به گزارش ایرنا، استقرار ۲۱ صنعت مادر بالای ۵۰۰پرسنل ، ۴۶ شهرک وناحیه صنعتی ، دومنطقه ویژه اقتصادی ورتبه چهارم صنعتی کشور شرایط خاصی را برای استان مرکزی رقم زده است
وجود خوشه های صنعتی نظیر آلومینیوم، قطعات خودرو، گل و گیاه و سنگ، عایق رطوبتی، صنایع ریلی، نفت و گاز و پتروشیمی، پتانسیل و ظرفیت های استان است که انگیزه سرمایه گذاران داخلی و خارجی را برای سرمایه گذاری در استان بالا برده است.
نگاهی گذرا به سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ استان مرکزی نشان می دهد که این استان چه جایگاه ویژه ای در کشور دارد.
تشدید تحریم ها و واگذاری غلط و بی برنامه برخی واحدهای صنعتی باعث شد، بسیاری از کارخانه های استان مرکزی که در گذشته ای نه چندان دور، غول های صنعتی خاورمیانه محسوب می شدند، به ورطه رکود کشیده شوند.
با آغاز فعالیت دولت یازدهم احیای این کارخانه ها قرار گرفت و گام های موثری به خصوص در سال های 1394 و 1395 برداشته شد.
بر همین اساس میزگردی تخصصی با حضور تنی چند از مدیران صنعتی و اقتصادی استان مرکزی در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان مرکزی با هدف بررسی عملکرد دولت یازدهم در صنعت و اقتصاد این استان برگزار شد.
شرکت کنندگان در این میزگرد کاهش نرخ نورم استان مرکزی از 33 و نه دهم در سال 1392 به 9 و هشت دهم در پایان سال 94، کاهش نرخ بیکاری این استان از 10 و چهار دهم سال 1391 به هفت و سه دهم در پایان سال 95، افزایش روابط کارگزاری با سه بانک خارجی در ژاپن، چین و کره جنوبی در سال 91 به 80 بانک خارجی در آسیا و اروپا را از مهمترین تحولات صنعتی و اقتصادی استان مرکزی در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید دانستند.
همچنن ارتقای اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در 11 شاخص جهانی، افزایش بازارهای هدف صادرات کالاهای کشور به خصوص استان مرکزی از 30 کشور در سال 91 به 74 کشور در سال 95، عقد 657 قرارداد با متقاضیان سرمایه گذاری در شرکت شهرک های استان مرکزی در چهار سال گذشته و درآمد 330 هزار میلیارد ریالی گمرکات استان مرکزی از دیگر موارد مورد بحث در این میزگرد بود.

*** ترمیم پیکره بی جان اقتصاد و صنعت استان مرکزی در دولت یازدهم
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی گفت: تقویت زیرساخت های صنعتی و حمایت از واحدهای تولیدی از رویکردهای مهم دولت تدبیر و امید در این استان بود.
محمود نعمتی افزود: ارتقای سطح معیشت مردم، توسعه اقتصادی پایدار و به خصوص ایجاد اشتغال تنها از رهگذر حمایت و توسعه صنایع می گذرد که دولت یازدهم برای دست یابی به این مهم بخش قابل توجهی از ظرفیت های کشور را در مسیر تحقق این اهداف والا قرار داد.
وی ادامه داد: روحیه حمایت از سرمایه گذاری در بخش صنعت با استفاده از سرمایه گذاری داخلی و استقبال از سرمایه گذاران خارجی در استان مرکزی نیز بسط داده شد و در مدت چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید زمینه های انقلاب صنعتی در این استان فراهم شد.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی بیان کرد: از سال 1392 شرایط اقتصادی و صنعتی کشور هر روز بهتر از روز گذشته می شد تا اینکه موفقیت تیم مذاکره کننده در جریان برجام، شرایط استان به بهترین شکل ممکن رسید و فرصت های چشمگیری در مقابل کارخانه های صنعتی استان قرار گرفت.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای رسمی کشور در پایان فعالیت دولت دهم، نرخ بیکاری استان مرکزی 10 و چهار دهم بود اما این مهم در پایان سال گذشته به هفت و سه دهم رسید به طوری که استان مرکزی کمترین نرخ بیکاری در کشور را به خود اختصاص داد.
نعمتی اضافه کرد: نرخ تورم استان مرکزی نیز در پایان سال 1391، 33 و 9 دهم بود اما در سال 1394 به 9 و هشت دهم رسید.
وی گفت: صادرات غیر نفتی استان در سال 1392، 500 میلیون دلار بود اما این مهم در سال 1395 به 736 میلیون دلار رسید.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی بیان کرد: تا قبل از سال 1392، 80 درصد کالاهای استان مرکزی به سه کشور منطقه صادر می شد در صورتی که در سال 1395، 80 درصد تولیدات این استان به 17 کشور صادر و در مجموع با 74 کشور مطرح دنیا مراودات تجاری برقرار شد که این مهم در سال 91 کمتر از 40 کشور بود.
وی اضافه کرد: روابط کارگزاری و نقل و انتقال پول بازرگانان ایرانی قبل از سال 1392 تنها با سه بانک هند، چین و کره جنوبی بود اما در سال 95 روابط کارگزاری تجار، بازرگانان و صنعتگران استان مرکزی با بیش از 80 بانک در نقاط مختلف دنیا انجام شد.
نعمتی افزود: واردات استان مرکزی پیش از سال 92 تنها از سه کشور کره جنوبی، چین و هند بود اما هم اکنون از 18 کشور دنیا کالا وارد استان می شود.
وی اضافه کرد: هم اینک در حالی که فصل برداشت نیز نزدیک است، برای 18 ماه ذخیره گندم در استان وجود دارد.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی اضافه کرد: تعداد زیادی از کارخانه های استان مرکزی قبل از سال 92 به تعطیلی کشیده شد اما در سال گذشته یک هزار و 66 واحد صنعتی کوچک و بزرگ با دریافت هفت هزار 360 میلیارد ریال احیا و به خط تولید برگشتند.
وی افزود: تعیین تکلیف واحدهایی که توسط بانک ها تملک شده، حمایت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی، توسعه صادرات غیر نفتی با شناسایی بازارهای خارجی، تقویت گمرکات، برنامه ریزی برای صدور به هنگام کالاها از بنادر، استفاده از حداکثر ظرفیت منابع مالی بانک ها، صندوق توسعه ملی از مهمترین برنامه های استانداری مرکزی در سال جاری است.
نعمتی ادامه داد: ارتقای نقش شورای گفت و گو برای تقویت بخش خصوصی و اثر بخشی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و حمایت از تولیدکنندگان و آمایش سرزمینی نیز یکی از دیگر برنامه های استانداری در سال جاری است.
وی گفت: 386 واحد صنعتی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در استان مرکزی وجود دارد که از این تعداد 117 واحد درخواست تسهیلات سرمایه در گردش دارند.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی بیان کرد: استانداری و نهادهای صنعتی و اقتصادی استان همه ظرفیت های خود را برای راه اندازی این واحدها به کار می گیرند چرا که در این صورت 10 هزار فرصت شغلی پایدار در استان ایجاد می شود.

*** افزایش سه برابری صادرات کالاهای تولیدی استان مرکزی به کشورهای مختلف جهان
مدیرکل گمرکات استان مرکزی نیز گفت: زمینه صادرات کالا از این استان در دولت تدبیر و امید و به خصوص پس از توافق هسته ای به 74 کشور جهان فراهم شد.
مهدی میر اشرفی افزود: کالاهای تولیدی این استان در بدو فعالیت دولت یازدهم به 25 کشور جهان صادر می شد که با سیاست های موفق دولت یازدهم در حوزه افزایش مراودات تجاری با کشورهای خارجی و پسا برجام زمینه صادرات کالا از این استان به کشورهای خارجی سه برابر شده است.
وی ادامه داد: تراز تجاری استان مرکزی نیز با اقدام های دولت تدبیر و امید و فراهم شدن حضور تولیدکنندگان در بازارهای جهانی در 2 سال گذشته برای نخستین بار در 63 سال گذشته مثبت شده است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی بیان کرد: تراز تجاری این استان پارسال با صادرات 730 میلیون دلار صادرات و 291 میلیون دلار واردات حدود 2 و نیم برابر افزایش یافته است.
میراشرفی گفت: 889 هزار و 144 تن انواع کالا از گمرکات این استان پارسال به کشورهایی از جمله افغانستان، ترکیه، عراق، ترکمنستان، پاکستان، سوریه، گرجستان، بلغارستان، ارمنستان، ازبکستان، قزاقستان، ایتالیا، آذربایجان، عمان، لهستان، آلمان، کانادا و مالزی صادر شده که نسبت به سال قبل از آن حدود 30 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی خاطر نشان کرد: هیدروکربورهای هیدروژنه، پلی اتیلن سبک خطی، پلی پروپیلن، پلی اتیلن سنگین، کیسه فریزر، شمش آلومینیوم، الیاف پلی استر، مرغ منجمد، انواع بلور، شیشه، آبمیوه، کاشی و سرامیک، قطعات ریخته گری از چدن، چیپس، کیسه فریزر و گاز مایع عمده کالاهای صادر شده پارسال از این استان بوده است.
میراشرفی، تسریع و تسهیل در واردات مواد اولیه ارزان قیمت و افزایش ارزش افزوده برای استان مرکزی را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم برای استان و کشور دانست و ادامه داد: 135 هزار و 914 تن کالا در سال گذشته از سایر کشورها به این استان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 57 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی افزود: این کالاها از 52 کشور جهان از جمله ایتالیا، ترکیه، آلمان، چین، ازبکستان، امارات متحده عربی، بلژیک، یونان، سوئیس، دانمارک، اسپانیا، فرانسه، کره جنوبی، روسیه، برزیل، جمهوری چک، کنیا و سنگاپور به این استان وارد شده است.
میراشرفی، ارزش صادرات هر تن نفت خام از کشور را حدود 250 دلار عنوان کرد و گفت: واردات مواد اولیه تولید و ماشین آلات خط تولید، افزایش فرآوری محصولات خام نفتی و افزایش 750 دلاری هرتن کالای صادراتی را برای استان و کشور به همراه داشته است.
وی گفت: جلوگیری از خام فروشی، افزایش درآمدهای اقتصادی و ایجاد اشتغال از مزایای واردات کالاهای سرمایه ای، مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید به کشور است.

*** اشتغالزایی 6 هزار و 232 نفر در شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تا پایان سال 1395، 6 هزار و 232 فرصت شغلی در شهرک های صنعتی نقاط مختلف استان مرکزی ایجاد شد.
مصطفی آمره افزود: این درحالی است که از ابتدای فعالیت شرکت شهرک ها در استان مرکزی (1367) تا پایان سال 1391، 26هزار و 646 فرصت شغلی در شرکت شهرک های این استان ایجاد شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت شرکت شهرک های استان مرکزی تا پایان دولت دهم یک هزار و 281 واحد صنعتی در این شهرک ها بهره برداری شد ، در صورتی که در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید 328 واحد صنعتی در شرکت شهرکهای استان به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت شهرکهای استان مرکزی سرمایه گذاری در شرکت شهرکهای این استان از سال 1367 تا پایان سال 1391 را 17 هزار و 749 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید 16 هزار و 597 میلیارد ریال در شرکت شهرک های صنعتی این استان سرمایه گذاری شده است که درصد تغییرات این مهم به بیش از 94 درصد می رسد.
وی اظهار کرد: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تا کنون 604 هکتار زمین به سرمایه گذاران صنعتی واگذار شده است در صورتی که از ابتدای فعالیت شرکت شهرک ها تا پایان دولت دهم، یک هزار و 196 هکتار زمین به سرمایه گذاران واگذار شده است که این مهم نیز 51 درصد تغییر داشته است.
آمره با بیان اینکه پنج شهرک و ناحیه صنعتی در دولت یازدهم در استان مرکزی ایجاد شد، بیان کرد: این در حالی است که از سال 1367 تا پایان دولت دهم 28 شرکت و ناحیه صنعتی در این استان ایجاد شده بود.
وی گفت: انعقاد بیش از 840 میلیارد ریال قرارداد عمرانی در راستای تکمیل زیرساخت های شرکت شهرکهای استان از قبیل تامین آب شرب به میزان 93 لیتر بر ثانیه، تامین برق به میزان 74 مگاوات، ایجاد 2 ایستگاه آتشنشانی، تکمیل سیستم فاضلاب و ایجاد تصفیه خانه چهار شهرک، تامین گاز 6شهرک، ایجاد 60 هکتار فضای سبز و ساخت و بهسازی محورهای دسترسی از دیگر اقدامات شرکت شهرک های استان مرکزی در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید است.
مدیرعامل شرکت شهرک های استان مرکزی اضافه کرد: فعال سازی کلینیک صنعت، تقویت صندوق حمایت از صنایع کوچک، توسعه خدمات مشاوره ای و فنی واحدهای مستقر در مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، راه اندازی و توسعه فن بازار منطقه ای استان با همکاری فن بازار ملی ایران و کسب رتبه نخست کشوری، ایجاد کنسرسیوم صادراتی خوشه سنگ محلات، اجرای طرح مطالعه فراگیر خوشه ها و شناسایی هشت خوشه صنعتی و شرکت مستمر در نمایشگاه های داخلی و خارجی از دیگر فعالیت های شرکت شهرکهای استان مرکزی در چهارسال فعالیت دولت یازدهم است.
وی با بیان اینکه خوشه بندی صنایع کوچک استان از سال های قبل در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی قرار گرفت، بیان کرد: خوشه های صنایع ریلی، عایق رطوبتی دلیجان، سنگ محلات، نفت، گاز و پتروشیمی اراک، گل تزئینی محلات، تریکوی محلات، آلومینیوم اراک و قطعات خودرو اراک شناساسی شده که سه خوشه صنایع ریلی، عایق رطوبتی دلیجان و سنگ محلات به طور رسمی فعالیت خود را از سال 1392 آغاز کرده است.

*** جذب 40 درصدی سرمایه گذاری های خارجی این استان در دولت تدبیر و امید
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی نیز گفت: 40 درصد از مجموع سرمایه گذاری های خارجی انجام شده در استان مرکزی در دولت یازدهم به منصه ظهور رسیده است.
حسن میرزاخانی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون 41 سرمایه گذار خارجی با حجم سرمایه گذاری 978 و 9 دهم میلیون دلار در استان مرکزی جذب شده است که 11 سرمایه گذار با حجم سرمایه گذاری 391 و سه میلیون دلار آن در دولت یازدهم بوده است.
وی ادامه داد: از مجموع سرمایه گذاری های خارجی محقق شده در استان مرکزی 298 و چهار دهم میلیون دلار در دولت تدبیر و امید محقق شده که 37 و هشت دهم میلیون دلار جذب و به استان وارد شده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی بیان کرد: این سرمایه گذاری ها منابعی را شامل می شود که هیات های سرمایه گذاری برای حضور در طرح ها به استان وارد کرده و پرونده آن در هیات سرمایه گذاری خارجی تصویب شده و سرمایه گذاری جذب شده آن دسته از منابعی است که سرمایه و ماشین آلات متقاضی برای اجرای طرح ها به استان وارد شده است.
وی گفت: 21 سرمایه گذار از آسیا، 17 سرمایه گذار از اروپا و سه سرمایه گذار نیز از ایرانیان مقیم خارج کشور در استان مرکزی مشارکت اقتصادی کرده اند.
میرزاخانی ادامه داد: از میزان کل سرمایه گذاری های محقق شده در استان مرکزی، 2 سرمایه گذاری در شهرستان آشتیان، 10 مورد در اراک، سه مورد در زرندیه، یک سرمایه گذاری در دلیجان، 20 مورد در ساوه، چهار مورد در محلات و یک سرمایه گذاری در شهرستان شازند بوده است.
وی افزود: 9 سرمایه گذاری خارجی استان در زمینه صنایع شیمیایی، سه مورد در زمینه صنایع ساختمان، چهار مورد در زمینه صنایع الکترونیکی، چهار سرمایه گذاری در صنایع غذایی، سه مورد در حوزه خودروسازی، سه مورد در زمینه محصولات فلزی، سه مورد در صنعت نساجی، دو مورد در حوزه بازیافت ضایعات، چهار سرمایه گذاری در محصولات غیر فلزی، یک مورد فلزات اساسی، یک مورد در زمینه محصولات کشاورزی، یک سرمایه گذاری در زمینه معادن، یک مورد در در زمینه برق و یک مورد نیز در زمینه صنایع سلولزی بوده است.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی افزود: تشکیل کمیته استعداد یابی و بازدید از اراضی ملی استان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی، تهیه و تدوین کتاب شناسایی و اولویت بندی مهمترین موانع جذب و جمایت از سرمایه گذاری خارجی در استان، تهیه و تدوین کتاب بررسی و پایش محیط کسب و کار و ارایه راهکارهای بهبود سرمایه گذاری با تاکید بر شاخص های بانک جهانی از فعالیت های انجام شده در دولت یازدهم در استان بوده است.
میرزاخانی خاطرنشان کرد: در این مدت در کارنامه فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی استان، بهسازی پورتال مرکز خدمات سرمایه گذاری استان، برگزاری نشست با هیات های خارجی و متقاضیان سرمایه گذاری و برگزاری مستمر نشست های مرکز خدمات سرمایه گذاری به منصه ظهور رسیده است.
میرزاخانی گفت: 55 فرصت سرمایه گذاری به تفکیک شهرستان های استان مرکزی شناسایی شده و یک طرح با عنوان تولید کاغذ سنگی نیز در تمام شهرستان ها به ویژه محلات و دلیجان قابل اجرا است.
وی در خصوص جایگاه اقتصادی ایران در جهان نیز گفت: 13 شاخص اصلی در این بخش از سوی مجامع بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد که در جدیدترین آمار آن جمهوری اسلامی در 11 شاخص افزایش داشته است.
مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی بیان کرد: در بخش نوآوری جهانی جمهوری اسلامی ایران با نمره 27 و رتبه 113 در سال 1392 به رتبه 78 با نمره 30 در سال 1395 رسیده است.
وی گفت: همچنین در بخش های سهولت کسب و کار، ریسک اعتباری تجاری، آزادی اقتصادی، عملکرد لوژستیکی، فلاکت اقتصادی، کارآفرینی و توسعه، کیفیت زندگی، ادراک فساد، حقوق مالکیت و شادی و خرسندی جمهوری اسلامی ایران در سال 1395 در مقایسه با سال 1392 رشد چشمگیری داشته است.
میرزاخانی گفت: در بخش دولت الکترونیک و رقابت پذیری جهانی به ترتیب از رتبه های 100 و 66 در سال 1392 به 106 و 66 در سال 1395 رسیدند.
وی اضافه کرد: بهبود بخش عظیمی از شاخص های جهانی، ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران و ثبات قیمت ها گویای رشد اقتصادی و صنعتی ایران و استان مرکزی در چهار سال گذشته است که باید این خدمات دولت از سوی مسئولان انعکاس یابد.

*** بهره برداری از 744 واحد صنعتی استان مرکزی در دولت تدبیر و امید
معاون طرح و برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید 744 واحد صنعتی در نقاط مختلف استان مرکزی به بهره برداری رسید.
علیرضا مصطفوی افزود: این واحدهای صنعتی با سرمایه گذاری بیش از سه هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسیده که حدود 10 هزار فرصت شغلی را نیز به دنبال داشته است.
وی با بیان اینکه این واحدهای صنعتی در بخش های مختلف تولید لوازم خانگی، شیمیایی و غذایی فعالیت می کنند، بیان کرد: در چهار سال گذشته 20 طرح صنعتی با سرمایه گذاری بیش از 200 میلیارد ریال در نقاط مختلف استان به بهره برداری رسید که زمینه اشتغال 637 نفر را فراهم شده است.
معاون طرح و برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، ایجاد 129 واحد معدنی جدید در نقاط مختلف این استان را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در استان مرکزی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بهره برداری از این واحدهای معدنی جدید زمینه اشتغال یک هزار و 27 نفر را فراهم کرده است، افزود: این واحدهای معدنی با اعتباری بالغ بر 625 میلیارد و 386 میلیون ریال بهره برداری شد که نقش موثری در استخراج منابع معدنی در استان مرکزی به جا گذاشت.
مصطفوی اظهار کرد: پارسال 34 پروانه اکتشاف جدید با سرمایه گذاری 259 میلیارد ریال برای متقاضیان در این استان صادر شد.
وی گفت: پارسال 384 فرصت شغلی در بخش معدن استان ایجاد شده و بر این اساس 42 تن انواع مواد معدنی ارزشمند در استان ذخیره سازی شد.
گزارش عملکرد دستگاه های مختلف نشان دهنده موفقیت دولت یازدهم در بخش صنعت است و احیای 24 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط با اعتباری بالغ بر 170 هزار میلیارد ریال برگ زرینی بر فعالیت چهار ساله این دولت است، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب تنگناهایی وجود دارد.
استان مرکزی با استقرار 2 هزار و 800 واحد صنعتی کوچک و متوسط به عنوان قطب چهارم صنعت کشور و قطب دوم صنایع مادر تخصصی کشور معرفی شده است.
3017/3075/ خبرنگار: مصطفی مجللی** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.