استان مرکزی ظرفیت های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است که بازدید از آشتیان به عنوان خطه اندیشمندان و مفاخر فرصت مغتنمی برای گردشگران و طبیعت دوستان است.
شهرستان آشتیان یکی از کهن ترین شهرستان های کشور است که گذشته از سبقه تاریخی، مشاهیر و مفاخر بسیاری را به کشور تقدیم کرده است و به جرات می توان سرزمین مفاخر و مشاهیر ایران را به این نقطه از کشور نسبت داد.
آشتیان سرزمین مفاخری چون دکتر محمد مصدق، دکتر قریب، پروین اعتصامی، عباس اقبال آشتیانی و مشاهیر بزرگ دیگری است که پرداختن به هر کدام از این افراد طوماری مختص به خود را می طلبد اما به طور قطع نوروز بهترین فرصت برای واکاوی مشاهیر، مفاخر و تاریخ این خطه از ایران بزرگ است.
آشتیان از شهرهای تاریخی ایران است چنان‌که نام این شهر در کتاب تاریخ قم نوشته حسن بن محمد بن حسن قمی در سال 378 هجری قمری ابراشتجان یا اشتجان آمده‌است، براثر زلزله ابرشتیجان کاملا تخریب و بعد از آن آبادی مجددی بنا شده است و نام آن را به آشتیجان تغییر داده‌اند و چون مردم حرف (ج) را درگویش محلی به صورت خیلی خفیف به کار می‌بردند با گذشت زمان این محل به نام آشتیان مشهور شده است.
شهر آشتیان در منطقه ‌ای سردسیر در حاشیه رشته کوه‌های تفرش و مشرف به ارتفاعات زاگرس از طرف غرب واقع شده و به همین خاطر دارای آب و هوای نسبتاً سرد و کوهستانی در زمستان است و در تابستان ییلاق معتدل و مطبوعی برای گردشگران است.
این شهر جزو قدیمی ‌ترین شهرهای ایران است که تاریخی کهن در سینه خود دارد و در زمان پیش از اسلام نیز آبادی بوده‌ است اما به دلیل بی‌توجهی ها بسیاری از بناهای قدیمی این شهر شامل 15 آتشکده و7 قلعه آب‌انبارهای قدیمی سردرهای منقش و زیبا حمامی معروف به حمام آقا در طول سالیان مختلف ویران شدند تا تنها از آن همه تاریخ فقط نامی در کتاب ها موجود باشد.
منزل تاریخی میرزا هدایت الله وزیر دفتر آشتیانی پدر دکتر مصدق از مستوفیان برگزیده دیوانعالی با قدمتی مربوط به اوایل قاجاریه بیش از 600 متر عرصه و عیان دارد و در بافت قدیمی بازار آشتیان قرار گرفته است.
عمارت دارای تالار، اتاق های قرینه، گوشواره هایی با گچ و گره کاری شده ها با شیشه های الوان و نفیس است.
عمارت توسط دالانی به بازار آشتیان متصل است و هم اکنون به عنوان موزه آشتیان شناخته شده است و در فهرست میراث فرهنگی قرار دارد و منزل معتمدالایاله دیگر خانه تاریخی شهر است که در فاصله اندکی با منزل وزیر دفتر واقع شده است.
معتمدالایاله از مردان سیاسی دوره قاجار در آشتیان بوده است که عمارت مربوط به این شخص دارای معماری مربوط به قاجارها و فضاهای مسکونی خدماتی و آب انبار بوده است.
منزل میرزا حسن آشتیانی یکی دیگر از عمارت های تاریخی آشتیان است که در قلب روستای گرکان جای گرفته است.
عمارت در دو طبقه با اتاق های تو در تو و تالار بزرگی است که با قدمت 200 ساله در جهت حفظ و حراست از آن تلاش های بسیاری شده است اما درب دو لنگه چوبی با گل میخ های فولادی در اثر تعریض خیابان تخریب شده اما بنا همچنان شالکه خود را حفظ کرده است و در حال حاضر نیز در حال مرمت است اما، می تواند مقصد گردشگری تاریخی بکری برای علاقمندان باشد.
منزل دکتر قریب نیز از بناهای تاریخی دیگر روستای گرکان است که همچنان بافت تاریخی خود را حفظ کرده است.
این بنا در دو طبقه و دو راه پله قرینه است که ورودی اصلی خانه در کنار تالار اصلی قرار دارد.
طبقه و اتاق های عمارت که وسعتی 715 مترمربعی دارد دارای تزیینات و قاب بندی های گچی زیبایی است و با توجه به اینکه دارای قدمت بالا و مربوط به دوره قاجار است، در سال 1387 با شماره 2551 در زمره اثار ملی کشور قرار گرفت و در حال حاضر میراث فرهنگی شهرستان مرمت این بنا را دنبال می کند.
آسیاب جفتی شهر آشتیان که در شمال شهر و نزدیک روستای آهو قرار گرفته نیز دیگر اثر تاریخی این شهرستان است که به دوره قاجار باز می گردد که دو آسیاب با فاصله بسیار کم از یکدیگر قرار گرفته است .
تاریخ ساخت این بنای تاریخی به دوره قاجاریه برمی گردد و شامل دو آسیاب در کنار هم با فاصله کمی ساخته شده است و دست نخورده مانده است.
در این شهر قدیمی 5 آسیاب سینه زرد، بازار، دوقلو، کاروانسرا و جفتی فعال بوده اند و کار آردسازی برای تنورهای نان خانواده ها را بر عهده داشتند اما در حال حاضر تنها آسیب جفتی بافت تاریخی خود حفظ کرده است و در زمره آثار ملی این شهرستان جای دارد.
شهرستان آشتیان مقصدی بکر برای گردشگری است چرا که علاوه بر جاذبه های تاریخی طبیعت بکر و دست نخورده ای دارد باعث شده است دو روستای آهو و سیاوشان به عنوان روستای هدف گردشگری مطرح شوند.
روستای آهو در 5 کیلومتری شمال آشتیان قرار دارد و به واسطه طبیعت ویژه و تعداد قنات های فراوان همچون قنات سراب پایین، سراب بالا، قنات باغات و قنات گلدر که به ثبت ملی رسیده اند، مقصد بسیاری ویژه ای برای طبیعت گردان است.
این روستا علاوه بر گردشگری طبیعی به واسطه وجود امامزاد عبدالله و امامزاده بی بی شهربانو پتانسیل مناسبی در گردشگری مذهبی به شمار می رود و همچنان خانه های روستا بافت تاریخی و قدیمی خود را حفظ کرده اند و ازاین حیث گردشگری تاریخی را نیز در دل خود نگاه داشته است.
روستای سیاوشان در مسیر جاده قم به آشتیان و در پنج کیلومتری جنوب این شهر قرار گرفته است که طبیعتی ویژه دارد و به واسطه وجود پل تاریخی روستا و همچنین امامزاده فاطمه گردشگری تاریخی و مذهبی را نیز شامل شده است.
آشتیان علاوه بر گردشگری تاریخی، طبیعی و مذهبی سوغات خاص خود را نیز دارد.
صابون سوغاتی خاص در آشتیان است که قدمتی 400 ساله دارد و به واسطه کارگاه صابون پزی سنتی مرغوب ترین صابون سرشویی در این خطه تولید می شود.
صابون های سوغات آشتیان از چربی گاو و گوسفند تولید می شود که فاقد هرگونه مواد شیمیایی است البته این محصول تنها در تابستان تولید می شود تا صابون به صورت سنتی و در نور و گرما آفتاب خشک شود به همین دلیل این سوغات طبیعی می توان بهترین سوغات از دیار آشتیانی ها باشد.
6992/3075/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.