به گزارش ایرنا، سیدعلی آقازاده روز شنبه در نخستین همایش مجمع سلامت استان مرکزی در سالن غدیر استانداری مرکزی افزود: تاکنون برنامه های راهبری سلامت در استان مرکزی اجرایی شده اما می طلبد با حساسیت و دقت بیشتری در سند توسعه پایدار استان به این مهم پرداخته شود.
وی بیان کرد: در نخستین گام باید در سند چشم انداز توسعه پایدار استان مرکزی، راهبرد سلامت با دقت نظر بیشتری دنبال شود و تحقق این مهم، نیازمند عزم همگانی است.
وی گفت: آسیب های اجتماعی بسیاری در کمین بنیان خانواده و جامعه است و باید در راستای افزایش سلامت عمومی، تلاش مضاعفی صورت گیرد.
استاندار مرکزی ادامه داد: بهره گیری از مشارکت مردم و تشکل های مردم نهاد در تدوین سند توسعه پایدار استان مرکزی و استمرار این حرکت، امری ضروری است.
آقازاده تصریح کرد: استان مرکزی در مقوله سلامت و بهداشت و درمان در حالت سکون نیست و به مردم در ماه های گذشته قول داده شده که بیمارستان یکصد تخت خوابی آیت الله خوانساری اراک به بهره برداری رسد و این مهم در روزهای آینده محقق خواهد شد.
وی گفت: اقدام های مناسبی برای بهره برداری از بیمارستان آیت الله خوانساری اراک انجام شده و هم اکنون مرحله جذب 105 نفر نیرو با جدیت دنبال می شود.
استاندار مرکزی افزود: خیران سلامت در تحقق این طرح مهم، به عنوان مطالبه جدی حوزه سلامت، نقش موثری داشتند.
آقازاده عنوان کرد: در سال 97 نیز فاز نخست بیمارستان 460 تخت خوابی ولی عصر(عج) اراک به بهره برداری خواهد رسید.
استاندار مرکزی ادامه داد: قول ساخت نخستین بیمارستان دولتی شهرستان شازند با اعتباری بالغ بر 500 میلیارد ریال و با مشارکت پتروشیمی در هفته گذشته از سوی وزیر بهداشت و درمان داده شده و عملیات اجرایی این طرح از سال 97 آغاز می شود.
وی گفت: تشکیل مجمع خیران سلامت، یگ گام بلند در راستای خدمت رسانی بیشتر به مردم است که امید است توفیقات تشکیل این مجمع در استان دیده شود.
آقازاده اظهار کرد: فرمانداران باید در هفته جاری مجامع سلامت شهرستانی را تشکیل دهند و دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در این راستا نظارت ویژه ای اعمال کند.
استاندار مرکزی افزود: آمار سرطان در این استان، یک تا یک و نیم درصد بالاتر از میانگین کشور است و می طلبد فرهنگ سازی های لازم در خصوص پیشگیری از بیماری ها و افزایش سلامت عمومی در مجمع خیران سلامت استان مرکزی و شهرستان ها پیش بینی شود.
وی گفت: استفاده از توان شورای برنامه ریزی و توسعه استان یکی دیگر از راهکارهایی است که می تواند در تسهیل تحقق اهداف حوزه سلامت موثر باشد.
آقازاده بیان کرد: یکی از برنامه های راهبردی در استان مرکزی کاهش آسیب های اجتماعی به صورت عملیاتی است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عوامل موثر بر سلامت باید آنالیز و مورد بررسی قرارگیرد تا شیوع مرگ و میرها کاهش پیدا کند.
علی اکبر کریمی افزود: تحقیقات نشان می دهد علاوه بر عوامل جسمی، عوامل محیطی و اجتماعی در تامین و حفظ سلامت موثر است.
وی اظهار کرد: سلامت به موضوعی ملی تبدیل شده و وزارت بهداشت و درمان با تشکیل مجامع استانی و ملی می کوشد پیشگیری را بردرمان اولویت دهد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد کانون های سلامت درمحله ها با مشارکت مردم گام موثری است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برداشته است.
کریمی گفت: استعمال دخانیات در کشور از میانگین جهانی بالاتر است و این امر، زنگ خطری برای حوزه سلامت اجتماعی به شمار می رود.
وی اظهار کرد: وزیر بهداشت با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس بر تخصیص عوارض بر مصرف دخانیات تاکید کردند تا افزایش قیمت دخانیات موجب کاهش تقاضا شود.
کریمی بیان کرد: در قانون مالیات برارزش افزوده و بودجه 97 برای هر نخ سیگار وارداتی 500 ریال و برای سیگار تولید داخل 350 ریال عوارض تصویب شده است.
وی ادامه داد: درآمد حاصله از محل فروش دخانیات به تفکیک برای ورزش و جوانان 30 درصد، برای آموزش و پرورش 20 درصد و برای وزارت بهداشت 50 درصد درنظر گرفته شده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: 375 سمن در استان مرکزی فعال هستند که 20 درصد این مجموعه در شبکه سلامت، فعالیت موثری انجام می دهند.
کریمی افزود: طرح آموزش قبل از ازدواج در استان مرکزی انجام می شود که منحصر به فرد است و 98 درصد جمعیت استان را پوشش می دهد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: آلودگی هوای اراک یکی از مهمترین دغدغه های مردم استان مرکزی در حوزه سلامت است که مطالعات علمی نشان داده، ارتباط مستقیم بین بیماری ها و آلودگی هوا وجود دارد.
کریمی افزود: برخورداری از سلامت حق مردم است و باید برای کاهش آلودگی و حذف آن از زندگی مردم تلاش شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: تامین سلامت وظیفه همگان است این مسئولیت خطیر تنها برعهده وزارت بهداشت نیست و برای تحقق آن، مشارکت همه تشکل ها لازم است.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تامین بهداشت و سلامت اساسی ترین وظیفه دولت است و حاکمیت باید برای آحاد جامعه امکان بهره گیری از خدمات درمانی را فراهم کند.
علی ابراهیمی افزود: عامل جمعیت در بهره گیری از خدمات درمانی باعث شده تا بیمارستان های دولتی و خصوصی مجهز، تنها در تهران مستقر باشند و بیماران برای درمان مطمئن، به پایتخت سفر کنند.
وی اظهار کرد: پس از گذشت 40 سال، شهرستان شازند از داشتن بیمارستان دولتی محروم است و مردم این خطه برای دریافت کمترین خدمات درمانی با مشکلات متعددی مواجه هستند.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی گفت: ضروری است همزمان با بهره برداری از مرحله دوم طرح توسعه بیمارستان آیت الله خوانساری در اراک، عملیات اجرایی بیمارستان شازند نیز آغاز شود.
ابراهیمی افزود: این بیمارستان با سرمایه گذاری پتروشیمی شازند انجام خواهد شد تا مردم شهرستان شازند برای دریافت خدمات درمانی، رنج سفر را متحمل نشوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: متولیان سلامت در کشور، فقط 25 درصد جامعه را پوشش می دهند و 75 درصد خدمات سلامت از حوزه متولیان بهداشت و درمان خارج است و مربوط به نهادها و سازمان های غیردولتی است.
دکترحسن طاهر احمدی افزود: سمن ها و سازمان های مردم نهاد نقش اصلی را در تامین، حفظ و ایجاد محیط زندگی سالم در حوزه درمان برعهده دارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 53 درصد از بیماری های غیرواگیر در انواع سرطان، دیابت، فشارخون و امراض قلبی خلاصه می شود.
دکتر حسن طاهراحمدی افزود: بار بیماری های غیرواگیر در کشور، 76 درصد است که این میزان، 23 درصد نسبت به متوسط جهانی، در کشور بیشتر است.
وی اظهار کرد: 89 درصد از عوامل مرگ و میر ایرانیان در پنج بیماری است که سمن ها و خیران در در مان آن دخالتی ندارند و وزارت بهداشت تنها متولی آن به شمار می رود.
وی ادامه داد: 46 درصد از مرگ ایرانیان به علت بیماری های قلبی و عروقی اتفاق می افتد که علت آن تغذیه ناسالم و نبود تحرک کافی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت:90 درصد جامعه آماری ایران در طول روز، از 30 دقیقه ورزش بی بهره اند که این امر موجب شده تا فشارخون، دیابت و سرطان در کشور افزایش پیدا کند.
طاهر احمدی افزود: مصرف دخانیات سومین عامل در مرگ و میر جامعه ایرانی به شمار می رود و در استان مرکزی پرفشاری خون نسبت به متوسط کشور بالاتر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سرطان ها از دیگر عوامل مرگ و میر در کشور به شمار می رود که متوسط مرگ و میر در اثر سرطان 14 درصد است و این درحالی است که یک سوم سرطان ها قابل پیشگیری و یک سوم هم قابل درمان اند.
طاهر احمدی افزود: مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا از حوادث بیشتر است اما ملموس نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 29 و 9 دهم درصد مردم استان مرکزی دچار پرفشاری خون هستند و مصرف نمک چهار برابر متوسط جهانی است.
طاهر احمدی افزود: 60 درصد ایرانیان اضافه وزن دارند که علت اصلی بیماری های قلبی و عروقی به شمار می رود و در استان مرکزی متوسط استعمال سیگار 14و یک دهم درصد و در کشور، حدود 10 درصد است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تشکیل مجمع ملی سلامت و مجمع ملی استانی سلامت، برای کاهش انواع بیماری ها ضروری است.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: طرح تحول سلامت بیشتر در حوزه درمان ورود کرده است و در حالی که دستگاه هایی همچون بهزیستی نیز در این حوزه فعالیت های موثری انجام می دهد.
بهروز رفیعی افزود: غلظت رنگ سلامت اجتماعی در طرح تحول سلامت کمرنگ است و این امر باید مورد کارشناسی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: فعالیت های موثر اورژانس اجتماعی بهزیستی در سطح کشور موجب شده تا از بروز آسیب های اجتماعی بی شماری جلوگیری شود.
مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: اورژانس اجتماعی با شماره 123 در سراسر کشور آماده ارایه خدمات به متقاضیان در بخش های مختلف است.
در پایان این همایش از خانواده اهدا کنندگان عضو در استان مرکزی تقدیر شد.
3005/ 6991
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.