مجتبی مومن روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: در سال جاری هیچ گونه آتش سوزی در مراتع تفرش رخ نداده اما، با توجه به اینکه آتش سوزی یکی از خطرناک ترین و مخرب ترین عوامل نابودکننده منابع طبیعی به شمار می رودتقویت دایراه اقدامات حفاظتی و نظارتی از موضوعات اساسی است.
مومن بیان کرد: هر ساله به واسطه سهل انگاری و عوامل انسانی در عرصه های طبیعی آتش سوزی هایی رخ می دهد کمه خسارات بالایی دارند و این دامنه خسارتی تنها در از بین بردن پوشش منطقه نیست بلکه موجودات مفید در خاک را نیز از میان می برد.
وی، پیشگیری را یکی از مهمترین عوامل در جلوگیری از بروز حریق در مراتع دانست و گفت: ضمن پیشگیری و تقویت و افزایش گشت های مراقبتی و نظارتی در مناطق بحرانی و مستعد آتش سوزی گروه های اطفای حریق تشکیل و آماده بروز هرگونه رخدادی هستند در کنار این امر اطلاعیه ها و نکات ایمنی به کشاورزان، دامداران، دهیاری ها و شوراهای اسلامی منتقل شده است. این مسئول از تشکیل نشست مدیریت بحران شهرستان با هدف آمادگی های لازم در این راستا خبر داد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش تصریح کرد: با توجه به پایان ماه مبارک رمضان و آغاز تعطیلات تابستانی و گردشگر پذیر بودن شهرستان تفرش باید نکات ایمنی در زمینه جلوگیری از بروز حریق در مراتع مورد توجه قرار گیرد چراکه عمده دلیل آتش سوزی ها عوامل انسانی و سهل انگاری در اطمینان از خاموش کردن آتش است و در این راستا مردم باید خود یاریگر منابع طبیعی باشند.
وی اظهار کرد: شهرستان تفرش با وجود محدودیت ها در زمینه تجهیزات اطفای حریق مراتع با وسایل موجود خود به محض بروز حریق به محل اعزام می شوند و بهره مندی موثر از کمک های مردمی نیز از ارکان مهم است و مردم می توانند در صورت مواجه با آتش در مراتع به سرعت با شماره 1504 تماش گیرند تا از گسترش آتش جلوگیری شود.
مومن گفت: پنج مورد آتش سوزی پارسال در شهرستان تفرش در سطح 120 هکتار از مراتع رخ داد و با توجه به خسارت 10 میلیون ریالی برای هر هکتاری در مجموع یک میلیارد و 200 میلیون ریال به مراتع شهرستان خسارت وارد شد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تفرش عنوان کرد: حدود 50 هکتار از اراضی شهرستان تفرش نیز در سال 94 دچار آتش سوزی شد که در سال گذشته شاهد رشد 2 و نیم برابری حریق ناشی از عوامل انسانی و سهل انگاری در این خطه بودیم و امید است امسال با تهمیدات اندیشیده شده و رعایت نکات ایمنی آتش سوزی ها به حداقل برسد.
شهرستان تفرش با جمعیت 16 هزار 447 نفر به عنوان یکی از توابع استان مرکزی در فاصله 90 کیلومتری اراک واقع شده است.
6992/3075/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.