به گزارش ایرنا، سیدعلی آقازاده روز چهارشنبه در نخستین نشست آموزشی شهرداران منتخب دوره پنجم استان مرکزی افزود: لازم است برای تحقق این مهم کمیته ای در معاونت عمرانی استان تشکیل و از تمامی ظرفیت استان استفاده شود.
وی، به شهرداران استان مرکزی توصیه کرد تا مهلت باقی مانده به پایان سال، معوقات خود را اخذ و نسبت به تامین منابع مالی برای پرداخت حقوق کارکنان اقدام کنند.
وی اظهار کرد: یکی از شاخص های ارزیابی شهرداران پرداخت حقوق و مزایایی کارکنان و اجرای طرح های عمرانی است.
استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هنر شهرداران با شرایط فعلی اقتصادی، تامین مالی از محل دیگر منابع همچون زیرساخت های گردشگری است و استفاده از ظرفیت ماده 100 و عوارض شهرداری به عنوان منابع غیرپایدار، راهبرد مناسبی نیست.
آقازاده افزود: بهره گیری شهرداران از محل منابع ماده 100 موجب می شود شهر به سمت فروش غیرمنطقی سوق داده شود که این شیوه شایسته مدیریت شهری نیست.
استاندار مرکزی افزود: شهرداران در اجرای برنامه های شهری و زیرساختی، افق 40 سال را مورد توجه قرار دهند و به دور از سیاسی کاری در فعالیت های عمرانی و فرهنگی اهتمام جدی داشته باشند.
وی اظهار کرد: نبود افق طولانی مدت در برنامه ریزی شهری به فعالیت های شهرداری آسیب جدی وارد می کند به طوری که اکنون برای تعریض معبری در اراک، 30 هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است در حالی که درآمد شهرداری اراک در مقابل این اعتبار بسیار ناچیز است.
استاندار مرکزی گفت: شهردارانی که در طول چهار سال فعالیت به دنبال روزمرگی باشند در بین مردم مقبولیت نخواهند داشت و مردم با نارضایتی از آنان یاد خواهند کرد.
آقازاده افزود: تمامی فعالیت و عملکرد شهرداری ها در هر لحظه توسط مردم رصد می شود، بنابراین شهرداران باید بیشترین زمان از وقت خود را در مدیریت بهینه شهری صرف کنند و برای رفع مشکلات مردم اقدام کنند.
وی اظهار کرد: ۹ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال بودجه مجموع شهرداری های استان است که برای تحقق زیرساخت های شهری و انجام فعالیت های عمرانی و فرهنگی باید این رقم 10 برابر افزایش پیدا کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: انسجام و تعامل قابل قبولی در پیکره شهرداران استان مرکزی وجود دارد و در حوزه عمرانی و فرهنگی برای دهه مبارک فجر نیز طرح هایی در حوزه شهری آماده بهره برداری است.
مهدی زندیه وکیلی افزود: پیش بینی سرمایه گذاری داخلی و خارجی توسط شهرداران استان در دستور کار قرار گرفته تا با برنامه ریزی مدون، زمینه عمران شهری و روستایی فراهم شود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: امسال بودجه شهرداری های استان در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.
حسن قربانی افزود: امسال ۹ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال اعتبار و سال گذشته نیز هشت هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال بودجه برای شهرداری های استان در نظر گرفته شد.
وی اظهار کرد: ۲ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال نیز امسال از طریق ارزش افزوده توسط وزارت کشور به شهرداری های استان کمک شده است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: ۳۴۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال نیز از محل تبصره های مختلف، یک هزار ۲۷۰ میلیارد ریال ارزش افزوده، ۷۰ میلیارد ریال جرائم رانندگی و ۲۸۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اسناد خزانه اسلامی به شهرداری های استان کمک شده است.
وی اظهار کرد: سه هزار و ۹۴۲ نفر در شهرداری های استان مرکزی شاغلند که ۴۵۹ نفر رسمی، سه هزار و ۱۳ نفر قراردادی و ۴۷۰ نفر هم در زمره استخدام پیمانی هستند.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: ۶۶۶ نفر از نیروهای شهرداری های استان تا سال جدید باید تبدیل وضعیت شوند.
قربانی افزود: ۱۷۷ نفر در استان مرکزی عضو شوراهای اسلامی هستند که از این تعداد ۹۳ نفر عضو جدید منتخب دوره پنجم شوراهای اسلامی را شامل می شوند.
وی اظهار کرد: روزانه ۹۹۰ تن پسمانه شامل ۷۰ درصد شهری و ۳۰ درصد روستایی در استان مرکزی جمع آوری می شود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی گفت: براساس تصمیم کارگروه پسماند، 752 نقطه روستایی و ۳۳ نقطه شهری در سطح استان برای جمع آوری پسماند تعیین شده است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز درباره مناسب سازی معابر و فضای شهری برای افراد کم توان و ناتوان جسمی و حرکتی گفت: بیش از ۱۰ درصد جامعه شهری از یک نوع ناتوانی رنج می برند، و معلولیت ها باعث شده تا این افراد از برخی خدمات شهری محروم باشند.
حمیدرضا نوازنی افزود: مناسب سازی معابر و فضای شهری برای افراد کم توان و ناتوان جسمی و حرکتی ضروری است.
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی گفت: مناسب سازی فضای شهری ویژه ناتوانان در برخی شهرهای استان به خصوص اراک انجام نشده که تا سال جدید باید عملیاتی شود.
نوازنی افزود: شهرداران استان در زمان اجرای طرح هادی و تفصیلی باید همه موارد را کنترل و از ابلاغ اصلاحیه خودداری کنند.
وی بیان کرد: شهرداران تفکیک آب آشامیدنی از فضای سبز را مورد توجه قرار دهند و از روش های نوین آبیاری استفاده کند.
در این همایش شهرداران 33 شهر استان مرکزی در همایش یک روزه حضور داشتند.
یک میلیون و 99 هزار و 764 نفر از مردم استان مرکزی در شهرها و 329 هزار و 690 نفر در روستا سکونت دارند.
استان مرکزی حدود یک و هشت دهم درصد جمعیت کشور را داراست.
6991/3075/خبرنگار:معصومه ابراهیمی *** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.