رییس کمیسیون خدمات‌شهری شورای‌شهر اراک گفت: بودجه 97 شهرداری اراک دارای برنامه دقیق و مدونی نیست.

به گزارش ایلنا از اراک، طوفان محمدی امروز شنبه 1396/11/14 در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه  آنچه به‌عنوان سند بودجه سال 97 به شورای‌شهر تحویل داده شده با کاستی روبرو است، گفت: این روزها برای شورای‌شهر و مجموعه شهرداری اراک، روزهای سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده است. فرآیند بررسی و تصویب بودجه یکی از کلیدی‌ترین عواملِ در کیفیت عملکردِ سالانه شهرداری‌هاست که نیازمند صرف زمان، بررسی‌های دقیق و نگاهی جامع و به روز است.

عضو شورای‌شهر اراک افزود: آنچه به‌عنوان سند بودجه سال 97 به شورای‌شهر تحویل شد با کاستی‌هایی روبرو است که باید با بحث و نشست‌های تخصصی پیرامون آن کمبودها و نواقص را بر طرف کرد اما نکاتی وجود دارد که به‌عنوان یکی از نمایندگان شهروندان اراکی و براساس وظیفه اخلاقی خود، اشاره می‌کنم:

1- همچون ادوار  گذشته، مجدد و علی‌رغم تاکیدهای فراوان بودجه اراک مبتنی بر برنامه دقیق و مدونی نیست!! خوب می‌دانیم ما وارد بحران آب شدیم اما هنوز باور نداریم آیا توجه داریم باید تمهیدات ویژه و دقیقی برای حفظ فضای سبز موجود داشته باشیم به‌عنوان مثال شاهد این هستیم که وضعیت آبی خوبی را مشاهده نمیکنیم و البته در اراک یکی از منابع مهم و پایدار تامین آب برای فضای سبز شهری قنات‌های شهر اراک است آیا می‌توان با رقم پیشنهادی در بودجه امسال حتی یکی از این قنات‌ها را حفظ  یا مدیریت کرد؟!

محمدی در ادامه گفت: آیا برای ریه‌های تنفسی اراک باغ های سنجان و کرهرود برنامه‌ای دیده شد؟! هنوز حادثه آتش‌سوزی نیزارهای تالاب میقان را فراموش نکردیم چنانچه اراک در اثر حادثه‌ای ناگوار پیش آید  سازمان آتش‌نشانی خدمات ایمنی می‌تواند بازوی قوی ستاد مدیریت بحران در اراک و استان باشد؟!

وی افزود: می‌دانیم از محورها و دغدغه‌های ریاست محترم جمهور بحث پسماند در ایران است آیا برنامه‌ای جامع برای حل این معضل بزرگ زیست‌محیطی تدوین شده؟! آیا برای توسعه فضای سبز کنونی که در دستور کار قرار گرفته برنامه مشخصی وجود دارد البته دیروز رییس سازمان محیط زیست کشور گفت به رایزنی و جلساتی که با وزیر کشاورزی و وزیر نیرو داشتند در پی ممنوعیت توسعه فضای سبز با توجه به وضعیت بحرانی آب در ایران هستند آیا به این مسائل توجه شده؟! جواب این سوالات یا سکوت است یا علامت سوالی بی پاسخ است.

محمدی متذکر شد: این نشان می‌دهد بودجه امسال در بعضی از سازمان‌ها برنامه‌محور نبوده و به مسائل و دغدغه‌های کلان کشور دقت نشده است. بودجه پیشنهادی، نتیجه‌ای جز عدم امکان نظارت صحیح بر عملکرد  شهرداری به همراه نخواهد داشت. پافشاری سازمان‌ها و معاونت‌های مربوطه بر عدم ارائه برنامه مشخص و عملیاتی قابل تامل است، در این میان سازمان آرامستان‌ها استثنایی است که در اقدامی قابل تقدیر برنامه‌ای با اهداف دقیق و عملیاتی  تدوین کرده جای تقدیر  و تشکر دارد و الگوی مناسب برای سایر سازمان‌های مجموعه شهرداری به حساب می‌آید.

وی درباره طرح 58 متری اراک گفت: بحث و چالش‌های 58 متری یکی از محوری‌ترین دغدغه‌های شورا در ماه های اخیر بوده است. ما در برابر تک‌تک شهروندان اراکی مسئولیم. ما در برابر کسانی که 15 سال در انتظار  اجرای این طرح  از برخی حقوق  مالکانه خود گذشته‌اند، مسئولیم. شورا در اقدامی شایسته به این بلاتکلیفی مردم پایان داد. اگر عزم مراجع بالاتر استانی بر اجرای  طرح است، در کمسیون تخصصی مرتبط با 58 متری  هرچه زودتر و پیش از  تصویب بودجه شهرداری باید نحوه‌ی تامین منابع مالی اجرای  این پروژه تعیین تکلیف شود و سهم شهرداری در بخش تملک مشخص و در بودجه پیش بینی شود.

وی درباره حمایت از هنر و هنرمندان گفت: هنر و هنرمند، روح و ذائقه شهری را تطلیف میکنند، هنرمند برای  بروز  استعداد و پرورش توانایی های خود نیاز به حمایت دارد.

محمدی افزود:متاسفانه در سال های گذشته بخش عمده ای از  هنرمندان  اراکی به دلیل کمبود امکانات به شهرهای دیگر مهاجرت و یا فعالیت های  هنری خود را رها کرده اند.

این عضو شورای شهر گفت: اولین نیازِ هنرمندان اراکی، مجموعه ای است به نام و برای هنرمندان، این امر در بسیاری از شهرهای ایران تحقق یافته است و ضرورت آن به شدت احساس می شود، مجموعه بناهای واقع در  پارک شهر  از پتانسیل بالایی برای ایجاد یک هسته هنری در شهر اراک برخوردارند؛ تحقق این مجموعه، نیاز به نگاه ویژه برای آماده سازی زیرساخت ها و راه اندازی مجموعه دارد و قطعا گام بلندی در نزدیکی بیشتر هنرمندان با مجموعه شهرداری خواهدداشت، لذا شایسته است با نگاهی  ویژه، بودجه ای اختصاصی برای  راه اندازی  این مجموعه درنظر گرفته شود.

وی درباره حسابرسی مالی شهرداری گفت: ماه‌های اخیر فرآیند حسابرسی مالی شهرداری توسط شورای‌شهر کلید خورده اما هنوز نتایج نهایی و جمع بندی بررسی ها به گزارشی مشخص منتهی نشده است.

محمدی گفت: بررسی عملکرد مالی و حسابرسی مجموعه ی شهرداری کمک شایانی به درک بهتر از علل عدم تحقق بودجه در سالهای پیشین و بدهی های قابل تامل سازمان های زیرمجموعه شهرداری می کند و می تواند در شناسایی ضعف ها و  نقاط تاریک احتمالی بودجه پیشنهادی  سال 97 کمک شایانی داشته باشد، لذا هرچه زودتر  باید گزارشی  تفضیلی از نتایج  حسابرسی  به شورای شهر  ارائه شود.

وی در پایان گفت: مجموعه حاضر می‌تواند با نگاهی دقیق و علمی و با کمک کارشناسان و متخصصان  امر با تغییر فرآیندِ بررسی و تصویب بودجه سال 97، نخستین گام در تغییر نگرش نسبت به نحوه اداره شهر و حرکت به سمت نگرشی برنامه‌محور، عملیاتی و موثر را بردارد، تا به این وسیله آسایش و رفاه شهروندان فراهم شود و دیگر شاهد اجرای پروژه‌های عمرانی کم‌اثر، پر هزینه و بودن اثر در شهر اراک نباشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.