آدریان کوزیانسکی شامگاه دوشنبه در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: حجم تجاری ایران و رومانی در سال 2015 حدود 300 میلیون دلار بود که با افزایش روابط دیپلماتیک، این رقم افزایش یافت.
وی ادامه داد: سال 2016 با سفر وزرای خارجی و هیات های تجاری و اقتصادی 2 کشور ایران و رومانی، اقدام های مناسبی در راستای افزایش روابط سیاسی و اقتصادی بین 2 کشور فراهم شد.
سفیر رومانی در جمهوری اسلامی ایران با یادآوری سفر وزیر کشاورزی و محیط زیست این کشور به ایران در سال 2016 گفت: وزیر کشاورزی رومانی در این سفر برای افزایش حجم تجاری 2 کشور پیشنهاد صادرات محصولاتی شیلاتی از ایران به رومانی و صادرات گوشت گاو و گوسفند از این کشور به ایران را ارایه کرد.
کوزیانسکی افزود: در این سفر، تفاهم نامه های مشترک محیط زیستی بین مقامات عالی رومانی و ایران منعقد شد.
وی ادامه داد: سال گذشته تلاش های بسیاری برای برگزاری نشست کمیسیون اقتصادی ایران و رومانی در بخارست انجام شد که به دلایلی این مهم محقق نشد.
سفیر رومانی در جمهوری اسلامی ایران گفت: تلاش برای برگزاری این رویداد اقتصادی مهم در آینده نزدیک و با همکاری طرف های ایرانی در بخارست در دستور کار قرار دارد.
کوزیانسکی افزود: ظرفیت های بسیاری برای تقویت روابط تجاری بین تهران و بخارست وجود دارد و سفر به استان مرکزی با هدف آشنایی مسئولان تجاری 2 کشور از واقعیت های موجود نقاط مختلف ایران و افزایش مبادلات اقتصادی انجام شده است.
وی ادامه داد: توسعه مناسبات تجاری بین ایران و رومانی، عرصه ای برای افزایش همکاری های مشترک 2 جانبه است.
کاردار اقتصادی سفارت رومانی در جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست گفت: این سفر با هدف آغاز همکاری های مشترک اقتصادی و تجاری رومانی با نقاط مختلف ایران انجام شده است.
رازوان واسیلیو افزود: اکنون در دوران پسابرجام زمینه های مختلفی برای افزایش فعالیت های اقتصادی و صادراتی بین 2 کشور ایران و رومانی فراهم شده است.
شهردار کلانشهر اراک نیز در این نشست گفت: خواهر خواندگی اراک و پیتشت رومانی، آینده روشن اقتصادی و تجاری برای این 2شهر را به همراه دارد.
داود تاجران افزود: با توجه به رشد علوم پزشکی و بهداشت در ایران اسلامی خواهر خواندگی این شهرها می تواند زمینه مناسبی را برای جذب توریست سلامت به کلانشهر اراک داشته باشد.
وی ادامه داد: ایران و رومانی از مهندسان کارآزموده ای در حوزه های مختلف برخوردار هستند که می توان با بهره گیری از فناوری های موجود و توان علمی، زمینه شکوفایی کشور و استان مرکزی را فراهم کرد.
شهر پیتشت در شهرستان ارجش در کشور رومانی واقع شده‌ و جمعیت این شهر 168 هزار و458 نفر است.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این شهر 520 هزار نفر جمعیت زندگی می کنند.
1955/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.