سید مهدی مقدسی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تیم اقتصادی دولت از جمله وزاری اقتصادی، صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی رفع موانع سرمایه گذاری را سرفصل اصلی کارهای خود قرار داده اند و باید با تدبیر و برنامه های هدفمند سرعت جذب و توسعه سرمایه گذاری را در مناطق مختلف کشور بالا ببرند.
وی بیان کرد: کاهش مدت فرآیند صدور مجوز سرمایه گذاری از مولفه های اصلی اقتصاد کارآمد است و سرمایه گذاران متقاضی نباید مدت طولانی به دنبال دریافت پاسخ استعلام های مختلف باشند و انرژی و انگیزه آنان خدشه دار شود.
عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از موانع سرمایه گذاری در ایران بحث ضمانت نامه های متعدد است که تیم اقتصادی دولت باید در تسهیل و حل مشکلات آن برنامه های کارآمد و موثر داشته باشد.
مقدسی اظهار کرد: کشورهایی مانند کره، چین، سنگاپور، مالزی، ترکیه و امارات بخش عمده ای از رشد اقتصادی خود را مدیون جذب سرمایه های منابع خارجی هستند و این مهم به دلیل شرایط سهل و آسان در جذب سرمایه گذاری است.
وی عنوان کرد: موانع سیاسی از جمله شیطنت های آمریکا و تحریم های گوناگون نیز در سرمایه گذاری های خارجی ایران بی تاثیر نیست اما انتظار می رود سفرای اقتصادی ایران همه تلاش خود را برای تحقق جذب سرمایه گذاری خارجی به کار گیرند و این قشر بیشترین وقت خود را برای تحکیم روابط تجاری، جذب سرمایه گذار و پیدا کردن فرصت های صادراتی و بازار هدف، صرف کنند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تصمیم سازان حوزه توسعه صنعت و تولید باید آمایش سرزمین ملاک عمل قرار دهند و به صورت برنامه محور و هدفمند در سرمایه گذاری گام بردارند.
مقدسی بیان کرد: به طور مثال در کشور آلمان افرادی که قصد سرمایه گذاری برای یک صنعت را داشته باشند، منطقه سرمایه گذاری و میزان سرمایه برای متقاضی مشخص است اما این آمادگی در ایران کمتر وجود دارد و به همین دلیل فرایند جذب سرمایه گذاری طولانی می شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: انتظار است در استان مرکزی با هدایت مدیریت ارشد این استان و مشارکت اداره کل راه شهرسازی، منابع طبیعی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سایر دستگاه ها، نیازها و مکان مورد نیاز سرمایه گذاری به صورت شفاف مشخص شود.
مقدسی گفت: در این خصوص هر دستگاهی باید مطالعات و بررسی های خود را با رعایت ملاحظات زیست محیطی انجام دهد و شرایط به گونه ای باشد که زمین و مکان برای سرمایه گذار بدون مانع قانونی و معارض قابل واگذاری باشد.
وی عنوان کرد: استاندار مرکزی پیگیری های جدی در خصوص اشتغال و سرمایه گذاری دارد و امید است فرصت مهم سرمایه گذاری با همکاری سایر دستگاه ها در بخش های مختلف در این استان فراهم شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: اولویت سرمایه گذاری داخلی در استان مرکزی باید به متقاضیان بومی و اولویت سرمایه گذاری خارجی به ایرانیان مقیم خارج از کشور داده شود.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای یک میلیون و 429 هزار و 475 نفر جمعیت است و این استان به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور و دومین قطب صنایع مادر تخصصی کشور مطرح است.
جذب مستقیم سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی از 82 میلیون دلار در سال 92 به 350 میلیون دلار در سال 95 رسیده که این رقم بالاترین میزان تصویب طرح های سرمایه گذاری خارجی در سال های گذشته بوده است.
به طور تقریبی حدود 19 درصد مساحت استان مرکزی را اراضی کشاورزی، 57 درصد اراضی مرتعی و 24 درصد اراضی غیر مزروعی از قبیل دریاچه­ها، کویرها، جاده­ها و شهرها تشکیل داده است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.