویژه ای بر درختکاری شده است.
وی بیان کرد: مشارکت مردمی در حفظ و نگهداری درختان و فضای سبز تکلیفی اجتماعی است و برای شهرهایی مانند اراک که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند حفط و تقویت عرصه های سبز حیاتی است.
امام جمعه اراک ادامه داد: هدفگذاری و تصمیمات درست مسئولان در بهبود مناسبات زیست محیطی اثر مستقیم دارد و به عنوان مثال گردنه سیبک اراک که در گذشته محلی برای انباشت پسماندهای شهری بود، امروز به عرصه سبز تبدیل می شود و این نگاه باید در حوزه مدیریت شهری تقویت شود.
آیت الله دری نجف آبادی عنوان کرد: بی تفاوتی به محیط زیست و رها سازی پسماند ها در حاشیه شهرها خیانت به حقوق دیگران و محیط زیست است و مسئولان قضایی باید با متخلفان در این زمینه برخورد جدی داشته باشند.
وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی نیمه خشک اراک و معضل کمبود منابع آبی، باید برای توسعه فضای سبز این کلانشهر از روش های نوین آبیاری و گونه های کم آب بر و مقاوم استفاده شود.
شهردار اراک نیز در این آیین گفت: 280 هکتار از منطقه سیبک اراک در 2 ماه گذشته توسط اداره راه و شهرسازی استان مرکزی به شهرداری اراک تحویل شده است.
داود تاجران افزود: در این مدت در سه شیفت کاری این منطقه زمینه درختکاری فراهم و چشم انداز آن برای تبدیل شدن به تفرجگاه سبز تعریف شده است.
وی بیان کرد: در 2 ماه گذشته 120 هزار متر مکعب نخاله از این منطقه جابه جا و 12 هزار کامیون خاکریزی شده است.
شهردار اراک ادامه داد: 70 هزار چاله برای کاشت درخت در منطقه سیبک اراک ایجاد شد که در ایام هفته منابع طبیعی در آن ها درخت کاشته می شود.
تاجران بیان کرد: گردنه سیبک اراک در آینده به بزرگترین مرکز تفریحی و جنگلی کلانشهر اراک تبدیل خواهد شد و انواع خدمات در این منطقه پیش بینی شده است.
وی اظهار کرد: در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک ایجاد یکهزار هکتار فضای سبز در این شهر تکلیف شده است که تاکنون با منطقه سیبک 580 هکتار آن ایجاد شده و باید برای تحقق 420 هکتار دیگر تلاش کرد.
شهردار اراک عنوان کرد: همه تلاش ها برای حفظ و افزایش فضای سبز در کلانشهر اراک به کار گرفته شده است و پیش بینی شده تا پایان سال آتی 420 هکتار فضای سبز تکلیفی طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک نیز اجرا شود.
در آیین درختکاری گردنه سیبک اراک آدریان کوزیانسکی سفیر رومانی نیز حضور داشت.
در این آیین نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و سفیر رومانی در منطقه سیبک اراک نهال کاری کردند.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این شهر 520 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.