به گزارش ایرنا عظیم محبی در آیین افتتاح همایش ملی تبیین نقش مدرسه در شکل گیری هویت اسلامی - ایرانی در بیت تاریخی امام خمینی در خمین، افزود: هویت ایرانی - اسلامی محوریت تثبیت شخصیت و اخلاق است و نسل جدید با شناخت عمیق خویت تصویری واقع بینانه از خود ترسیم می کند.
وی اظهارکرد: هویت بخش مهمی از وجود هر انسان است که در زندگی شخصی و اجتماعی او را تحت تاثیر قرار می دهد.
محبی ادامه داد: شکل گیری هویت اسلامی – ایرانی دانش آموزان یکی از مهمترین دغدغه های نظام آموزش و پرورش محسوب می شود.
وی اظهارکرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با تاکید به این مهم مدرسه را جلوه ای از تحقق مراتب حیات طیبه کانون عرضه خدمات و فرصت های تعلیم و تربیتی ، زمینه ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش آموزان و تکوین و تعالی پیوسته هویت آنان براساس نظام معیار اسلامی در چارچوب نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران می شناسد.
محبی گفت: شناخت عمیق هویت ایرانی - اسلامی افزایش اعتماد به نفس و اطمینان خاطر و سلامت فکری را در دانش آموزان ایجاد می کندو بر این اساس انتظار است خانواده ها و مدارس زمینه سازی برای شکوفایی فطرت و استعدادها و شکل گیری هویت یکپارچه اسلامی- ایرانی - انقلابی دانش آموزان را فراهم کنند.
وی ادامه داد: باید در مراحل ابتدایی رشد ایمان به توحید، یگانه پرستی، عبودیت، اطاعت محض و خالصانه از خالق کل هستی را در نهاد دانش آموزان پرورش قرار گیرد تا هویت اسلامی - ایرانی در اعماق وجود متعلمان ریشه بدواند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این آیین گفت: سرمایه گذاری در ساماندهی مدارس کارکرد مدارس را افزایش می دهد و تاثیرگذاری مطلوب در جامعه را به دنبال دارد.
شهریار فولادوند افزود: مدرسه به عنوان نهاد تعلیم و تربیت هویت بخش مسائل اعتقادی و ملی در دانش آموزان است.
وی با تاکید بر هویت ایرانی اسلامی ادامه داد: باید در نهاد آموزش و پرورش کسانی تربیت شوند که پایبندی به اعتقادات٬ باورها٬ سرزمین و پرچم داشته باشند.
فولادوند گفت: بنیان های اقتصاد و سیاست به هویت ملی و باور این هویت وابسته است.
وی با بیان اینکه مدرسه موقعیت عینی نظام آموزش و پرورش است ادامه داد: عینت بخشی به شکل گیری هویت در مدرسه رسالت آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی اظهار کرد: مدرسه باید چشم انداز آرمانی شکل گیری هویت را تعیین کند و فضای هدفمندی برای رشد هویت باشد.
وی، توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان به منظور بالندگی و پرورش و تعالی دانش آموزان را از ویژگی های مدرسه موفق بیان کرد.
فولادوند ادامه داد: مدرسه باید فضای تعاملی بین دانش آموز٬ والدین و معلمان ایجاد کند و کانون تاثیرگذار تربیتی باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی توجه به ارزش های اسلامی و ملی٬ برخورد با فضای یاس و ناامیدی٬ برخورداری از روح علمی و پژوهشگری٬ حاکمیت فضای نشاط و همدلی را از کارکردهای مهم و اصلی مدرسه دانست.
فرماندار خمین با اشاره به اهمیت آموزش وپرورش اظهار داشت : قلب تپنده و محور توسعه هر جامعه ای آموزش وپرورش است.
سید مهدی ساداتی با اشاره به لزوم ارائه الگوهای تربیتی صحیح برای دانش آموزان به عنوان مخاطبین اصلی آموزش وپرورش افزود: دانش آموزان سرمایه اصلی و آینده سازان کشور هستند و مدارس در کنار خانواده ها نقش موثری در تربیت این قشر از جامعه دارند.
وی اظهارکرد:تربیت صحیح سرمایه های گرانب های انسانی تاثیر بسزایی در ترسیم افق روشن برای توسعه و پیشرفت کشور خواهد داشت.
سید مهدی ساداتی تصریح کرد : مدرسه به عنوان یکی از ارکان آموزش وپرورش اولین جایی است که فرزندان پس از خانواده با آن ارتباط دارند و از آنجایی که مدرسه به عنوان یک مرکز تربیتی و آموزشی است نقش اساسی در تربیت فرزندان دارد.
وی افزود: تربیت دینی از پایه های مهم در جامعه‌ دینی است تا افراد در آن استعدادهایشان را شکوفا سازند و هر چند نقش مهم خانواده در عرصه‌ تربیت دینی فرزندان غیر قابل انکار است.
فرماندار خمین در ادامه با تاکید بر لزوم توجه بیشتر آموزش و پرورش به نهادینه کردن هویت ایرانی واسلامی در دانش آموزان افزود: تربیت دینی دارای ابعاد اعتقادی ، اخلاقی و عبادی است و اعتقادات پایه‌های عمل هر فرد را تشکیل می‌دهند بنابراین پرداختن آموزش وپرورش و کتب درسی آموزشی به ابعاد تربیت دینی و القای هویت ایرانی واسلامی به دانش آموزان بسیار ضروری است.
دبیر علمی همایش ملی تبیین نقش مدرسه در شکل گیری هویت اسلامی ایرانی در این آیین با اشاره به شروع اطلاع رسانی همایش از سال گذشته ادامه داد: 216 اثر شامل مقاله، تجربه برتر، فیلم کوتاه و محتوی الکترونیکی به دبیر خانه همایش ملی نقش مدرسه در شکل گیری هویت اسلامی ایرانی ارسال شده بود.
بهروز انصاری افزود: 34 مقاله شامل 19مقاله به صورت پوستر٬ 14 مقاله ارائه شفاهی ، 6 تجربه برتر، 2 فیلم کوتاه و 2 محتوی الکترونیکی از بین آثار ارسالی برگزیده شدند که در همایش ملی نقش مدرسه در شکل گیری هویت اسلامی ارائه می شوند.
انصاری تصریح کرد: هویت اسلامی - ایرانی بر اساس مفاد سند تحول، برنامه درسی و تربیتی، تبیین مبانی روان شناسی، نقش تعامل خانواده و مدرسه و فرهنگ مدرسه، نقش تعاملی مدرسه و نهاد های محلی و نقش مدیر و رهبری مدیر و معلمان و مدرسه در شکل گیری هویت اسلامی- ایرانی و رابطه هویت اسلامی - ایرانی در انسجام و امنیت ملی از محورهای این همایش است.
وی ادامه داد: سیر تحولات و تغییرات امروز مرزها را از بین برده و با توجه به افزایش ارتباطات٬ نگرش ها و نیازهای جدید نهاد آموزش و پرورش باید با توجه به جهانی شدن تغییر کند.
انصاری افزود: دانش آموزان باید برای چالش های سطح جهانی آماده شوند زیرا نظام تعلیم دیگر محدود به حفظ مطالب نیست وباید اطلاعات دانش آموزان به چالش کشیده شود.
وی هویت را زمینه ساز غرورملی خانواده٬ امنیت و مولفه های زندگی اجتماعی دانست و اظهار کرد: سند تحول بنیادین نیز در همین راستا راهکارهای مناسبی را پیش بینی کرده است.
همایش یک روزه ملی تبیین نقش مدرسه در شکل گیری هویت اسلامی ایرانی روز چهارشنبه با حضور مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اساتید دانشگاه ها، دانشجویان، دانشجو معلمان، پژوهشگران و برخی مسئولان استان مرکزی و محلی در بیت تاریخی امام راحل در خمین برگزار شد.
کارگاه های این همایش ملی در سه بخش برگزار و آیین اختتامیه این همایش نیز عصر امروز چهارشنبه در سالن اجتماعات بیت تاریخی امام خمینی با حضور دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش نوید ادهم برگزار می شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با 105 هزار نفر جمعیت در فاصله 61 کیلومتری اراک قرار دارد.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.