داور خدادادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعتی ایران دارای سه هزار واحد صنعتی و تولیدی بزرگ و کوچک است که شمار زیادی نیروی کار در این واحدها مشغول به فعالیت است و راهبردهای اولویت دار در ایمنی کار عاملی بازدارنده در حفظ سرمایه های انسانی و بهبود ایمنی و سلامت محیط های کاری است.
وی توضیح داد: حفظ و توجه به این نیروها نقش موثری در توسعه اقتصادی به همراه دارد و باید همه تلاش ها برای جلوگیری از آسیب به این سرمایه ها در محیط های کاری به کار گرفته شود.
نیروهای انسانی در محیط های کاری باید علاوه بر حفظ سلامت جسمی، سلامت روح و روانشان نیز مورد توجه قرار گیرد.
رئیس بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: فصل چهارم قانون کار به موضوع حفاظت فنی و بهداشت کار اختصاص دارد و مطابق ماده 85 قانون کار، برای صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی تدوین می شود برای تمام کارگاه ها، کارفرمایان و کارگران الزامی است.
خدادادی بیان کرد: وظیفه نظارت بر اجرای این آئین نامه ها برعهده ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و از طریق بازرسان کار است و این بازرسان با مراجعه مستقیم به کارگاه های تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی و معدنی بر رعایت اصول ایمنی مطابق با آئین نامه های یاد شده نظارت می می کنند.
وی یادآور شد: بر این اساس، چهار هزار و 892 مورد بازرسی در سال گذشته به صورت ادواری و سه هزار و 105 مورد بازرسی های موردی توسط بازرسان کار از محیط های کسب و کار استان مرکزی صورت گرفته و پنج هزار و 558 ابلاغیه به عنوان موارد مغایرت با آیین نامه های حفاظت فنی به کارگاه ها اعلام شده است.
وی گفت: با توجه به گستردگی کار و محدودیت تعداد بازرسان کار نظارت ها به صورت مراجعه مستقیم و در دوره های زمانی کوتاه و موثر امکان پذیر نیست، بنابراین با تدابیر اندیشیده شده در دولت تدبیر و امید و تدوین آئین نامه به کارگیری مسئولان ایمنی، بخشی از اعمال نظارت بر اجرای اصول ایمنی به صورت اجرای مدل خودبازرسی درون کارگاهی انجام می شود که این مهم با توفیق خوبی همراه بوده است.
رئیس بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: 451 نفر در سال گذشته به عنوان مسئول ایمنی و استقرار در کارگاه ها مورد ارزیابی قرار گرفتند.
خدادای عنوان کرد: با تصویب آئین نامه ایمنی در امور پیمانکاری، تمامی پیمانکاران مکلف به اخذ تائید صلاحیت ایمنی از ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند که یکی از مواردی که برای صدور تائید صلاحیت ایمنی پیمانکاران پیگیری می شود، موضوع آموزش ایمنی کارگران است.
وی بیان کرد: پارسال ضمن بررسی 195 مورد پرونده پیمانکاران برای صدور صلاحیت ایمنی، 15 هزار نفر ساعت کلاس ایمنی عمومی ویژه کارگران و 6 هزار نفر ساعت کلاس ایمنی ویژه کارفرمایان برگزار شد.
رئیس بازرسی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: بررسی حوادث ناشی از کار و تجزیه و تحلیل عمومی این حوادث از دیگر وظایف بازرسان کار، است.
خدادای تصریح کرد: 539 مورد حادثه ناشی از کار در استان مرکزی پارسال مورد بررسی قرار گرفت که 300 مورد آن در سال 95 اتفاق افتاده بود و بقیه مربوط به حوادث ناشی از کار در سال های قبل بود.
وی گفت: از مجموع حوادث بررسی شده، 30 فقره منجر به فوت بود که به ترتیب صنعت ساختمان با 12 مورد و بخش صنعت با 9 مورد بیشترین سهم حوادث ناشی از کار را در استان مرکزی داشتند.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی گفت: حوادث و بیماری های ناشی از کار از مهمترین معضلات و مشکلات در جامعه کار و تولید است.
عنایت الله انصاری افزود: 50 درصد حوادث ناشی استان مرکزی مربوط به بخش حوادث ساختمانی است و این در حالی است که بازار مسکن و ساخت و ساز نسبت به گذشته رکود دارد.
وی بیان کرد: بخش صنعت نیز شاهد حوادث زیادی است اما در کنار حوادث ناشی از کار با بیماری های ناشی از کار نیز مواجه است.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی ادامه داد: به بحث بیماری های ناشی از کار کمتر پرداخته شده که توجه به این مهم در این استان امری ضروری است.
انصاری اظهار کرد: هر مرگ ناشی از حوادث کار حداقل 10 میلیارد ریال به اقتصاد کشور ضربه وارد می کند که این مهم می طلبد به افزایش ایمنی در محیط های کار بیش از پیش توجه شود.
وی گفت: تشکیل کمیته های ایمنی برای کارگاه های بالای 50 نفر به منظور کاهش حوادث ناشی از کار در استان مرکزی جزو ضروریات است که باید با جدیت پیگیری شود.
رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان مرکزی اضافه کرد: آموزش، نظارت و ارزیابی، از موارد با اهمیتی است که در این کمیته ها باید دنبال شود.
انصاری گفت: آموزش به تنهایی برای حوادث ناشی از کار کافی نیست و باید پس از آموزش نظارت ها و ارزیابی ها به گونه ای باشد که تغییر رفتار ایمنی در کارگاه ها رخ دهد.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: در بهار امسال 407 بازرسی ادواری و 482 بازرسی موردی توسط بازرسانی این اداره انجام شد که 535 ابلاغیه به عنوان موارد مغایرت با آیین نامه های حفاظت فنی به کارگاه ها اعلام شده است.
علیرضا مداح موحدی افزود: 51 نفر به عنوان مسئول ایمنی و استقرار در کارگاه ها در بهار امسال مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
وی بیان کرد: 38 پیمانکار صلاحیت ایمنی امسال بر اساس تصویب آیین نامه ایمنی در امور پیمانکاری در این استان دریافت کرده اند.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: بحث آموزش اصول ایمنی در کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در این راستا گام های بلندی در استان برای جامعه کار و کارفرما برداشته شده است.
مداح موحدی اظهار کرد: در این مدت یکهزار و 560 نفر ساعت آموزش ایمنی به کارگران و 860 نفر ساعت به کارفرمایان ارایه شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: توجه به مسائل ایمنی در محیط های کاری امری ضروری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
محمدتقی آبایی هزاوه افزود: غفلت و بی توجهی به مسایل ایمنی عواقب و نتایج غیرقابل جبرانی خواهد داشت که این مهم می طلبد مسایل ایمنی در محیط های کاری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: 30 نفر در سال گذشته در اثر حوادث ناشی از کار در استان مرکزی جان خود را از دست دادند و در سه ماه اول امسال 10 نفر در این حوادث جان باخته اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: از مجموع حوادث سه ماه اول امسال 6 نفر مربوط به حوادث ساختمان و چهار نفر مربوط به سایر بخش ها است.
آبایی هزاوه عنوان کرد: در این مدت 88 حادثه کار در استان مرکزی بررسی شده است که 50 مورد آن مربوط به امسال و بقیه از سنوات گذشته بوده است.
استان مرکزی دارای سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.