امید آخوندی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 80 میلیارد ریال این اعتبارات از محل اعتبارات ملی و بقیه آن از محل اعتبارات تملک دارایی استان برای احداث طرح های آبخیزداری از جمله ایجاد بند های گابیونی و ایجاد آب بندهای سنگ و ملات برای جلوگیری از ایجاد سیلاب و تغذیه آب سفره های زیر زمینی اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: عملیات آبخیزداری برخی از حوزه ها از جمله عملیات آبخیزداری فرس مانع تفرش از محل اعتبارات ملی و عملیات آبخزداری کهک، آب کمر و دره گردو از محل اعتبارات تملک دارایی استانی آغاز شده است و برخی از این طرح ها نیز در مرحله عقد قرارداد قرار دارند.
رئیس اداره اجرا معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی گفت: این عملیات ها با هدف کنترل سیلاب و فرسایش، تغذیه منابع آب زیر زمینی، بهبود و حفظ پوشش گیاهی در مراتع و جنگل ها انجام می شود.
آخوندی افزود: بر اساس مطالعات و ارزیابی های انجام شده اجرای عملیات آبخیزداری اثرات مستقیم و غیر مستقیمی بسیاری در سطح منطقه به خصوص افزایش سطح آب سفره های زمینی و آبدهی چاه ها و قنوات در مناطقی که این عملیات ها انجام شده است به همراه دارد.
وی ادامه داد: با توجه به سطح وسیع و شرایط طبیعی هر منطقه استان مرکزی عملیات آبخیزداری در هر منطقه بر اساس شرایط توپوگرافی آن منطقه انجام می شود.
رئیس اداره اجرا معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی با یادآوری اجرای عملیات آبخزداری دره گردو به عنوان یکی از مناطق گردشگری استان گفت: این عملیات شامل ایجاد آلاچیق، ابشار مصنوعی، کاشت نهال، احداث پل برای تردد گردشگران و انجام عملیات بند گابیون و سنگ و ملات برای کنترل سیلاب ها و روان آب ها و ایجاد بستر توسعه فضای سبز در منطقه از برنامه های منابع طبیعی در سال جاری است.
آخوندی گفت: انجام 600 متر مکعب عملیات سنگ و ملات و 33 مورد عملیات گابیون بندی برای کنترل سیلاب ها، افزایش دبی پایه و طول مدت آبدهی رودخانه و قنات دره گردو از دیگر برنامه های اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی برای کنترل سیلاب ها، تغذیه مناب زیر زمینی در این منطقه است.
وی ادامه داد: تا کنون 9 مورد بند سنگ و ملات و 33 مورد بند گابیونی انجام و سه هزار و 800 اصله درخت غیر مثمر در منطقه گردشگری دره گردو کاشته شده است که این مهم افزایش دبی و طول مدت آبدهی قنات این منطقه را به همراه داشته است.
رئیس اداره اجرا معاونت آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: کاشت پنج هزار اصله درخت غیر مثمر مقاوم به کم آبی و کاشت سه هزار اصله نهال گل محمدی به منظور ایجاد چشم انداز فضای سبز در منطقه دره گردو از دیگر برنامه های این اداره کل در سال های آینده است.
استان مرکزی با 29 هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/6013/خبرنگار: مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.