محمود مرادی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:طرح ویژه شهرسازی نراق در پی فرایند 6 ساله با طرح های مطالعاتی توسط مشاوران فنی و نشست های مختلف در سال 94 در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور تصویب نهایی شد و در روزهای اخیر به استانداری مرکزی ابلاغ شد.
وی ادامه داد: با ابلاغ نهایی این طرح ویژه ،دستگاه های متولی در سطح استان و نراق دارای تکالیف ملی می شوند به این گونه که برای اجرایی شدن طرح می بایست اعتبار سالانه ملی تخصیص یابد.
مرادی بیان کرد: قبل از صدور این ابلاغیه متولی اجرای طرح جامع شهر نراق فقط شهرداری بود اما، با ابلاغ مذکورتمامی واحدهای تابعه وزارتخانه ها اعم از وزارت کشور، راه و شهرسازی، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفظ ویژگی هایی که نراق را واجد چنین شرایطی کرده است، اعتبارات مناسب می گیرند و بر امور تکلیفی آن ها نظارت می شود.
شهردار نراق بیان کرد: براساس طرح ویژه نراق باید توسعه پایدار مبتنی بر حفظ اصالت های تاریخی و طبیعی با رویکرد اقتصاد گردشگری از سوی دولت حمایت می شود تا نمونه ای از یک شهر ایرانی اسلامی در نراق رخ بنماید.
مرادی اظهارکرد: با اجرای این طرح ویژه شهر نراق در افق پنج ساله به الگویی موفق از نظر برنامه ریزی شهری با حفظ ساختار طبیعی، تاریخی و فرهنگی خودش به سمت توسعه و عمران پیش می رود و می توان آن را به عنوان یک نمونه موفق بین المللی در حوزه مدیریت شهری با اصالت معرفی کرد.
مرادی یادآور شد: نراق در کنار چهار شهر دیگر کشور نامزد تهیه و اجرای طرح ویژه شهری بود و به سبب این طرح حفظ و برجسته شدن ویژگی های تاریخی و مدیریت خاص اعمال می شود.
وی افزود: تصویب شهرهای ویژه کشور در سال 87 مطرح شد که پس از کارشناسی های انجام شده، تهیه ضوابط ططرح برای پنج شهر کشور در استان های مختلف در دستور کار شورای عالی شهرسازی قرار گرفت.
وی ادامه داد: شهرهای نراق، شوشتر، نوش آباد، بشرویه و بیستون مناطق نامزد برای تهیه طرح ویژه شهری بودند که تنها نراق از استان مرکزی موفق به کسب تاییدیه از شورای عالی شهرسازی شده است.
وی بیان داشت:شهرداری نراق در سال های اخیر ویژگی های تاریخی و بافت خشت و گلی و فرسوده را حفظ کرد و آن ها را به عنوان عناصر مزاحم ندیده است بلکه با تغییر شکل شهرسازی مدرن، از هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی این شهر محافظت کرده است.
شهردار نراق گفت: حفظ تاریخ و تمدن شهر نراق در سال های اخیر باعث شد که نراق تنها شهر تاریخی در کشور باشد که بتواند یکی از تهدیدهای اصلی شهرها (بافت فرسوده) را به فرصتی ارزشمند تبدیل کند.
وی افزود: بافت تاریخی منحصر به فرد، ویژگی های خاص اقلیمی و اجتماعی، بهره گیری از آداب و رسوم خاص مردمان و کالبد بکر معماری سنتی از جمله شاخص های مهم نراق به عنوان تنها شهر ویژه کشور است.
وی گفت: موقعیت جغرافیایی نراق و استقرار آن در مجاورت جاذبه های گردشگری محلات و دلیجان ظرفیت مناسبی را برای توسعه و احیای صنعت گردشگری در استان مرکزی فراهم کرده است.
نراق واقع در 15 کیلومتری مسیر دلیجان به کاشان، در سال 1339 با تاسیس شهرداری از نظر تقسیمات کشوری شهر محسوب شد.
نراق با وسعت حدود 70 کیلومترمربع به علت محاصره از سه طرف توسط کوه ها ست و دارای آب و هوای کوهستانی است.
این خطه از طرف شمال به کوه ال و از سوی باختر در 18 کیلومتری به شهر دلیجان و از طرف جنوب به روستای سینقان و ازسوی خاور در 22 کیلومتری به مشهد اردهال، 40 کیلومتری به نیاسر و در 70 کیلومتری به کاشان منتهی می شود.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.