غلامرضا فتح آبادی روز چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی افزود: استان مرکزی از سال گذشته ماموریت راهبردی برای کاهش آسیب های اجتماعی را با همکاری دستگاه ها با جدیت دنبال می کند.
وی اظهار کرد: 40 میلیارد ریال اعتبار پارسال برای کاهش آسیب های اجتماعی در کانون ' زندگی پایدار' در با موضوع آموزش، پیش از ازدواج در استان مرکزی اختصاص داده شد.
فتح آبادی گفت: چهار هزار زوج استان نیز پارسال در قالب کانون زندگی پایدار در 6 دوره با مهارت های زندگی مشترک آشنا شدند.
وی افزود: ظرف 2 سال آینده ساخت مجتمع ویژه زنان آسیب دیده در استان پایان می یابدو خدمات لازم به منظور کاهش بخشی از آسیب های اجتماعی ارایه می شود.
فتح آبادی اظهارکرد: این استان سه شاخص آسیب های اجتماعی، جایگاه مطلوبی ندارد و برای کاهش میزان این آسیب ها، برنامه های مناسب تدوینشده و با نظارت اصولی به اجرا گذاشته می شود.
وی توضیح داد: برخی شاخص ها در حوزه آسیب های اجتماعی مانند طلاق در استان مرکزی 5.3 درصد نسبت به سال 93 کاهش یافته است.
فتح آبادی گفت: فعالیت فرهنگی و اجتماعی در زمینه آسیب های اجتماعی استان در موضوع سکونتگاه های غیررسمی، اعتیاد و خانواده کمرنگ است و انتظار می رود امسال با اولویت به آن در استان پرداخته شود.
وی بیان کرد: 10 درصد جمعیت استان در سکونتگاه های غیررسمی با آسیب های اجتماعی متنوع زیست می کنند و تا 2ماه آینده سرا محله در این سکونتگاه ها گشایش می یابد.
مدیرکل امور دفتر اجتماعی استانداری مرکزی گفت: تدوین سند و برنامه عملیاتی استان در سکونتگاه های غیررسمی با تاکید بر برنامه های اجتماعی، تحلیل پردازش آسیب های اجتماعی استان، تقویت و ایجاد سازمان های مردم نهاد در حوزه آسیب های اجتماعی از جمله برنامه های اولویت گذاری شده در حوزه اجتماعی استان است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سرشماری سال 95، جایگاه استان مرکزی در سوادآموزی به 87 درصد رسیده که با میانگین کشور 6 دهم درصد فاصله دارد.
وی افزود: 20 عنوان جشنواره، همایش و نشست نظیر جشنواره اقوام، روستا، انار، مفاخر استان سال گذشته با رویکرد جدید به صورت ملی برگزار شد که مورد استقبال عموم قرار گرفته است.
وی ادامه داد: 100 سند سازمان های مردم نهاد سال گذشته در استان مرکزی ثبت شده که با رشد 25 درصد، مجموع سمن های استان به 400 فقره رسیده است.
وی با تاکید بر لزوم ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت سمن ها در ساماندهی آسیب های اجتماعی گفت:ایران جزء معدودکشورهایی است که فعالیت دولت در حوزه اجتماعی پررنگ است و استفاده از مشارکت سمن ها در این حوزه باید جدی تر دنبال شود.
فتح آبادی گفت: استان مرکزی تنها استان در کشور است که خانه مردم نهاد در آن تاسیس شده و می تواند الگو خوبی برای سایر استان ها باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: برنامه ریزی برای هدایت نذورات مذهبی به سمت نیازهای اجتماعی ضروری است تا با استفاده از مشارکت اجتماعی از دورریز و هدر رفت نعمت های الهی جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: ایجاد خانه شهروند، برنامه ریزی برای ایجاد شهر خلاق و شهر دوستدار کتاب کودک از سوی مجامع بین المللی، افزایش نقش مسئولیت اجتماعی دستگاه های اقتصادی و بستر سازی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استان از جمله برنامه های بخش سرمایه اجتماعی استان مرکزی است.
یک میلیون و 429 هزار نفر در 14 شهرستان استان مرکزی زندگی می کنند.
6991/6013/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی *** انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.