به گزارش ایرنا، حسام الدین عشقی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: 575 مورد از این شکایات به صورت مستقیم از سوی اقشار مختلف مردم با ثبت نام و عنوان شکایت است و بقیه به صورت اعلامیه های مردمی از طریق تلفن به سامانه 136 بدون ثبت نام نشان است.
وی ادامه داد: در سه ماه نخست امسال نیز 127 مورد انواع شکایات مردمی از دستگاه های اجرایی ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 79 شکایت ثبت شده است، افزایش چشمگیری مشاهده می شود.
بازرس کل استان مرکزی بیان کرد: نارضایتی از عملکرد دستگاه های مختلف مهمترین و بیشترین فراوانی شکایات واصله به این دستگاه بوده است.
وی اضافه کرد: چنانچه مردم از نحوه ارائه خدمات وزارتخانه، اداره، شرکت دولتی یا موسسه مامور به خدمت عمومی در زمینه های نقض قوانین، انجام وظیفه ناقص، اطاله رسیدگی، پاسخگو نبودن و ضعف در ارائه خدمات شکایتی داشته و ذینفع آن باشند و از این سازمان خواهان رسیدگی برای احقاق حق خود باشند و یا به عنوان یک شهروند آگاه با حس مسئولیت اجتماعی از سوء جریان اداری نظیر تضییع اموال عمومی، دولتی، منابع طبیعی و محیط زیست، وجود فساد و جرم و یا دیگر تخلفات اداری اطلاعاتی داشته باشند، می توانند شکایت و یا اطلاعات خود از این گونه سوء جریانات را به سامانه ملی رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی کل کشور ارسال نمایند تا وفق مقررات به آنها رسیدگی شود.
عشقی بیان کرد: وظیفه سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور در وزارتخانه ها، دستگاه های دولتی و عمومی و شرکت های دولتی و موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی و به طور کلی دستگاه های اجرایی کشور است.
وی اظهار کرد: نظارت و بازرسی در این سازمان به سه شکل شامل بازرسی مستمر برنامه ریزی شده از سال قبل، بازرسی فوق العاده حسب الامر مقام معظم رهبری و یا به دستور رئیس قوه قضائیه و یا درخواست رئیس جمهوری و یا کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی و یا بنا به تقاضای ریاست جمهوری، رئیس قوه قضائیه و یا وزرا ضروری تشخیص داده شود و بازرسی های موردی انجام می پذیرد.
وی گفت: بازرسی مستمر به صورت عادی و مداوم براساس سیاست ها و خط مشی کلی نظام انجام می شود، بازرسی فوق العاده نیز براساس ضرورت صورت می گیرد و در خصوص بازرسی موردی ، رئیس سازمان می تواند در موارد مشخصی بازرسی را پیشنهاد کند.
بازرس کل استان مرکزی اضافه کرد: سال گذشته 52 مورد بازرسی برنامه ریزی شده و مستمر، یک مورد بازرسی فوق العاده و 166 مورد بازرسی موردی از دستگاه های اجرایی استان انجام شد که بر این اساس177 گزارش به دستگاه اجرایی، 164 مورد گزارش به مراجع ذیربط در امر تخلفات اداری، انضباطی و انتظامی و 65 گزارش کیفری به مراجع زیرمجموعه قوه قضائیه صادر شد.
وی بیان کرد: در این راستا 455 متخلف به مراجع ذیربط به مسائل اداری، انضباطی و انتظامی و 167 نفر نیز به مراجع قضایی معرفی شدند و 200 میلیارد ریال از محل مطالبات بانکی، بازگشت اموال دولتی و شناسایی فرار مالیاتی به خزانه دولت واریز شد.
عشقی با بیان اینکه سال گذشته 788 مورد گزارش اصلاحی به دستگاه های اجرایی استان صادر شد، بیان کرد: دستگاه های اجرایی استان با اجرایی ساختن بخشی از گزارش های سال گذشته در مجموع 900 گزارش در سال جاری اجرایی شد.
وی، در خصوص فعالیت سازمان بازرسی استان مرکزی در تصرفات اراضی ملی نیز گفت: سال گذشته سه هزار و 393 هکتار از اراضی مشکوک به تصرف به دستگاه ها از قبیل سازمان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان معرفی شد که از این میزان یک هزار و 977 هکتار تائید و تا کنون 359 هکتار رفع تصرف شد.
بازرس کل استان مرکزی فعالیت های اثر بخشی این سازمان در سال گذشته را 154 مورد عنوان کرد و گفت: وصول بیش از 2 میلیارد حقوق دولتی، شناسایی فرار مالیاتی بیش از سه میلیارد ریال، استرداد وجوه دولتی به ارزش 13 میلیارد ریال از دیگر فعالیت های بازرسی استان مرکزی در سال گذشته است.
وی گفت: بازرسی استان مرکزی در سال گذشته در 164 مورد مناقصه و 25 مورد مزایده به ارزش 2 هزار و 940 میلیارد ریال نظارت مستقیم داشت که در 35 مورد از مناقصه ها و چهار مورد از مزایده ها تذکر اصلاح روند معاملات صادر شد.
عشقی افزود: در سال گذشته 10 مورد مناقصه به ارزش 960 میلیارد ریال و چهار مورد مزایده به ارزش سه میلیارد و 600 میلیون ریال ابطال و پنج مناقصه به ارزش 17 میلیارد ریال و یک مزایده به ارزش چهار میلیارد و 200 میلیون ریال نیز لغو شد.
212 شعبه دادسرا، دادگاه و دادگاه های عمومی، 137 شعبه حل اختلاف و 170 موسسه داوری به جمعیت یک میلیون 414 هزار نفری استان مرکزی خدمات قضایی ارائه می کنند.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.