علی ربیعی عصر روز سه شنبه در جریان بازدید از مرکز جامع توانبخشی خیرساز خمین، افزود: جمعیت 30 میلیون نفری سالمند واقعیت پیش روی ایران است و هم اینک نیز با وجود جمعیت هفت میلیون و 400 هزار نفری سالمندان کشور وضعیت زیر ساخت های حمایتی و رفاهی این قشر محدود است و پاسخگوی نیازها نمی باشد.
وی ادامه داد: بخش های درمانی، اجتماعی، رفاهی، تفریحی، گردشگری و اشتغال خاص برای جمعیت سالمند کشور به خوبی ساماندهی نشده است و نیاز است که این کاستی ها به صورت علمی و در کوتاهترین زمان ممکن ترمیم شود.
ربیعی اظهارکرد: در برنامه ششم توسعه و احکام دائمی برنامه ها، شورای عالی دفاع مسئولیت حوزه سالمندی را به منظور ساماندهی بهینه امور این قشر برعهده گرفته است.
وی بیان کرد: هدفگذاری در راهبردهای آغازین برنامه توسعه ششم در حوزه سالمندی بر توسعه خدمات و زیرساخت های درمانی و کاهش هزینه ها در این بخش برای سالمندان قرار دارد به طوری که درمان های تخصصی با کاهش زمات نوبت و گستره حمایت های بیمه ای برای این قشر همراه می شود.
وی گفت: در تهران غربالگری آلزایمر آغاز شده و به زودی این برنامه پیشگیرانه مهم در استان ها نیز کلید می خورد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رویکرد دولت تدبیر و امید بر برنامه های زیست سالمندی سالم قرار دارد و از این رو خانه هایی برای گفت وگوی سالمند تشکیل می شود و صندوق بازنشستگان ماموریت دارد گردشگری سالمندی را گسترش دهد.
ربیعی بیان کرد: زیرساخت های استفاده از تجارب و مزیت های دوران سالمندی به عنوان یک فرصت طلایی به جای تفکر بطالت و تهدید در دولت روحانی با جدیت در دست انجام است که با تکمیل این برنامه ها جهش معنا دار در کیفیت زیست سالمندی کشور رقم می خورد.
وی درخصوص مشارکت خیران در ساماندهی امور اقشار آسیب پذیر جامعه گفت: سازمان های مردم نهاد متعددی برای کارهای خیر جمعی تشکیل شده اند که سرمایه عظیمی در این بخش محسوب می شوند و باید از توان آنان در کنار امکانات دولت برای مهار آسیب های اجتماعی، توسعه حقوق شهروندی، اشتغال و مهارت آموزی نهایت بهره را برد.
وی بیان کرد: با وجودی که حسابرسی خیر جمعی در کشور وجود ندارد اما اگر 50 میلیارد ریال بودجه نهادهای حمایتی باشد کمک های خیران پنج برابر این بودجه است.
وی در خصوص مرکز توانبخشی خیر ساز در خمین گفت: برای ساخت این مرکز 24 میلیارد ریال هزینه شده که هفت میلیارد ریال آن اعتبارات دولتی است و سهم خیران در این طرح اجتماعی مهم برجسته است.
فرماندار خمین نیز در جریان این بازدید گفت:عملیات اجرایی خیرسرای خوبان آفتاب در سال 93 در زمینی به وسعت 10 هزار متر مربع با مشارکت خیران این شهرستان آغاز شد.
سید مهدی ساداتی اظهارکرد: گام اول این طرح اجتماعی که ویژه بیماران ام اس است در 350 متر مربع در سه طبقه با زیر بنای یک هزار و 300 متر در حال تکمیل است و برای تجهیز آن به 75 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی بیان کرد: این مرکز جامع توانبخشی برای بیماران مزمن بستر، ام اس و سالمندان طراحی و ساخته شده است که خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی، مشاوره ای، دارویی و توانبخشی در آن وجود دارد.
وی ادامه داد: برای تکمیل این مرکز و بهره برداری از هفت گام دیگر آن نیاز به 40 میلیارد ریال کمک مالی خیران است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با 105 هزار نفر جمعیت دارای 13 هزار و 500 سالمند است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر یک روزه به استان مرکزی پایگاه اجتماعی زرندیه را بهره برداری کرد و عملیات اجرایی کلینیک تخصصی درمانی زرندیه نیز با حضور وی آغاز شد.
ادای احترام به مقام شامخ شهدای شهرستان ساوه، حضور در نشست شورای اداری استان مرکزی، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، بهره برداری از سالن ورزشی و استخر دلیجان، اورژانس اجتماعی محلات و مرکز خیرسرای خوبان آفتاب از دیگر برنامه های این سفر بود.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.