به گزارش ایرنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز سه شنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان مرکزی افزود: با پایان اسکان موقت زلزله زدگان، برای کمک رسانی هرچه بهتر به مردم این منطقه نیاز است فعالیت ها استان با هماهنگی هرچه بیشتر با یکدیگر و بر اساس اولویت بندی نیاز ها انجام شود.
امام جمعه اراک خاطر نشان کرد: اقلام غذایی به اندازه ضرورت به منطقه آسیب دیده از زلزله ارسال شده و در این مرحله برای ساخت واحدهای مسکونی نیاز است کمک ها به صورت نقدی جمع آوری شود تا کار ساخت ساز واحدهای آسیب دیده تا شهریور ماه سال آینده پایان یابد.
آیت الله دری نجف بیکاری را یکی از مشکلات مهم مناطق زلزله زده غرب کشور عنوان کرد و افزود: تدبیر و تامین اعتبار لازم به منظور کارسازی و مشاغل خرد و پایدار برای روستاییان و ایجاد اشتغال در مناطق زلزله بایددر دستور کار مسئولان قرار گیرد.
وی با یاد آوری شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته در استان مرکزی گفت: این معضل با تدبیر و تلاش ستاد بحران در سال گذشته با کمترین خسارت به صنعت طیور استان مهارشد و امسال نیز مسئولان مربوطه باید با اقدام پیشگیرانه از شیوع احتمالی این بیماری در استان جلوگیری کنند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: در بودجه سال آینده ایجاد اشتغال، رفع مشکل صنایع و تنگناهای صنعتی و کشاورزی استان باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
استاندار استان مرکزی در این نشست گفت: مردم این استان و سایر نقاط کشور با حضور حداکثری برای کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه بار دیگر نشان دادند متحد و منسجم هستند.
سید علی آقازاده با تاکید بر هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه های دولتی و نظامی در خدمت رسانی به مردم زلزله زده غرب کشور افزود: برای ارایه هرچه بهتر خدمات و کمک های امدادرسانی، عمرانی برای بهسازی روستاها و خدمت رسانی به مردم این منطقه باید در استان برنامه های هدفمند و نظارت اصولی در امور لحاظ شود.
وی ادامه داد: هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه های استان در کمک به زلزله زدگان این منطقه افزایش بهره وری، سرعت در ارایه خدمات و رفع هرچه زودتر مشکلات این مناطق را به همراه دارد.
استاندار استان مرکزی با بیان اینکه حساب مشترک استانداری و نماینده ولی فقیه در استان( 6000006 نزد بانک رسالت) برای کمک به مناطق زلزله زده ایجاد شده، افزود: همه نهاد های اجرایی و رسانه های استان معرفی این حساب برای کمک به مردم زلزله زده غرب کشور ار در دستور کار خود قرار دهند.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: از مجموع 14 شهرستان استان کرمانشاه در زلزله هفت منطقه شهری آسیب دیده است.
آرش طاق بستانی افزود: بازسازی هشت دهستان سر پل ذهاب به سه استان اردبیل، همدان و مرکزی واگذار شده است و عملیات خاکبرداری و عمرانی در این مناطق توسط این استان ها در حال انجام است.
معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: 26 دستگاه لودر، چهار دستگاه بیل مکانیکی، 69 دستگاه کامیون از این استان به مناطق زلزله زده کشور اعزام شده است و تا کنون عملیات خاکبرداری 614 واحد این منطقه توسط این اداره کل انجام و روزانه عملیات خاکبرداری 30 واحد در حال انجام است.
طاق بستانی افزود: تا کنون 520 واحد کانکس اسکان موقت با همکاری سپاه روح الله استان مرکزی در این منطقه نصب شده است و 879 پرونده تسهیلات در روستاهای که به آنان آسیب وارد شده است توسط این استان تشکیل شده است.
مسئول بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بازسازی هفت روستای و 250 واحد مسکونی استان کرمانشاه به این نهاد واگذار شده که سه روستای آن فاقد سکنه است.
سرهنگ علی فراهانی افزود: استان مرکزی به بهترین شکل توانسته زمینه اسکان موقت مردم رادر مناطق انجام دهد.
وی ادامه داد: تعداد مجروحان در مناطقی که به استان مرکزی واگذار شده در این حادثه 55 نفر و کشته شدگان 9 نفر بوده است.
مسئول بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی بیان کرد: تا کنون 70 دستگاه کامیون، 48 دستگاه وانت و 140 دستگاه تریلی از کمک های مردمی جمع اوری شده توسط سپاه روح الله استان به مناطق زلزله زده غرب کشور اعزام شده است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: با بررسی های انجام شده در زلزله کرمانشاه به 6 هزار واحد مسکونی استان کرمانشاه آسیب وارد شده که بازسازی 2 هزار 100 واحد آن به استان ها واگذار شده و سهم استان مرکزی 110 واحد است.
قنبر موسی نژاد افزود: برای خدمت رسانی هرچه بیشتر و تسریع در بازسازی وبهره گیری از خدمات سپاه روح الله و بنیاد مسکن این واحدها منطقه واگذار شده به استان انجام شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز در این نشست گفت: 75 نفر تیم عملیاتی و تخصصی، 2 گروه 15 نفره حمایت روانی به منازطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شده است.
محمد محمدی افزود: 60 میلیارد ریال کمک غیر نقدی توسط 49 پایگاه جمع آوری کمک های مردمی این جمعیت در استان مرکزی جمع اوری و به مناطق زلزله زده ارسال شده است.
وی ادامه داد: تا کنون 221 محموله توسط هلال احمر استان مرکزی به مناطق زلزله زده غرب کشور اعزام شده که 37 محموله آن از انبارهای این جمعیت بوده است.
مدیرکل پدافند غیر عامل استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سال گذشته 16 مرغداری سنتی و پنج روستای استان به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آلوده شدند و 200 میلیون ریال به این استان خسارت وارد شد.
مجید عسگری افزود: سال گذشته برای کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان 13 نشست کمیته بحران در استان برگزار شد.
وی با یادآوری کنترل 2 بیماری تب کریمه کنگو و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از سال گذشته تا کنون گفت: با شیوع بیماری تب برفکی تمام کشتارگاه های استان به پیش سردکن تجهیز شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: با توجه به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته در استان مرکزی و وجود زیستگاه های مهم مهاجرت پرندگان با هدف پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از ماه ها قبل ستاد راهبری در استان شکل گرفته و در سایه مراقبت های مستمر تاکنون این استان از نظر ابتلای پرندگان به این بیماری پاک است.
وی ادامه داد: برای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی در سال جاری2 هزار و 41 مورد پایش و مراقبت، 2 هزار و 937 مورد نمونه برداری و پنج هزار و 874 مورد آزمایش از واحدهای تولید طیور صنعتی و سنتی، زیستگاه ها و مراکز عرضه پرندگان زینتی استان انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: 603 آزمایش مشکوک با انجام این آزمایش ها در استان مشاهده و برای انجام تحقیقات بیشتر به تهران فرستاده شد که این آزمایش ها نیز از نظر ابتلا به بیماری منفی گزارش شده است.
دکتر شانقی افزود: 16 گروه فعال متشکل از 32 نفر وظیفه نظارت و بازرسی از واحدهای تولید طیور، زیستگاه های و مراکز عرضه پرندگان در شهرستان های استان مرکزی را برعهده دارند و هفته ای 2 بار این مراکز به صورت تصادفی توسط این افراد مورد بازرسی و بازدید قرار می گیرند.
وی ادامه داد: سه گروه اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نیز وظیفه نظارت و بازرسی از کشتارگاه های استان را برعهده دارند و هفته ای 2 بار از نظر ضد عفونی و رعایت اصول بهداشتی توسط این گروه ها مورد بازرسی قرار می گیرند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: برای پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تا کنون 13 کلاس آموزشی برای مرغداران و تولیدکنندگان و یک نشست برای دامپزشکان در شهرستان های استان برگزار و تحت آموزش های پیشگیرانه و رعایت اصول زیستی قرار گرفتند.
دکتر شانقی افزود: در سال جاری 9 نشست ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این اداره کل، چهار نشست پدافند زیستی در استانداری مرکزی برای ابلاغ شرح وظایف به دستگاه های اجرایی فعال در حوزه مبارزه و مقابله با این بیماری برگزار شده است.
وی با یاد آوری وجود 850 ومرغداری در استان مرکزی گفت: تا کنون پنج هزار پیامک و دست نوشته های امنیت زیستی و اطلاع رسانی برای پیشگیری از شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان به این واحدها ارسال شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی پیشگیری از شیوع بیماری های دام و طیور در استان را از برنامه های اولویت دار اداره کل دامپزشکی این استان عنوان کرد و افزود: در صورت شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مواد و لباس های ضد عفونی، موتور سم پاش، دستکش، چکمه و موتور سم پاش به میزان کافی تهیه و در اختیار ادارات تابعه در شهرستان ها قرار داده شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیمه واحدها دامداری و مرغداری را تنها راه جبران خسارت واحد های پرورش دام و طیور در زمان بروز حوادث دانست و افزود: تمایل نداشتن تولیدکنندگان به بیمه واحدهای تولیدی خود به دلیل پرداخت نشدن به موقع و به اندازه کافی غرامت به یکی از مشکلات این اداره کل تبدیل شده است.
دکتر شانقی با یادآوری درگیر شدن 16 واحد مرغداری در سطح استان مرکزی با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته ادامه داد: سه کانون آلوده از این واحدها پارسال با وجود بروز خسارت های پنج میلیارد ریالی به دلیل نداشتن بیمه کشاورزی نتوانستند از خدمات حمایتی این صندوق بهره مند شوند.
زلزله هفت و سه دهم ریشتری 21 آبان ماه امسال در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده است.
استان مرکزی سومین رتبه کشور را در حوزه تنوع زیستی دارد و تاکنون 335 گونه جانوری شامل 53 گونه پستاندار، 205 گونه پرنده، 54 گونه خزنده، 20 گونه دوزیست، 19 گونه آبزی و 1336گونه گیاهی در آن شناسایی شده است.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.