به گزارش ایرنا، سیدعلی آقازاده روز یکشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان مرکزی در محل استانداری این استان، افزود: بهبود فضای کسب و کار از طریق توسعه صادرات تنها با با مقررات زدایی و حذف قوانین دست و پا گیر و مزاحم محقق می شود که باید در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی به خصوص حوزه خدمات رسان نیز باید حمایت از تولیدکنندگان را در دستور کار خود قرار دهند و نسبت به توسعه اقتصادی استان و در نهایت کشور نقش آفرینی کنند.
استاندار استان مرکزی بیان کرد: بخش خصوصی بدون همکاری نیروهای دولتی توان پیشرفت و توسعه را ندارد از این رو خانواده دولت وظیفه دارد با همفکری و ایجاد تعامل، مسیر توسعه اقتصادی استان را هموار کنند.
وی ادامه داد: استان مرکزی ظرفیت های تولیدی چشمگیری دارد که در صورت حمایت دستگاه های دولتی و بانک ها می توان کالاهای این استان را به تمام نقاط جهان صادر کرد و گامی اساسی در راستای تقویت بنیه اقتصادی مردم برداشت.
آقازاده اظهار کرد: تحقیقات نشان می دهد که ارزش کالاهای صادراتی استان هر سال کیفی تر از سال گذشته می شود که این مهم نشان از نیاز سنجی بهنگام صاحبان صنایع و در نهایت ظرفیت بالای استان مرکزی در بخش تولیدات صادرات محور است.
وی گفت: بر اساس سند چشم انداز 1404، ایران باید قدرت اول منطقه در همه بخش های به خصوص اقتصادی باشد و تنها راه تحقق این مهم افزایش تولیدات صادرات محور است که باید مورد توجه دستگاه های اجرایی قرار گیرد و با با حمایت از بخش خصوصی در این راستا گام بردارند.
استاندار استان مرکزی همچنین پیوند علم و صنعت را از مهمترین عوامل تولیدات با کیفیت دانست و گفت: گسترش شرکت های دانش بنیان و تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت باید با جدیت تمام در دستور کار بخش خصوصی و دولت قرار گیرد.
وی اضافه کرد: سند توسعه صادرات استان مرکزی نیز که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است باید از سوی دستگاه های اجرایی مورد مطالعه قرار گیرد و مدیران حداکثر تا پایان آذرماه امسال نظرات قطعی خود را اعلام کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: با توجه به اینکه توسعه صادرات تنها راه بالندگی اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، تنظیم سند راهبردی تجارت خارجی در قالب برنامه های ششم توسعه در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی قرار گرفت.
محمدرضا حاجی پور افزود: این سند با برش استانی تهیه شده و در این میان برنامه های راهبردی و عملیاتی توسعه صادرات غیر نفتی و برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی و بر اساس برنامه ششم استان تدوین و به تصویب کارگروه توسعه صادرات نیز رسیده است.
وی اظهار کرد: توسعه زیرساخت های تجارت خارجی، حمایت از تولید صادرات محور، شناسایی، حفظ و گسترش بازارهای هدف با اولویت کشورهای همسایه، ارتقای فرهنگ صادراتی، تقویت ساختارمند روابط تجاری استان( برنامه اعزام و پذیرش بازرگانان و تجار خارجی )، گسترش پژوهش و تحقیق و آموزش در حوزه تجارت، افزایش سهم صادرات، خدمات و محصولات با فناوری بالا، هدایت واردات کالاهای سرمایه ای و تامین مواد اولیه صادراتی، تقویت سرمایه گذاری خارج در استان از مهمترین اهداف این سند است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی میزان صادرات استان مرکزی در سال گذشته را 889 هزار تن عنوان کرد و گفت: ارزش ریالی صادرات در سال گذشته نیز بیش از 667 میلیون دلار بود و ارزش هر تن کالای صادراتی نیز حدود 700 دلار ارزیابی شده است.
وی افزود: همچنین حدود 292 میلیون دلار انواع کالا به وزرن 136 هزار تن واردات در سال قبل به استان مرکزی انجام شد که بیشتر آن مواد اولیه از قبیل پودر آلومینا، الکتر ودهای ذغالی، عنبه و آناناس بود.
حاجی پور ادامه داد: در نیمه نخست امسال نیز 58 هزار و 635 تن انواع کالا به ارزش بیش از 205 میلیون دلار از استان مرکزی صادر شد و بیش از 814 هزارتن کالا به ارزش 527 میلیون دلار وارد استان مرکزی شده است.
وی، افغانستان، ترکیه، عراق، پاکستان و ترکمنستان را بازار هدف صادرات استان مرکزی عنوان کرد و گفت: بیشترین کالاهای وارداتی استان نیز از آلمان، ترکیه و چین وارد می شود.
حدود سه هزار واحد صنعتی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند که 130 واحد آن در حوزه صادرات فعالیت دارند.
استان مرکزی دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین قطب صنعت کشور است و از نظر تنوع تولیدات در جایگاه نخست کشور قرار دارد.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.