محمودرضا خلیلی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا،‌ گفت: امسال در شهرستان ساوه 10 هزار و 500 هکتار به کشت گندم آبی، 17 هزار هکتار به کشت گندم دیم، هفت هزار هکتار به جو آبی و افزون بر 10هزار هکتار نیز به کشت کلزا اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: با وجود پیش بینی ها برای تولید 12 هزار تن گندم در شهرستان ساوه، به دلیل ناکافی بودن بارش ها تا امروز، ‌مزارع گندم دیم هنوز بارور نشده اند و از سوی دیگر با توجه به گستردگی سطوح کشت این محصول امکان بهره گیری از آبیاری مستمر برای جبران کمبود بارندگی ها نیز وجود ندارد.
معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به سرمازدگی انارستان های این شهرستان در سال زراعی گذشته، بیان کرد: تاکنون بیش از 70 درصد از باغ های این شهرستان کف بری شده اند.
وی افزود: 10 تا 15 درصد از باغ های موجود نیز به عملیات برش درختان سرمازده نیاز دارند که با توجه به تنگناهای مالی، این عملیات به تأخیر افتاده و در زمستان امسال، کار برش آنها انجام می شود.
خلیلی اظهار کرد: 15 تا 20 درصد از مجموع این باغ ها نیز به دلیل نبود صرفه اقتصادی، با کشت های دیگر جایگزین و بخشی دیگر نیز به زمین های زراعی تبدیل شدند.
معاون جهاد کشاورزی ساوه گفت: کشاورزان ساوجی رغبتی به بیمه کردن باغ ها و محصولات کشاورزی خود نشان نمی دهند و این در حالی است کار بیمه باغات و بخش زراعی از 2 ماه پیش در حال پیگیری و انجام است.
وی بیان کرد: کشاورزان ساوجی از تأخیر در پرداخت تعهدات بیمه ای گلایه دارند و باید گفت که مطالبات این قشر از حوزه بیمه محصولات کشاورزی با چالش جدی روبروست.
خلیلی تصریح کرد: کشاورزان با توجه به درک نادرست از شرایط و تعهدات شرکت بیمه، براساس بیمه سالانه محصولات کشاورزی خود انتظار دریافت سالیانه و کامل خسارت وارده را دارند در صورتی که در شرایط و دستور کار بیمه، سهمیه درختان انار 50 درصد برای ریشه و 50 درصد برای از ریشه به بالا ذکر شده و شرکت های بیمه گر ملزم به پرداخت 50 درصد خسارت هستند.
وی در مورد تولید محصولات ارگانیک (تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از سموم و کودهای شیمیایی) نیز گفت: شرکت هایی توسط بخش های خصوصی برای تولید این نوع محصولات در سطح کشور ایجاد شده اند و به کشاورزان یا باغدارانی که اقدام به تولید این نوع محصولات کنند،گواهینامه می دهند و در ساوه چنین مزیت هایی برای تولیدکنندگان محصولات ارگانیک وجود دارد.
خیلی گفت: علاوه بر محصولات ارگانیک، تولیداتی با عنوان محصولات سالم داریم که استفاده از سموم و کودها در این محصولات تحت نظر کارشناسان و بسیار کنترل شده است.
به گفته خلیلی، در مزارعی که زیر نظر شبکه مراقبت جهاد کشاورزی است، دولت هزینه ها را بر اساس تعیین اعتبارات لازم پرداخت می کند که در این زمینه بین هشت تا 10 نفر کارشناس بخش خصوصی در شهرستان ساوه به صورت قراردادی استخدام می شوند و بر فرایند تولید محصول از سم پاشی، کنترل بیماری و آفات تا اعطای گواهینامه نظارت دارند.
افزون بر 135 هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان ساوه وجود دارد که 19 هزار هکتار آن باغ و 116 هزار هکتار دیگر را زمین های زراعی تشکیل می دهند.
میانگین دمای سالانه شهرستان ساوه 18.2 درجه سانتیگراد است اما میزان بارندگی سالانه این شهرستان حدود 216 میلیمتر در سال است که بخش بیشتر آن به صورت باران است.
شهرستان ساوه همچنین در تقسیم بندی اقلیمی کشور دارای اقلیم نیمه خشک با تابستان های گرم و زمستان های نسبتا سرد و خشک است.
3075/6539/خبرنگار: زینب احمر *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.