به گزارش ایرنا دکتر الهام جعفرزاده شنبه در سمینار فضای سبز بیولوژیک در شهرداری اهواز با اشاره به اینکه کود ارگانیک بایدا جایگزین کود شیمیایی شود افزود: به علت استفاده مکرر از کودهای شیمیایی خاک سفت و در نهایت به شوره زار تبدیل شده است.
جعفرزاده با تصریح به اینکه هزینه استفاده از کودهای ارگانیک به صرفه‌تر از کودهای شیمیایی است یادآور شد: کود ارگانیک را با استفاده از پسماند نیشکر یا فضولات حیوانی طی یک فرمول خاص تولید کرد این درحالیست که کودهای شیمیایی وارداتی از خارج از کشور 20 تا 30 درصد هزینه بیشتری در بر دارند.
وی با تاکید بر نیاز به احیای خاک خوزستان و به ویژه کلانشهر اهواز اظهار کرد: تنها در بخش‌هایی از خاک خوزستان مقدار نیترات و مشتقات بالا رفته که می‌توانیم با استفاده از برنامه ریزی کنترل میکروبی و استفاده از قارچ‌های سودمند مشکل خاک را حل کنیم.


**لزوم توجه به گونه های مثمر در اهواز
عضو شورای شهر اهواز نیز در این سمینار با انتقاد از بی توجهی به نخلهای این شهر گفت: نخل نماد شهر اهواز است اما در تمام هشت منطقه شهر اهواز یک نیروی متخصص هرس این درخت نداریم.
سید محسن موسوی زاده افزود: حتی در مورد هرس درخت کنوکارپوس هم درست عمل نمی کنیم و تنها یاد گرفته ایم با یک اره به جان کنوکارپوس ها بیفتیم .
وی یکی از مشکلات فضای شهری اهواز را نبود تنوع در گونه های گیاهی مورد استفاده دانست و گفت: خاک خوزستان به دلیل وجود رسوبات رودخانه های دز، کرخه و کارون بسیار غنی، بلکه در جهان کم نظیر است.
عضو شورای شهر اهواز مشکلات موجود در خاک اهواز مانند شوری بالا و سفتی آن را ناشی از عملکرد بد انسانی خواند و اظهار کرد: آبی که برای فضای سبز شهری استفاده می شود عمدتا شور است و همین مرغوبیت خاک را کاهش می دهد.
موسوی زاده استفاده بدون تصفیه از آب کارون برای آبیاری گیاهان فضای سبز را یک ضعف عنوان کرد و ادامه داد: باید به دنبال کاشت گونه هایی بود که با آب و هوای خوزستان مناسب هستند.
وی با بیان اینکه رشد نکردن گیاهان مثمر در خوزستان تنها یک بهانه است خاطر نشان کرد: در برخی مناطق اهواز مانند شهرک نفت گونه های بومی مثمر بسیاری وجود دارد و تا چند دهه پیش نیز اطراف اهواز پر از درختان مثمر بود.

**بکارگیری سموم شیمیایی تهدیدی برای محیط زیست
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز نیز در بخشی دیگر از این سمینار استفاده از سموم شیمایی در فضای سبز را در تضاد با حفظ محیط زیست خواند و گفت: استفاده مکرر از کودهای شیمیایی به خاک و گیاه صدمه می زند از همین رو لازم است کودهای شیمیایی حذف و کودهای ارگانیک جایگزین شوند.
حمید امیری فرد از اجرای طرح پایلوت بکارگیری کود ارگانیک در کلانشهر اهواز خبر داد و افزود: اگر نتایج رضایت بخش بود بکارگیری از این کود را به تمام فضای سبز شهر تعمیم خواهیم داد.
بنابراین گزارش، پیش از این کار تحقیقاتی روی گونه های مختلف نیشکرانجام شده و میکروب های مفیدی از این گونه های نیشکر به دست آمده که قادرند مواد ضد قارچ و ضد میکروب را تولید کنند.
از دهه اول بهمن ماه امسال استفاده از کودهای ارگانیک به صورت پایلوت در قطعه زمینی مشخص در اهواز آغاز می شود.
6002خبرنگار: ندا رضاپور**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.