سید محمد حسینی روز پنجشنبه در حاشیه هفتمین جشنواره انگور هزاوه با عنوان آیین شکرگزاری انگور در گفت و گو با ایرنا افزود: خرده فرهنگ های بومی دارای ظرفیت های خاص هستند و در مناطق روستایی می توان با توسعه بوم گردی و تقویت بازار فروش محصولات بومی بر معیشت و اقتصاد ساکنان اثرگذاری داشت.
وی اظهار کرد: برپایی جشنواره های بومی و محلی مبتنی بر داشته های روستا ضمن حفظ و معرفی خرده فرهنگ ها، بستری برای تقویت درآمدزایی، هدایتگری منابع اقتصادی و توسعه کسب و کار در حوزه گردشگری است.
وی، افزایش تولید بومی، جذب سرمایه گذار و بستر سازی برای صادرات و ارتقای درآمد کشاورزان را از دستاوردهای بلندمدت این جشنواره ها عنوان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: جشنواره انگور هزاوه فرصتی برای معرفی انواع محصولات باغی این روستا است که امسال در 40 غرفه آن علاوه بر نمایش نحوه تهیه شیره سفید و باسلق به عنوان محصولات فرآوری شده از انگور، سایر تولیدات روستایی نظیر شیره عسل، کلوچه و نان محلی، انواع آش، غذا و دسر، انواع ترشی، لبنبات محلی، محصولات کشاورزی مانند بادام، کشمش و گردو نیز در معرض دیدعموم قرار گرفته است.
حسینی افزود: برگزاری جشنوراه انگور هزاوه در سال گذشته پنج میلیارد ریال درآمدزایی داشت و پیش بینی می شود امسال این رقم تا 10 میلیارد ریال برسد.
دهیار روستای هزاوه نیز در این جشنواره گفت: ظرفیت های روستای هزاوه در سال های اخیر به درستی معرفی شده و در جشنواره انگور پارسال پنج هزارنفر از استان های همجوار و استان مرکزی از این جشنواره دیدن کردند که پیش بینی می شود شمار بازدیدکنندگان امسال به 100 هزار نفر برسد.
معصومه حسین خانی افزود: جشنواره های روستایی معرف داشته های فرهنگی و محصولات و سنن هر منطقه است و نیاز است برای رونق و بهبود درآمد روستایی بر این بخش سرمایه گذاری بیشتری شود.
وی گفت: سال گذشته به علت استقبال بی نظیر مردم از جشنوراه انگور هزاوه زمان برگزاری آن 10 روز تمدید شد و جشنواره امسال نیز تا چهارم آبان ماه دایر خواهد بود.
هزاوه در 10 کیلومتری غرب اراک قرار دارد که با آب و هوای مناسب برای باغداری و دارای مزارع وسیع انگور است.
این روستا زادگاه امیرکبیر، میرزا بزرگ قائم مقام و میرزا ابوالقاسم قائم مقام است.
روستای هزاوه علاوه بر ویژگی های تاریخی دارای ذخایر آب فراوان، آب و هوای کوهستانی و چشم اندازهای طبیعی و معماری است.
6991/6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.