به گزارش ایرنا، کاوه فلک افلاکی عصر شنبه در نشست شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: نبود بودجه و مطالعه، نبود حمایت از طرح های مدیریت بحران و آسیب پذیری زیر ساخت ها از مهمترین مشکلات اساسی شهرها در هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی به ویژه وقوع زلزله است.
وی بیان کرد: پنجم دی ماه سالروز زلزله بم به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلای طبیعی و هفته مدیریت بحران نامگذاری شده است.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: این نامگذاری در راستای ترویج فرهنگ ایمنی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
فلک افلاک عنوان کرد: شعار امسال هفته مدیریت بحران آگاهی از مخاطرات طبیعی و ارتقای تاب آوری جامعه نامگذاری شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش سال جدید میلادی را به ارامنه کلانشهر اراک تبریک گفت.
شهردار اراک هم در این نشست در خصوص وضعیت خیابان پیروزی اراک که به دلیل عملیات اجرایی طرح توسعه بیمارستان ولی عصر (عج) مسدود است گفت: مسدود بودن این خیابان تا بهمن ماه امسال مصوبه شورای عالی ترافیک استان مرکزی را داراست.
داود تاجران افزود: تعداد زیادی از شهروندان در قالب تومارهای مختلف شکایت خود را در خصوص مسدود بودن این خیابان ارایه کرده اند که موارد به مسئولان امر اطلاع رسانی شده است.
وی بیان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل زمستان، اگر برف سنگینی در اراک ببارد تردد اهالی ساکن در پشت بیمارستان ولیعصر (عج) با مشکلات زیادی همراه خواهد شد.
شهردار اراک در بخش دیگری از سخنانش گفت: این شهر در خصوص فاضلاب شهری از وضعیت خوبی برخوردار است و از یک هزار و 40 کیلومتر شبکه فاضلاب، یکهزار کیلومتر اجرایی شده و تنها 40 کیلومتر باقی مانده است.
تاجران تاکید کرد: شهرداری برای اجرای 40 کیلومتر دیگر هر نوع همکاری را با دستگاه های ذیربط انجام می دهد تا این مهم به صورت 100 درصدی اجرا شود.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و سلامت محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در سخنرانی پیش از دستور صحن علنی گفت: اعضای شورای اسلامی این شهر هر یک به عنوان یک شهروند اراکی بخشی از هویت خود را وامدار این شهر می دانند.
طوفان محمدی افزود: شهر اراک به نوبه خود، هویتش را از پیشینه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کسب کرده است که بخشی از این هویت در کالبد هر شهر منعکس می شود و کالبد شهر، قصه و یا سرگذشت و تاریخ یک شهر را بازگو می کند.
وی بیان کرد: شکی نیست بازار اراک به عنوان قلب اقتصادی، مقر اصلی نهادهای فرهنگی و عمده ترین فضای شهری اراک، نقش کلیدی در هویت کالبدی، فرهنگی و اجتماعی اراک ایفا می کند.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: بسیاری از شهروندان اراکی، بازار را به عنوان مهمترین نشانه شهری، بارزترین ویژگی کالبدی و هویتمندترین بنای شهر اراک می شمارند.
محمدی اظهار کرد: بازار مجموعه ای از بدیع ترین کیفیات معماری و بخشی از فرهنگ زیست اجتماعی، اقتصادی تاریخی ادوار را در خود جا داده است.
وی گفت: این مجموعه و سراهای دارای ارزش فرهنگی و معماری که فرهنگ معماری اراک را شکل می دهند با سرعتی وصف ناپذیر روبه نابودی است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و سلامت محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: اعضای شورای اسلامی موظف به حمایت و حفاظت از هویت شهر اراک و هویت مردم این شهر هستند.
محمدی بیان کرد: تشکیل کمیته باز زنده سازی بازار اراک متشکل از نماینده میراث فرهنگی، استانداری، شهردار، نماینده شورا و تعدادی از معماران، شهرسازان و نمایندگان سمن ها، تدوین برنامه راهبردی برای حفظ حیات بازار توسط مهندسان مشاور و تعیین یک ردیف بودجه مشخص، از جمله اقداماتی است که باید برای حفظ بازار تاریخی اراک انجام شود.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: برنامه ریزی برای ساماندهی عملکردی بازار با هدف تامین منافع مالی مالکان در کنار حفظ ارزش های کالبدی و هنری بازار، برنامه ریزی برای مرمت سراهای متروک و تامین منافع مالکان از طریق ایجاد مشوق های توسعه برای فعال نمودن مجدد سراها و طرح عملکرد های متفاوت و جذاب برای سراهایی که عملکردهای پیشین آنها کارایی لازم را ندارد، باید مورد توجه قرار گیرد.
محمدی عنوان کرد: اختصاص برخی از سراها به خانه فرهنگ، خانه هنر و امکان سنجی انتقال گروه آموزشی معماری، مرمت و یا سایر گرایش های هنری دانشگاهی یکی از دانشگاه های شهر اراک به بازار، امکان سنجی ایجاد حیات شبانه در راسته های فرعی و سراها و جلب مشارکت عمومی در فرآیند باز زنده سازی و بهسازی مجموعه بازار از دیگر نکات مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و سلامت محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: شهر بی هویت حس تعلقی در شهروندان ایجاد نخواهد کرد و شهروندی که حس تعلق ندارد، نسبت به شهر خود بی تفاوت خواهد بود.
وی اظهار کرد: تخریب یکی از آخرین خانه های تاریخی شهر اراک در هفته های اخیر، زنگ خطری است برای همه، بازار مهمترین و شاخص ترین عنصر هویت کالبدی اراک در خطر است.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک در بخش دیگری از سخنانش گفت: رخداد سوانح طبیعی امری گریزناپذیر است، آنچه سوانح طبیعی را به فاجعه تبدیل می کند نبود آادگی جوامع بشری در برابر این رخداده های طبیعی است.
محمدی تصریح کرد: زمین لرزه های اخیر ایران نشان داد در حیطه کاهش ریسک پذیری و مدیریت بحران راه طولانی در پیش داریم و از آنجا که وقوع رخدادهایی چون زمین لرزه تا به امروز غیرقابل پیش بینی بوده، آمادگی مدیریتی و کالبدی دایمی برای مواجهه با این بحران ها ضروری است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و سلامت محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: آموزش اقدام های لازم درحین و پس از وقوع حوادث و بلایای طبیعی به ویژه زلزله از طریق سازمان فرهنگی ورزشی و ارایه برنامه مداوم و اجرایی در این زمینه
، ایجاد مسیرهای امن برای دسترسی سریع و ایمن مردم به فضاهای تخلیه و تدوین یک برنامه، همکاری مستمر و برنامه مشترک بین سازمان آتش نشانی و سایر نهادهای مربوطه در شهرداری و سایر سطوح مدیریت شهری در راستای بهبود شرایط کالبدی، مدیریتی و نرم افزاری برای آمادگی کامل در برابر بحران های طبیعی از دیگر مواردی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک در سخنرانی پیش از دستور صحن علنی این شورا گفت: شهر اراک به عنوان مرکز استان مرکزی و یکی از قطب های بزرگ صنعت کشور همواره با دید صنعتی و کارگری همراه بوده است.
پیمان رشیدی افزود: نگاه صنعتی و کارگری چنان بر این شهر سایه افکنده که از جنبه های فرهنگی و سایر عرصه ها در زمینه توسعه شهری در سال های گذشته غفلت شده است.
وی بیان کرد: شهری که در آن بزرگان و عالمان و اندیشمندان فراوانی پرورش یافته اند و منشا خدمات بزرگی به ایران بوده اند.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: غفلت از مقوله فرهنگ و توجه نکردن به میراث فرهنگی این شهر تا جایی پیش می رود که عده ای به خود اجازه می دهند شبانه حریم میراث فرهنگی این شهر را مورد هجمه قرار دهند و یک اثر تاریخی و فرهنگی این شهر را تخریب کنند.
رشیدی اظهار کرد: تنها اکو سیستم طبیعی اراک یعنی تالاب میقان، روز گذشته (جمعه) دچار آتش سوزی گسترده شد که در نگاه اول این آتش سوزی به اکو سیستم منطقه صدماتی را وارد کرده که جبران آن به سختی میسر است.
این عضو شورای اسلامی کلانشهر اراک اضافه کرد: نگاه دیگر در خصوص خاموش کردن آتش سوزی تالاب میقان در روز گذشته است که ساعت ها آتش در منطقه زبانه کشید.
رشیدی عنوان کرد: اگر چنین اتفاقی در سطح شهر و یا در یکی از کارخانه جات اراک رخ دهد چگونه می توان با فاجعه انسانی آن کنار آمد؟
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: با توجه به نزدیک شدن به تصویب بودجه سال آینده، شهرداری اراک نیاز به شفاف سازی و ارایه بودجه با توجه به حقایق موجود را دارد و این بودجه باید عملیاتی و واقع گرایانه باشد.
رشیدی گفت: مردم اراک به عنوان ولی نعمتان و صاحبان اصلی شهر حق دارند که از همه امور در عرصه های مدیریتی شهر آگاه باشند و نیاز است زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم از طریق رسانه ها صورت گیرد.
در این نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک تملک پلاک ثبتی مرحوم عیدی رحیمی در خیابان شریعتی و تعدیل بهای خدمات اتباع خارجی مصوب شد.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این منطقه 520 هزار نفر جمعیت زندگی می گند.
3005/3075/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.