قنبر موسی نژاد روز یکشنبه در نشست علمی و تخصصی فلسفه شکل گیری کمیته امداد مبتنی بر منظومه فکری امام راحل در بیت تاریخی امام خمینی، افزود: بیش از 430میلیارد ریال منابع امسال برای اشتغالزایی مددجویان کمیته امداد استان مرکزی پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: تاکنون 2 هزار فرصت شغلی برای مددجویان این نهاد حمایتی ایجاد شده که راهبردهای هدفمندی برای تحقق برنامه پیش بینی شده در بودجه انجام شده است.
مدیرکل کمیته امداتد امام خمینین (ره) استان مرکزی اظهار کرد: اشتغالزایی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد باید متناسب با ظرفیت جامعه هدف باشد و هدفگذاری اشتغال در کمیته امداد بر ظرفیت مشاغل خرد و خانگی است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی تاکید کرد: به دلیل اینکه امکان حضور در بیرون از خانه برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد کمتر است، این قشر از مشاغل خانگی بهره می برند.
وی گفت: 70 درصد افراد تحت پوشش این نهاد حمایتی دارای سن بالای 60 سال هستند که باید مشاغل متناسب با سن و توانایی آنان تعریف و ایجاد شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی گفت: نزدیک به 6 درصد از جمعیت استان مرکزی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) است.
موسی‌نژاد افزود: 38 هزار خانواده و 90 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد استان مرکزی هستند که با مراجعه های موردی این تعداد به بیش از 100 هزار نفر می رسد.
وی با بیان اینکه فرهنگ کار در افراد تحت پوشش این نهاد حمایتی ضعیف است، ادامه داد: یکی از اهداف مهم کمیته امداد استقلال جامعه هدف از نظر اقتصادی و کاهش وابستگی به کمیته امداد است.
موسی نژاد اظهار کرد: این نهاد حمایتی در استان مرکزی با هدف تامین حداقل درآمد برای مددجویان تحت پوشش می کوشد با ایجاد اشتغال برای آنان طیفی از خانوارهای تحت پوشش را از شمول حمایتی خارج کند.
وی با تاکید بر اینکه باید قدرت اعتمادبه نفس و ریسک مددجویان افزایش یابد، گفت: مددجویان کمیته امداد با حمایت و فراگیری آموزش های بازار محور مصرف کننده نیستند بلکه تولید کننده و حتی با کارآفرینی به رونق اقتصادی کشور کمک می کنند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی تاکید کرد: این نهاد بال عاطفی نظام است که به مردم به عنوان ولی نعمتان جامعه خدمات ارائه می دهد.
وی با اشاره به اینکه فقر در جای دیگری تولید می شود، افزود:اگر فقیری در جامعه وجود دارد به علت سیاستگذاری های نامناسب اقتصادی است و زیبنده شهر زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی نیست که 10 درصد جمعیت آن تحت پوشش کمیته امداد باشد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان مرکزی تصریح کرد: این نهاد حمایتی تلاش می کند محرومان را به سطحی از رفاه برساند که عزت و کرامت آنان حفظ شود و با کمک خیران و مسئولان زمینه فقر در جامعه کاهش پیدا کند.
وی افزود:حضور فقرا در جامعه نشان می دهد که دولت ها نتوانستند اقتصاد را به خوبی مدیریت کنند و مسلمانان نیز در وظایف خود کوتاهی کردند چراکه اگر به مباحث دینی و کلام بزرگان دینی توجه شود نباید در جامعه فقیر وجود داشته باشد.
موسی نژاد با بیان اینکه برگزاری نشست های تخصصی و علمی از جمله ماموریت های کمیته امداد در استان است، گفت: تعیین موضوعات مبتنی بر اساسنامه و ارزیابی عملی و مبانی علمی و فقهی و برررسی علل پیدایش فقر از بعد اجتماعی و شرعی از اهداف مهم این نشست ها است.
وی خاطرنشان کرد: شناخت نقاط ضعف، زمینه ارتقای سطح علمی و توانایی کارشناسان کمیته امداد، ارزیابی تاثیرگذاری در شهرها، ایجاد زمینه تعامل و تبادل با صاحبان اندیشه، و جذب ایده های جدید از جمله اهداف برگزاری این نشست های تخصصی و علمی در شهرستان های مختلف استان است.
فرماندار خمین نیز در این نشست گفت: باید ظرفیت های لازم برای منابع مالی در کمیته امداد امام خمینی(ره) تامین شود تا این نهاد دیگر دغدغه مالی نداشته باشد.
سیدمهدی ساداتی افزود: با توجه به خشکسالی در روستاها میزان مراجعه کنندگان به کمیته امداد امام (ره) در خمین افزایش یافته و باید بسترهای لازم برای اشتغالزایی افراد تحت پوشش به منظور ایجاد استقلال در آنان فراهم شود.
ساداتی تاکید کرد: سرریز همه مشکلات در قشر فقیر جامعه به کمیته امداد و بهزیستی است و کمیته امداد آخرین امید افراد نیازمند و فقیر است.
50 کارشناس فرهنگی و روسای کمیته امداد امام خمینی(ره) از شهرستان های استان مرکزی در این نشست علمی و تخصصی شرکت کردند.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که پنج هزار و 101 خانوار مستمری بگیر با 9 هزار و 642 نفر تحت پوشش کمیته امداد است.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.