علی روحانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از محل تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی استان نیز یکهزار و 168 فقره تسهیلات به بازسازی منازل خسارت دیده از زلزله در روستاها اختصاص یافت.
وی تصریح کرد: 485 فقره اعتبار تسهیلاتی به روستاهای خسارت دیده از زمین لرزه در مانه وسملقان و 683 مورد نیز به روستاییان شهرستان بجنورد اختصاص یافته است.
وی افزود: سهم این استان از اعتبارات طرح ویژه مسکن روستایی، ساخت پنج هزار واحد مسکونی در روستاها است که تنها 40 درصد از این اعتبارات ابلاغ شده است و یک هزار و 168 فقره از این تسهیلات به بازسازی منازل زلزله زدگان اختصاص یافته است.
وی در باره گلایه های روستاییان از اینکه تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی به روستاهای خسارت دیده از زلزله سوق داده شده است گفت:
چاره ای جز پرداخت این تسهیلات به زلزله زدگان از محل تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی نبود و اگر این تسهیلات به زلزله زدگان پرداخت نمی شد در عمل هیچ کاری برای بازسازی این مناطق خسارت دیده قابل انجام نبود.
روحانی با اشاره به اینکه 470 فقره تسهیلات مسکن روستایی استان مرکزی به زلزله زدگان خراسان شمالی اختصاص یافته است گفت: بخشی از اعتبارات تسهیلاتی طرح ویژه مسکن روستایی در شهرستان های مختلف استان به زلزله زدگان اختصاص یافته است.

* 200 واحد پایان کار گرفته اند
معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه اعتبارات مصوب برای بازسازی مناطق زلزله زده در این استان توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است گفت: بر اساس قول های داده شده امید می رود تا 10 روز آتی این اعتبار تسهیلاتی مصوب به استان برسد.
روحانی درباره اقدامات انجام شده برای بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال اظهار کرد: تا کنون در روستاهای استان یکهزار و 110 فقره پرونده به بانک معرفی شده است که از این تعداد یک هزار و 9 مورد منجر به انعقاد قرارداد شده است.
وی تصریح کرد: ساخت یکهزار و 627 منزل در مرحله پی کنی، یکهزار و 400 مورد در مرحله فونداسیون، یکهزار و 114 مورد در مرحله اسکلت، 542 مورد مرحله سقف بوده و برای 200 مورد نیز پایان کار صادر شده است.

* خسارت از 77 روستا
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام مسئولان در این استان، در زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال، بیش از 14 هزار و 500 واحد مسکونی در 77 روستا و 2شهر استان خسارت دیدند.
در این حادثه 2 هزار و 449 واحد در روستاها به علت شدت زلزله باید تخریب و نوسازی شوند و در شهرها نیز 2 هزار و 500 واحد باید تخریب شوند.
در روستاهای استان 2 هزار و 80 واحد مسکونی و در شهرها هفت هزار و 500 واحد مسکونی نیاز به تعمیر پیدا کرده است و برای کمک به خسارت دیدگان، 14 هزار و 534 فقره تسهیلات معیشتی نیز پرداخت می شود که میزان این تسهیلات 30 میلیون ریال است.
برای بازسازی هر واحد خسارت دیده از زلزله در روستاها 200 میلیون ریال تسهیلات و در شهرها 300 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود علاوه بر آن در روستاها 50 میلیون ریال کمک بلاعوض و در شهرها 60 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای کمک به بازسازی مسکن های خسارت دیده استان زلزله تزریق می شود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.