شکرالله حسن بیگی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 21 هزار و 960 نفر در سال گذشته از استان مرکزی در راهپیمایی عظیم اربیعن حسینی شرکت داشتند.
وی توضیح داد: فرآیند ثبت نام و خدمات به زائران حسینی از طریق 38 دفتر و شرکت زیارتی در استان آغاز شده و تاکنون 108 نفر برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی ثبت نام کرده اند و بار مراجعات رو به افزایش است.
جانشین رئیس ستاد اربعین حسینی در استان مرکزی اظهار کرد: زائران حسینی به منظور ثبت نام اینترنتی می توانند با مراجعه به سامانه سماح به آدرس https://samah.haj.ir مراجعه کنند و این ثبت نام از اول شهریورماه امسال کلید خورده است.
حسن بیگی اظهار کرد: بر اساس مفاد یادداشت تفاهم همکاری اربعین حسینی (ع) بین وزارت کشور ایران و جمهوری عراق، زائران حسینی برای ورود به عراق باید گذرنامه و روادید داشته باشند و روادید اتباع ایرانی تنها با ارائه گذرنامه معتبر که حداقل 6 ماه اعتبار دارد ، همراه با بیمه نامه سفر قابل پذیرش است.
وی توضیح داد: بر اساس مفاد این تفاهم نامه هزینه روادید برای هر زائر حسینی بنا به تصمیم حکومت مرزی عراق 40 دلار تعیین شده و علاوه بر امکان صدور روادید انفرادی، اقدام به صدور روادید از چهار مرجع سفارت، کنسولگری اهواز، کرمانشاه و مشهد و 12 دفتر موقت در استان های ایران قابل انجام است.
جانشین رئیس ستاد اربعین استان مرکزی خاطرنشان کرد: چهار گروه صدور روادید سیار حمایتی نیز برای مواقع اضطراری در سفارت عراق و ایران مستقر خواهند بود و صدور روادید در سفارت و کنسولگری های دائم از 11 شهریور ماه و در دفاتر از 31 شهریور تا دو روز قبل از اربعین انجام می شود.
حسن بیگی ادامه داد: در تفاهم نامه اربعین همچنین در خصوص سفر اتباع کشورهای ثالث توافق شده که برای اعزام اتباع علاقه مند کشورهای افغانستان و عراق در راهپیمایی اربعین ، سفارت عراق برای تبعه افغان که حضور قانونی در ایران دارند و فاقد گذرنامه کشور متبوع خود هستند، مدارک و اسناد صادر شده را برای دریافت روادید معتبر بدانند.
وی با بیان اینکه مبلغ صدور روادید برای تبعه کشورهای ثالث نیز 40 دلار است، ادامه داد: برای اتباع عراقی رانده شده که کارت اقامت دارند اما فاقد گذرنامه هستند نیز سفارت عراق با حق بازگشت به ایران هماهنگی های لازم را تدارک دیده است.
وی هزینه بیمه نامه برای هر زائر اربعین حسینی را 188 هزار ریال عنوان کرد و گفت: به منظور صدور روادید علاوه بر گذرنامه همراه داشتن بیمه نامه زائر نیز الزامیست.
ستاد اربعین حسینی استان مرکزی پارسال در قالب کمیته های 9گانه امنیتی، انتظامی،مستندسازی، اعزام، فرهنگی و آموزشی، امداد و نجات، بهداشت و درمان، حمل و نقل و سوخت ، اسکان، تغذیه و مشارکت های مردمی فعالیت داشت و امسال نیز نشست های آن در روزهای آتی به صورت جدی کلید می خورد.
استان مرکزی با یک میلیون و 460 هزار نفر جمعیت و 12 شهرستان در مسیر اصلی تردد شمال به جنوب و غرب به شرق کشور با 29 هزار کیلومتر وسعت در قلب ایران اسلامی واقع شده است.
7114/6013/خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.