به گزارش ایرنا، علی اکبر احمدی روز دوشنبه به مناسبت بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و هفته کتابخوانی در نشست خبری افزود: سرانه مطالعه کتاب در کشور و استان مرکزی پایین است و افزایش سرانه مطالعه به عزم ملی و همکاری همه دستگاه ها نیاز دارد.
وی اظهار کرد: اعتلای سعادت جامعه در گرو رشد فرهنگ مطالعه در بین اقشار مختلف مردم است و کتاب به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی و آگاهی بخش در طول تاریخ نقش موثری را ایفا کرده است.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت: یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی در جوامع بشری بالا بودن سرانه مطالعه و کتابخوانی است.
احمدی افزود: مطالعه در فضای مجازی هم می تواند در سرانه مطالعه لحاظ شود زیرا بسیاری از کاربران ترجیح می دهند به جای حضور در فضای کتابخانه ای، مطالب مورد علاقه خود را در فضای مجازی مطالعه کنند.
وی بیان کرد: کتابخانه ها همانند سایر ارگان های دولتی ردیف بودجه ندارند و نیازهای مالی این مجموعه با پرداخت نیم درصد شهرداری ها محقق می شود که این رقم نیز ظرف 2 سال اخیر از سوی برخی شهرداری های استان محقق نشده است.
وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون کتاب های بخش ادبیات کودکان با 308 هزار جلد، رتبه اول را در امانت کتاب به خود اختصاص داده است و کتاب های علوم اجتماعی و دینی به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم امانت قرار دارند.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت:82 واحد کتابخانه عمومی، 73 کتابخانه نهادی و 9 کتابخانه عمومی مشارکتی در استان مرکزی دایر است.
احمدی افزود: از ابتدای امسال تاکنون 334 نشست در قالب کتابخوانی و کتابخوان مدرسه ای توسط 2 هزار و 286 نفر در کتابخانه های استان ارایه شده است.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت: برگزاری 54 نشست تخصصی با حضوراستادان، کارشناسان و مشاوران علوم اجتماعی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی با موضوعات خانواده، حجاب، ماهواره و کنترل خشم در هفت ماه نخست امسال توسط این نهاد برگزار شده است.
احمدی افزود: در هفت ماه اخیر 53 هزار و 595 نفر شامل 31 هزار و 643 زن و 21 هزار و 952 مرد عضو کتابخانه های استان مرکزی شده اند.
وی اظهار کرد: هم اکنون 400 ایستگاه مطالعه در فضاهای عمومی استان مرکزی دایر است که در سال های اخیر به علت کمبود اعتبارات کتاب جدیدی به آن ها اضافه نشده است.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی گفت: 10 هزار و 500 نفر امسال از استان مرکزی در مسابقه کتابخوانی جشنواره رضوی شرکت کردند که نسبت به سال گذشته 162 درصد افزایش داشته است.
یک میلیون و 84 هزار و 936 جلد کتاب در 904 هزار و 162 عنوان در کتابخانه های استان مرکزی وجود دارد.
6991/3075/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی *** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.