دکتر بهروز رفیعی روز دوشنبه در آیین اختتامیه طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری ژنتیک در مدارس عنوان کرد: اجرای طرح های پیشگیرانه به منظور سالم سازی نسل آینده اولویت دولت و سازمان بهزیستی است.
وی ادامه داد: با توجه به سیاست های نوین دولت تدبیر و امید مبنی بر سالم سازی نسل آینده، سازمان بهزیستی کشور مبادرت به طراحی برنامه های جدید در زمینه پیشگیری از معلولیت ها کرده است.
وی افزود: در این خصوص تفاهم نامه بین سازمان بهزیستی کشور و وزرات آموزش پرورش با موضوع اجرای برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ژنتیک در مدارس منتخب دوره دوم متوسطه آغاز و طرح مذکور به صورت نمونه در استان مرکزی در بین 60 دبیرستان دخترانه و پسرانه اجرا شد.
رفیعی اظهار کرد: در ادامه این طرح پیشگیرانه دانش آموزان دختر مقطع دوم و سوم دبیرستان با عناوین مشاوره ژنتیک، دانستنی های دوران بارداری، پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی و پیشگیری از بیماری های عضلانی واسکلتی آموزش های لازم را در چهار جلسه دریافت کردند.
وی گفت: بهزیستی با توجه به ظرفیت‌های موجود در علوم پزشکی و بهداشتی درصدد پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر هچون اوتیسم و انواع معلولیت‌ها وارد شده و در همین راستا مدارس متوسطه به ویژه مدارس دخترانه مورد توجه قرار دارد.
به گزارش ایرنا، در این آیین معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری ژنتیک در دبیرستان های دخترانه با آگاه سازی والدین و آموزش و پیشگیری از معلولیت های دانش آموزان مورد توجه قرار گرفت.
دکتر کیانوش امینی افزود: این طرح در اراک در بین 2 هزار و 500 دانش آموز و در شهرستان ها ویژه 2 هزار و 913 دانش آموز اجرا شد.
وی عنوان کرد: این آموزش ها توسط کارشناسان ارشد ژنتیک صورت پذیرفت در ادامه کار پرسشگری دنبال شد تا درصورت وجود احتمال خطر، افراد به مراکز مشاوره ژنتیک و آزمایشگاه ژنتیک ارجاع داه شوند.
معاون امورپیشگیری یادآور شد: اجرای چنین طرح هایی با رویکرد آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها، افق های روشنی از تحول در ارتقاء دانش و کاهش اختلالات ژنتیکی را به همراه دارد.
70 هزار توانجو تحت پوشش بهزیستی استان مرکزی قرار دارند.
6992/3075/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.