به گزارش ایرنا، سردار کیومرث عزیزی روز یکشنبه در نشست علمی - تخصصی آسیب شناسی منطقه های حاشیه نشین در کلانشهر اراک و تاثیر آن بر امنیت اجتماعی در این شهر افزود: 11 درصد از جمعیت کشور در منطقه های حاشیه ای زندگی می کنند در صورتی که این آمار در کلانشهر اراک 25 درصد معادل حدود 150 هزار نفر است.
وی بیان کرد: افرادی که در منطقه های حاشیه نشین زندگی می کنند به لحاظ مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کم برخوردار هستند و باید به منزلت اجتماعی جمعیت ساکن در این منطقه ها توجه جدی شود.
فرمانده انتظامی استان مرکزی نبود تناسب امکانات را یکی از دغدغه های مهم در مناطق حاشیه نشینی ذکر کرد و افزود: فقر یکی از عامل های موثر در آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، سرقت و مفاسد اخلاقی است.
وی گفت: طرح های خوبی برای رفع مشکلات منطقه های حاشیه نشین اجرا شده اما به واقع حل مشکلات این مناطق نیازمند اجرای طرح جامع راهبری به صورت کوتاه، میان و بلند مدت است.
سردار عزیزی گفت: همه افرادی که در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه های غیررسمی ساکن هستند آسیب دیده یا آسیب پذیر نیستند اما این منطقه ها به دلیل نبود تناسب امکانات، ظرفیت ایجاد ناامنی اجتماعی و بروز آسیب های اجتماعی را دارند.
معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: بر اساس شاخص های ستاد ملی بازآفرینی، سکونتگاه های غیر رسمی در این استان در شهرستان های اراک و ساوه وجود دارد.
زهرا کسایی پور افزود: 23 درصد از جمعیت شهر اراک و هفت درصد از مساحت این شهر در مناطق حاشیه نشین و 19 درصد از جمعیت شهرستان ساوه با 12 و نیم درصد از وسعت این شهرستان در مناطق حاشیه و سکونتگاه های غیر رسمی قرار گرفته است.
وی ابراز کرد: این مناطق کانون های بحرانی جرم زا نیستند اما ظرفیت بروز جرایم در این مناطق بیشتر از سایر مناطق است.
کسایی پور گفت: ظرفیت حاشیه نشینی در برخی از محله های شهرستان های خمین و محلات و برخی از روستاهای همجوار شهرستان اراک نیز وجود دارد.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: شهر اراک به عنوان یکی از قطب های مهم صنعتی کشور از سال 1345 تا 1357 جمعیت این منطقه پنج و سه دهم برابر افزایش یافته است.
سرهنگ محمود خلجی افزود: اوج افزایش جمعیت شهر اراک در فاصله سال های 55 تا 65 بوده که در این مدت هشت و 55 دهم درصد نرخ رشد جمعیت آن اضافه شده است.
وی بیان کرد: بیشتر مهاجرت های صورت گرفته به این شهر به دنبال کسب اشتغال و از جامعه کارگری و افراد کم درآمد بوده که به دلیل مشکلات اقتصادی و نداشتن توان مالی در مناطق حاشیه ای ساکن شدند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: از جمعیت حدود 600 هزار نفری کلانشهر اراک، 150 هزار نفر در مناطق حاشیه ای زندگی می کنند که این آمار بالا است.
سرهنگ خلجی بیان کرد: افرادی که در این مناطق زندگی می کنند از حداقل فضاها و امکانات خدماتی برخوردارند و این مهم عاملی برای بروز بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی است.
استان مرکزی بر اساس شاخص های ستاد ملی بازآفرینی دارای 18 منطقه حاشیه نشین و سکونتگاه غیررسمی در شهرستان ساوه و 11 منطقه در شهرستان اراک است.
هشت و نیم درصد از وسعت شهرستان های ساوه و اراک مربوط به مناطق حاشیه نشین است.
3005/3075/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.