به گزارش ایرنا حمید چیت چیان به همراه هیات همراه از تصفیه خانه شرق اهواز دیدن کرد. این تصفیه خانه 85 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
این تصفیه خانه ظرفیت تصفیه 112 متر مکعب آب را در شبانه روز دارا است و قابلیت افزایش به ظرفیت 700 هزار متر مکعب در شبانه روز را دارد.
همچنین کل کلکتورها یا جمع کننده فاضلاب را در شرق اهواز پوشش می‌دهد.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان تصفیه خانه شرق اهواز با اختصاص 400 میلیارد ریال اوراق قرضه در حال اجراست و حساب مشترکی برای کارفرما و پیمانکار گشایش یافته که بنا به پیشرفت اختصاص داده می شود.
قرار است این تصفیه خانه پایان مرداد امسال راه اندازی شود.
تخلیه فاضلاب شهری به صورت خام مهمترین عامل آلودگی رودخانه کارون است. فاضلاب شهرهای بالادست کارون (دزفول، شوشتر، گتوند، ملاثانی، ویس، شیبان و اهواز) به این رودخانه وارد می شود. تنها در مقطع اهواز بیش از 30 نقطه فاضلاب با حجم بیش از سه هزار لیتر در ثانیه به صورت مستقیم به این رودخانه تخلیه می شود.
طرح جامع فاضلاب اهواز برای بیش از 2 میلیون نفر در 2 تصفیه خانه در شرق و غرب رودخانه کارون پیش بینی شده است.
این طرح با همکاری بانک جهانی از سال 84 آغاز شد. قرار شد 150 میلیون دلار وام بانک جهانی و 100 میلیون آورده جمهوری اسلامی ایران در این طرح هزینه شود. 83 میلیون دلار از وام بانک جهانی و 27 میلیون دلار نیز از طرف دولت ایران جذب شد اما این طرح با توقف وام بانک جهانی نیمه تمام ماند.
هم اکنون از تصفیه خانه غرب اهواز بهره برداری در حال انجام است ولی تصفیه خانه شرق هنوز تکمیل نشده است. پیش از این قرار بود این طرح در پایان سال 95 و پس از آن اردیبهشت به بهره برداری برسد.
هیات دولت در جلسه فروردین سال 96 اجرای پنج ابرپروژه (مگا پروژه) برای حل مشکلات اساسی خوزستان را به تصویب رساند که ساماندهی آب و فاضلاب خوزستان یکی از آنهاست.
استاندار خوزستان گفته است: تصفیه خانه شرق اهواز نیز باید در شهریور یا هفته دولت امسال به بهره برداری برسد.
وزیر نیرو صبح روز دوشنبه به منظور بهره برداری و یا آغاز به کار 12 پروژه آبرسانی و زهکشی و برق رسانی در شوش، رامهرمز، اهواز و آبادان به خوزستان سفر کرد.
بهره برداری از شبکه آبیاری و زهکشی 2، 3، 4 و 5 در شهرستان شوش (طرح ارایض شوش) و بخشی از شبکه آبیاری و زهکشی دشت رامهرمز (ساحل راست ناحیه دوم رامهرمز) ، بهره برداری از سه شبکه آبیاری و زهکشی در آبادان، کلنگ زنی پست 400 کیلووات GIS شهید منفرد نیاکی اهواز و پست 400 کیلوولت پیروزان اهواز، بازدید تصفیه خانه آب اهواز و تصفیه خانه شرق اهواز و آغاز عملیات اجرایی سدهای مارد و بهمنشیر در آبادان از برنامه های وزیر نیرو در خوزستان است.
7164/7165 / 6037
خبرنگار: عاطفه جوادی، حمیدرضا ترابی‌فرد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.