مهدی میراشرفی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مواد اولیه مورد نیاز برخی واحدهای تولیدی همچون مغز تخمه آفتابگردان به صورت خام و فرآوری وارد استان مرکزی می شود و در این محصولات در کنار تولیدات داخلی با فرآیند فرآوری و بسته بندی به بازارهای جهانی صادر می شود.
وی ادامه داد: با توجه به وجود کارخانه های تولید روغن خوراکی در استان مرکزی واردات این محصول در کنار تولیدات داخلی برای تکمیل زنجیره تولید این واحدها مورد استفاده قرار می گیرد که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و درآمدهای اقتصادی برای استان از واردات روغن های خوراکی به کشور تا حد قابل توجهی جلوگیری می شود.
مدیر کل گمرکات استان مرکزی بیان کرد: همچنین واردات پاکت بسته بندی به دلیل نبود صرفه اقتصادی برای تولید این محصول در استان و کشور به صورت آماده از خارج به استان وارد می شود که واردات این کالا به استان ایجاد ارزش افزوده در فرآوری محصولات کشاورزی و حضور این محصولات در بازارهای جهانی نقش مهمی دارد.
میراشرفی با یادآوری افزایش تنوع بازار های خارجی و فراهم شدن زمینه صادرات به 30 کشور جدید در دولت تدبیر و امید گفت: 71 هزار و 916 تن کالا به ارزش 50 میلیون و 787 هزار و 448 دلار در فروردین امسال از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد که صادرات این کالاها از نظر وزنی و ارزشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 71 و 47 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: فعالیت گمرکات استان مرکزی در طول مدت تعطیلات عید نوروز و افزوده شدن گمرک نفت به گمرکات ساوه از مهمترین عوامل افزایش ارزش صادرات کالا از این استان به خارج از کشور بوده است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی بیان کرد: با افزوده شدن گمرک نفت به گمرکات ساوه زمینه اظهار فرآورده های نفتی در ساوه فراهم شده است.
میراشرفی با یادآوری واردات 2 و نیم میلیاردی دلار واردات ماشین آلات خط تولید و کالاهای هایتک به کشور سال گذشته از آلمان افزود: وادرات این کالاها به کشور نشان از حرکت کشور به سمت واردات کالاهای غیر مصرفی و کالاهای باکیفیت اروپایی و افزایش واردات و صادرات کشور از کشورهای اروپایی است.
استان مرکزی با 12 شهرستان و یک میلیون و 414 هزار نفر جمعیت، به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن جزء 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعالند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
1955/3075/خبرنگار:مهدی عظیمی**انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.