به گزارش ایرنا، دکتر پریچهر سلطانی روز چهارشنبه در همایش زن، اقتصاد، اشتغال و توسعه با رویکرد روابط بین الملل که در مرکز فناوری و کسب و کار استان مرکزی برگزار شد، با اشاره به شعار سال عنوان کرد: زنان نقش بی بدیلی در توسعه پایدار دارند و باید برای حضور آنها در عرصه های اقتصادی و اجتماعی کشور بستر و شرایط لازم فراهم شود.
وی با اشاره به تاکیدات بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت: امام خمینی(ره) تاکید داشتند که زنان باید در مقدرات اساسی کشور دخالت داشته باشند و امروز مقدرات اساسی کشور مسئله اقتصاد است و باید زمینه حضور زنان در عرصه های اقتصادی کشور هموار شود.
وی افزود: بیش از 90 درصد صنایع کشور، صنایع کوچک هستند که با نیروی انسانی کمتر از 50 نفر فعالیت دارند و طبق بررسی های صورت گرفته 700 زن کارآفرین در شهرک های صنعتی کشور فعال هستند و در استان مرکزی با وجود 2 هزار 495 واحد صنعتی، تنها 6 زن کارآفرین فعالیت دارند که باید با بسترسازی مناسب و حمایت های تشویقی، این سهم در صنعت استان مرکزی افزایش یابد.
مشاورمعاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران بیان کرد: در همه شهرهای کشور مراکز فناوری و کسب و کار فعال هستند و زنان می توانند از این ظرفیت بهره مند شوند که در این راستا تفاهم نامه همکاری با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی منعقد شده است.
وی اظهار کرد: 20 درصد از اعتبارات تملک دارایی به ارائه تسهیلات بخش صنعت اختصاص یافته است و فرصت مناسبی برای زنان به شمار می رود که از این تسهیلات با نرخ سود پایین استفاده لازم را در فعالیت های اقتصادی خود استفاده کنند.
سلطانی حضور زنان در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی با 50 درصد تخفیف، کنسرسیوم های صادراتی و خوشه های صنعتی که با عاملیت زنان ایجاد شده و دوره های آموزشی را بخشی از حمایت از زنان کارآفرین و صنعتگر و فعال اقتصادی دانست.
مشاور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی کشور خاطر نشان کرد: مشکلات در حوزه فعالیت زنان در عرصه های مختلف وجود دارد اما با همه این عوامل و دغدغه های خانوادگی؛ زنان محکم ایستاده اند و دوشادوش مردان مسیر توسعه کشور را پیش گرفته اند.

*** پایه توسعه پایدار نگاه عدالت جنسیتی در کشور است
به گزارش ایرنا، دبیر اتاق های فکر استان های نهاد ریاست جمهوری به ارائه مطالبی درخصوص زنان، عدالت جنسیتی و توسعه پایدار پرداخت و گفت: زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور سهم کافی در اقتصاد و عرصه های اجتماعی کشور ندارند و این امر آسیب شناسی گسترده ای را می طلبد.
مسعود درودی بیان کرد: در سند توسعه پایدار سال 2015 بخشی از سند به برابری جنسیتی با 17 افق اختصاص یافت که شاخص های مختلفی همچون شکاف جنسیتی، برابری و نابرابری جنسیتی، توانمندسازی جنسیتی مطرح شد که نابرابری جنسیتی مباحثی همچون سلامت، توانمندی و بازارکار را مورد توجه قرارداد.
درودی افزود: شاخص های جنسیتی در اسناد بین المللی وضعیت ایران با توجه به رویکرد بین المللی در بازه زمانی 2006 تا 2015 در چهار حوزه مورد بررسی قرار گرفته به طوری که در بخش مشارکت اقتصادی از رتبه 113 در سال 2006 به رتبه 141 در سال 2015 رسید.
وی خاطر نشان کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور دو رویکرد متفاوت در خصوص حضور زنان در جامعه را شاهدیم، در برنامه چهارم و گفتمان اصلاحات توانمندسازی وارتقای کیفیت زندگی که به شاخص های برابری جنسیتی نزدیک است مورد توجه قرار گرفت و بر اهمیت نقش مستقل زن در جامعه و خانواده تاکید شد اما در برنامه پنجم توسعه و گفتمان دولت مهرورزی بر رویکرد خانواده گرایی در حوزه مسائل زنان و خانواده و بر اهمیت خانواده و زن به عنوان عنصر کانونی نهاد خانواده تاکید شد.
پژوهشگر رشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: طبق بررسی و مطالعاتی به منظور هدف گذاری و سیاست گذاری صحیح در دولت تدبیر و امید، مطالبات زنان در جامعه ایران مورد واکاوی قرار گرفت که حاکی از کیفی بودن مطالبات مردم است.
وی ادامه داد: 27 درصد مطالبات زنان مربوط به نابرابری، 22 درصد مربوط به بیکاری، 21 درصد امنیت اجتماعی، 10 درصد مطالبات مربوط به پوشش و حجاب و 14 درصد مربوط به فقر و محرومیت های اقتصادی است و بر همین اساس چهار ملاحظه در سیاست گذاری های دولت مورد تاکید قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: یکی از ملاحضات مهم بحث بهداشت است که در سال های اخیر شاخص های سلامت در کشور ارتقا یافته اما ویژگی مهم در این زمینه بروز اختلال های روانی به ویژه افسردگی در جامعه زنان است.
درودی افزود: اضافه وزن در زنان 2 برابر بیش از مردان است که این شاخصه اشتغال و مدیریت آنها را تحت الشعاع قرار می دهد.
وی با اشاره به شاخص مشارکت اقتصادی زنان گفت: بر پایه داده های مرکزی آمار در دهه های گذشته؛ تنها 15 درصد اشتغال برای زنان فعال شده است در صورتی که زنان نیمی از جمعیت کشور هستند.
وی، توسعه مشاغل بخش خصوصی، پاره وقت و توجه و شناسایی بخش غیررسمی اشتغال زنان را از راه حل های موثر در توسعه مشارکت اقتصادی این قشر از جامعه دانست.
پژوهشگر رشد مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: برنامه ششم توسعه کشور برای نخستین بار بحث عدالت جنسیتی را مطرح کرده است و امید است با توجه به تمام ملاحظات و چالش های موجود و تعریف این نوع از عدالت در سیاست گذاری و برنامه ریزی ها وارد مرحله اجرایی شود.
درودی تصریح کرد: بنیان توسعه پایدار بر مبنای نگاه عدالت جنسیتی در کشور است و درپی این هستیم که زن در خانواده و عرصه های اجتماعی حضور اشته باشد و این امر منوط به این است که زنان خود در این راستا دغدغه مند باشد.

*** استقلال بیشتر زنان نرخ مشارکت اقتصادی آنان را افزایش می دهد
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: زنان در دو بخش اقتصاد خانواده همچون درآمد، اصلاح الگوی مصرف، آموزش و بهره وری و مباحث اقتصادی کلان به عنوان عرضه کننده نیروی کار نقش آفرین هستند اما آنچه در کشور مشهود است نرخ پایین مشارکت زنان در کشور است که به 12 درصد می رسد و این عدد در استان مرکزی 6 درصد است.
محمود نعمتی بیان کرد: نرخ بیکاری در کشور باعث می شود که زنان در صف دوم جویای کار پس از مردان قرار گیرند اما، آنچه مهم است اصل موفقیت زنان در کار است که این امر انگیزه شغلی آنها را افزایش می دهد.
وی افزود: در سال های اخیر موفقیت زنان در مشاغل مختلف نرخ مشارکت آنان را افزایش داده است و مسئولان نیز با توجه به ظرفیت این جمعیت حمایت لازم را ارائه کرده اند.
نعمتی با اشاره به استقلال کاری زنان اظهار کرد: هر قدر که درآمد و استقلال زنان بیشتر باشد نرخ مشارکت آنان در عرصه های اقتصادی و اجتماعی بیشتر خواهد بود و این امر به مسائل فرهنگی و عقیدتی نیز باز می گردد.

*** هشت درصد زنان استان مرکزی دارای کارت بازرگانی هستند
به گزارش ایرنا، رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی در این همایش گزارشی از وضعیت صنعتی استان مرکزی، صنایع خرد، متوسط و مادر در شهرستان های اراک و ساوه، مزیت های اقتصادی در شهرستان های دلیجان، محلات، خمین و شازند به عنوان زمینه بستر و ظرفیت های سرمایه گذاری اقتصادی را ارائه کرد.
محمدرضا جعفری عنوان کرد: هزار و 200 نفر در استان مرکزی دارای کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی هستند که یک و سه دهم درصد کل کارت های کشور را به خود اختصاص داده اند و از این تعداد 109 نفر از اعضا معادل هشت درصد از بانوان هستند که 32 کارت فعال است.
وی بیان کرد: البته با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی این تعداد کارت قابل قبول نیست و با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را نیز تشکیل می دهند باید شاهد افزایش زنان فعال در عرصه های اقتصادی و بازرگانی باشیم و به عنوان یکی از اهداف کانون زنان بازرگان مورد توجه قرار گیرد.
جعفری گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور همچنان برای بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط در شرایط رکود به سر می برد و در بخش صنعتی نیز با ظرفیت مازاد مواجه هستیم، سسیتم بانکی کشور الکترونیکی شده است و در آینده نزدیک با کوچک و چابک سازی این بخش بسیاری از شعب تعطیل می شوند از طرفی بدنه دولت نیز در حال کوچک سازی است و باید برمبنای مزیت های نسبی همچون صنعت گردشگری، مشاغل پایدار دیگر ایجاد شود.
وی اظهار کرد: صنعت کشور در شرایط کنونی به گونه ای است که کالای تولیدی متقاضی لازم را ندارد و در این راستا کانون زنان بازرگان نیز می تواند در کنار اتاق های بازرگانی با تلاش در جهت بازارسازی زمینه صادرات و افزایش تقاضا را با تقویت تعاملات بین المللی ایجاد کند.
رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی تاکید کرد: در بحث توسعه تعاملات بین المللی، آموزش اصلی مهم قلمداد می شود و باید به صورت تخصصی دنبال شود و دراین راستا اتاق و کانون زنان بازرگان استان مرکزی تعاملات خوبی دارند.

***حضور زنان در اقتصاد نشان از نبود تفاوت های جنسیتی است
رئیس کانون زنان بازرگان استان مرکزی با تاکید بر معرفی ظرفیت بانوان در عرصه های مختلف گفت: حضور زنان در امور اقتصادی نشان از نبود دیدگاه تفکیک جنسیتی در کشور است و این قشر با باورمندی، مهارت آموزی و تحصلات آکادمیک نقش آفرینی در عرصه اجتماعی و اقتصادی کشور را وظیفه و رسالت خود می دانند.
رحمتی با اشاره به شعار سال افزود: ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشور منوط به استفاده از همه منابع موجود در کشور است و زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور وظیفه دارند در عرصه اقتصادی فعال باشند.
وی تصریح کرد: حضور زنان در عرصه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کشور سابقه ای دیرینه دارد اما برای رشد نیازمند حمایت هستند و با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی باید سهم زنان دراین عرصه افزایش یابد اما ایجاد اشتغال و فعالیت در عرصه صنعتی نیازمند سرمایه بالاست و باید در این راستا از الگوهای موفق در کشورهای همانند ایران تجربه کسب شود.
رحمتی افزود: در حوزه تولید صنایع دستی ایران سومین کشور جهان است اما در عرصه صادرات در رده سی ام قرار دارد.
وی بیان کرد: صنایع خرد و کوچک باید به صورت تخصصی معرفی شوند واین امر مستلزم حضور تلاشگران اقتصادی در بازارهای جهانی و نمایشگاه های مختلف است که در این راستا با حمایت از حضور زنان در عرصه جهانی می توان اتفاقی موثر را رقم زد.
رئیس کانون زنان بازرگان استان مرکزی اظهارکرد: استان مرکزی محل استقرار و فعالیت صنایع مادر و بزرگ است که در اولین نگاه دیدگاه مردانه ای را ایجاد می کند اما با واکاوی شرایط می توان زنانی را نام برد که در این عرصه فعال هستند و دوشادوش مردان در صنعت و اقتصاد تلاش می کنند.
استان مرکزی با جمعیت بیش از یک میلیون و 99 هزار نفر و وجود بیش از 2 هزارو 800 واحد صنعتی به عنوان یکی از چهار قطب صنعت کشور مطرح است.
به گزارش ایرنا، در حاشیه این همایش نمایشگاهی از دستاوردهای زنان در حوزه اقتصاد به نمایش درآمد.
6992/3075/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.